חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
doingitwrong

מהם 5 הטיפים הנפוצים להתפתחות אישית שרוב האנשים לא מיישם נכון (ואיך נגרום להם כן לעבוד)?

היי,

לפני שנתחיל, רציתי להודות לכל הקוראים שהגיבו על המאמר האחרון (בתגובות או במייל) ועזרו לי להבין טוב יותר על אילו נושאים להתמקד ב-2015. אתם תותחים. תודה לכל מי שהגיב. ברצינות. אתם הופכים את הבלוג הזה לטוב יותר.

היום, רציתי לגעת בהתפתחות האישית של כל אחד ואחד מאתנו. ליתר דיוק, לענות על שאלה שהמון אנשים היו שואלים אם רק היו יודעים את האמת: למה רוב האנשים מאמץ טיפים שאמורים לעזור לו ועדיין מקבל תוצאות חלשות (לכל היותר)?

טלפון שבור

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מספרים לי על איזה ספר התפתחות אישית שקראו או הרצאת מבוא חינמית של איזה קורס ומשום מה התאכזבו. לא כי זה לא היה מעניין. מעניין ברוב המקרים זה דווקא כן היה. האכזבה עלתה בדרך כלל מהיישום.

על פניו, הם עשו את כל מה שאמרו להם. מילה במילה. ואיך שהוא, התוצאה יצאה קצת פרווה. לא זה ולא זה. טיפה שיפור. שבהתחלה נראה מאוד מבטיח. אחר כך הם גילו שהשיפור לא עומד להיות יותר עוצמתי. אז לא המשיכו.

יש לזה סיבה. כשאנשים המתפרנסים מהעברת קורסים תורמים מידע בחינם, זה באיזה שהוא מקום נועד לקדם את הקורס שבתשלום. מודה, אחת הסיבות למאמרים שפה היא כדי לקדם את נושא ה-NLP בארץ ואת הקורסים שלנו בפרט.

עם זאת, אני משתדל שלא לחטוא בחטא ה"מה". חטא ה"מה" הוא להדליק אנשים על נושא מרתק, לגעת ב"מה" צריך לעשות ולא להסביר "איך" לבצע אותו. את כל השאר… בכסף. ואין בזה כל רע. אלא אם הם הבטיחו שזה מה שנקבל ובתחבולה רוצים לגרום לנו לקנות.

אנחנו ישראלים. לא סומכים על כל דבר שאנחנו שומעים. אז אנחנו פונים לבדוק את המידע שקיבלנו לפני שאנחנו משלמים. ומכיוון שלא הסבירו לנו "איך" לעשות, אנחנו תלויים בחסדי ההבנה האישית שלנו את הנושא.

חלק מצליחים לחבר את הנקודות בצורה טובה. הרוב לא. וכאן בדיוק נמצא הפער בין הטיפים הנפוצים ביותר בתחום ההתפתחות האישית: רוב האנשים מבצע את הטיפים האלה על פי הפרשנות האישית שלהם. והיא לא בהכרח נכונה.

5 הטיפים הנפוצים ביותר שרוב האנשים מפרש לא נכון

מתוך כל הטיפים שיצא לי לקרוא ולשמוע, רציתי להתמקד ב-5 ספציפיים שאותם מפרשים בצורה שגויה בדרך כלל. כל כך שגויה, שלעתים היא אפילו גורמת נזק למי שמבצע אותם. כן, גם טיפים צריך לדעת ליישם נכון.

אלו הם 4 הטיפים (והדרך שבה באמת צריך ליישם אותם כמובן):

1. להישאר מי שאנחנו – על פניו זהו מסר שאמור להיות מעצים. בהרבה מקומות אומרים לנו להישאר מי שאנחנו. לא להשתנות בשביל אף אחד. אם לא רוצים אותנו כמו שאנחנו, שיחפשו מישהו אחר. "ככה את רצית אותי, קחי אותי ככה, עם כל מה שיש בי" שרה להקת תמוז.

עם זאת, הכוונה האמתית שמאחוריו אינה "להימנע משינוי" וגם לא "לדחות כל מחשבה שמנוגדת לאמונה שלנו". הכוונה היא להפסיק לנסות להיות מישהו אחר. וכן לפתח את הכלים שלנו. את היכולות שלנו. כך שנוכל להיות הגרסה הטובה ביותר שהייתה לנו אי פעם.

2. ידע הוא כוח – צבירת ידע עשויה להיות מקור כוח. עם זאת, איסוף תיאוריות ושינון שלהן לא בהכרח יהפוך אותנו לאדם בעל כוח והשפעה גדולים יותר. בדיוק כמו שמי שקרא כל ספר אפשרי על הרמת משקולות כבדות לא יהיה בהכרח מסוגל להרים אותן.

נכון, אם נשתתף בתחרויות טריוויה, ידע נטו ייתן לנו יתרון גדול מאוד. עם זאת, בהנחה שרוב הזמן אנחנו לא משתתפים בתחרויות כאלה, אגירת סתם ידע היא ספורט לשעות הפנאי בלבד. ואימון מנטלי לא רע, אגב.

עם זאת, הכוונה האמתית מאחורי "ידע הוא כוח" אינה "צבירת ידע תיאורטי היא כוח", אלא להיפך: אגירת ידע שימושי היא מקור כוח. זה יכול להיות פריט מידע שיעזור לנו (כמו הבנת רכיבי מחיר בזמן הכנה למשא ומתן) או ידע מעשי (כמו לדעת איך לרתק קהל בזמן נאום).

חשוב לדעת: כמו כל מקור כוח אחר, הוא רק מהווה את המקור לכוח. השימוש עצמו הוא זה שיוצר את העוצמה האמתית. כמו שקע חשמלי בקיר. בפוטנציאל, מאפשר לעשות כמעט הכל. מעשית, עד שלא נחבר אליו מכשיר חשמל ונשתמש בו, הוא רק שקע.

3. לסמוך על האינטואיציה – הרבה אנשים מדברים על נתינת אמון באינטואיציה. חלקן אפילו ממקדות ב"אינטואיציה נשית". וזו המלצה נכונה. רק שרבים לא מודים שאין להם מושג איך להבדיל בין אינטואיציה לסתם מחשבה או תחושה (בעיקר פחד אגב).

אז ככה: כמו שכתבתי בעבר, אינטואיציה כן נסמכת על מידע קודם. כלומר, ככל שיש לנו יותר מידע קודם על משהו, כך תת המודע מסוגל לחתוך אותו ולהגיע למסקנה חד משמעית – כן או לא לעשות משהו. האם זה נכון לנו או שלא.

עם זאת, יש 2 טריקים מעשיים שאני ממליץ לך לאמץ כדי לזהות אם התחושה שלך היא אינטואיציה. הראשון, הוא לשים לב באיזה חוש המידע מגיע. אם זה מגיע בצורה של דיבור פנימי או דמיון ראייתי, זו כנראה לא אינטואיציה. אינטואיציה תמיד תגיע בצורת תחושה.

השני, הוא לשים לב לתחושה הפנימית שלנו ולשפת הגוף שלנו. אם התחושה שלנו גורמת לשפת הגוף שלנו להיפתח ולנוע לקראת משהו, רוב הסיכויים שזו האינטואיציה שלנו. אם התחושה גורמת לנו להתכווץ, רוב הסיכויים שזה פחד.

4. התמדה מובילה לשיפור – משפט מפורסם אומר שהדרך להגיע לקרנגי הול (היכל הופעות מפורסם) היא להתאמן, להתאמן ולהתאמן. עם זאת, מאוד חשוב לשים לב מה אנחנו עושים כשאנחנו מתמידים והאם זה מניב לנו את התוצאה הרצויה.

כולנו רוצים להאמין שאנחנו יכולים ללמוד הכל לבד. עם זאת, כשאין לנו מישהו שמכווין אותנו (לפחות בשלב הלמידה) איך לעשות את זה בדיוק נכון, אנחנו עשויים להתרגל לעשות משהו בצורה שגויה. כי זה מה שעשינו שוב ושוב.

לכן, אני יכול להמליץ על 2 דברים: הראשון, הוא למצוא מישהו שיודע לעשות וללמוד ממנו. לא בהכרח בקורס. אלא ללכת לעבוד בתחום מתחת לאיש מקצוע מיומן. אחד שיכול לתקן אותנו בזמן אמת ולתת משוב רלוונטי.

השני, הוא לבחון את התוצאות שאנחנו מקבלים. אם אנחנו עושים משהו שוב ושוב ולא מקבלים תוצאה רצויה, יכול להיות שמשהו בתהליך שגוי. אז, אם אין איש מקצוע זמין, עלינו לנתח לבד שלב שלב מה אנחנו עושים, למצוא את נקודות הכשל ולתקן אותם בפעם הבאה.

5. חייבים לשמור על חשיבה חיובית בכל מחיר – המיתוס של החשיבה החיובית לפעמים מוציא אנשים מדעתם. אנשים מנסים להכריח את עצמם לחשוב מחשבות חייכניות. ואז המציאות טופחת על פניהם והם שוב מנסים לשמור על החיוביות.

הם מפספסים דבר אחד: חשיבה חיובית אינה התעלמות מהעולם או מהמצב וניסיון לדמיין את העולם כמלא רק בדברים טובים. ומכיוון שזה מה שהם מנסים לחשוב, זה לא תמיד עובד להם. כי לא הכל טוב ונחמד ומלא בסוכריות.

חלק מהאנשים מניע את עצמו לעשות מתוך התמקדות בתוצאה הרצויה. החיובית. חלק מניעים את עצמו לעשות מתוך התמקדות בתוצאה שממנה הוא רוצה להתרחק. לכן, אין טעם לקחת אדם שמניע את עצמו דרך התרחקות מתוצאה שלילית ולנסות להכריח אותו לחשוב אחרת.

חשיבה חיובית היא חשיבה ממוקדת מטרה. כזו שמחפשת להפיק את המיטב. וזה לא משנה אם זה המיטב מהמיטב או התוצאה הכי פחות גרועה. אם אנחנו רוצים להניע את עצמנו להגיע אליו תוך התרחקות מהשלילי או התקרבות לחיובי, זה בסדר גמור. כי זה מה שעובד לנו.

ואלה רק 5 מתוך עשרות עצות וטיפים שמחולקים חינם ועשויים להתפרש בצורה הלא נכונה. אני אישית אשמח לקרוא בתגובות שמתחת למאמר מה דעתך עליו ובאילו עוד טיפים שמיושמים בצורה שגויה יצא לך להיתקל!

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?