חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
likeme

איך בעלי עסק מרחיקים מעצמם לקוחות בפייסבוק?

היי,

בשבוע שעבר פירקתי את נושא הכריזמה למרכיביו והראיתי איך אפשר לפתח אותה, אם רק יודעים ממה היא מורכבת. הפעם, רציתי לגעת בנושא מאוד רציני בנימה מעט סאטירית – הדרך שבה העסק שלך לא באמת מצליח בפייסבוק.

אני חייב להתוודות לפני שנתחיל. אני לא מומחה למדיה חברתית. אני גם לא אוהב אנשים שמכתירים את עצמם כמומחים. או כאלה שמשקרים ללקוחות שלהם רק כדי שישלמו. מומחה זה תואר שצריך להרוויח.

מאז 2006, ביצעתי כמות נכבדת של ניסויים ושינויים בשיווק העסק שלי באינטרנט בעזרת אנשי מקצוע. המאמר הזה נכתב מתוך הניסיון שלי ושל מספר חברים שגם עוסקים בשיווק, כשיצאנו לבדוק מה באמת עובד עבורנו ברשת.

הרשת החברתית

בשנים האחרונות, קמו מספר רשתות חברתיות. חלקן הצליחו יותר וחלקן פחות. כל אחת מהן בתורה, הוכתרה כ"הדבר החם הבא". על ידי מומחים מטעם עצמם לשיווק, בכל מקרה.

מילים כמו "שיווק", "פילוח", "מיתוג" ו"נוכחות" החלו לעופף באוויר בצורה לא נשלטת. "אם לא תפתח כרטיס בפייסבוק", כך אמר לי מומחה לשיווק בפייסבוק, "לא תהיה לך בכלל נוכחות בפייסבוק והבאז מסביב למותג שלך יקטן". גם הוא לא הבין את המשפט האחרון אגב.

השלב הבא היה התכנים. זה נכון שאם נבדוק, אני כותב בבלוג מאז 2006. עם זאת, כך הוא אמר" צריך לכתוב תכנים ולהעלות לפייסבוק, אחרת איך לקוחות ידעו עליך?". אז התחלתי להעלות מאמרים לפייסבוק. בסופו של דבר, נוצרה תופעה מאוד מעניינת.

הרשת הלא חברתית

הרבה מאוד עסקים נכנסו לפייסבוק בתקופה שאני נכנסתי אליו. למעשה, הרבה מאוד עסקים עדיין נכנסים לפייסבוק. כל שבוע אני מקבל הצעות חברות מאנשים או עסקים שאני לא מכיר. נדמה כי לכולם מכרו את אותו הסיפור. פייסבוק שווה לחשיפה ששווה ללקוחות.

וזו שטות גמורה. אם בעל עסק נכנס לפייסבוק רק על מנת לפרסם מאמרים וסרטונים וכל החברים שלו בפייסבוק הם עסקים שעושים אותו הדבר – הם נמצאים בשיחה שבה אף אחד אינו מקשיב.

זה נכון, החברים שלהם עושים להם לייקים. עושים להם לייקים כדי שהם יעשו לייקים בחזרה. ממש מכונת לייקים משומנת. הם גם פותחים אירועים. מצד שני, גם מתוך אלה שסימנו שיבואו לאירוע, רבים בכלל לא מתכוונים להגיע. אז איך זה שתמיד נדמה שאצל המתחרים זה כן עובד?

איך להרחיק מעצמך לקוחות בפייסבוק?

אנחנו נוטים תמיד להאמין כי אצל המתחרה, הכל תמיד יותר טוב. עם זאת, אנחנו לא באמת יכולים לבדוק את התוצאות שלו. לעתים קרובות, תוצאות נראות לעין רחוקות בצורה משמעותית מאלה שבאמת נמצאות בשטח. אז נשים את זה בצד.

הנה 6 דרכים שבהם בעלי עסק משתמשים בפייסבוק שלהם בצורה שמרחיקה את הלקוחות הפוטנציאליים מהעסק שלהם:

1. פותחים כרטיס לעסק – זה יפה שיש לך עסק ושפתחת לו כרטיס בפייסבוק. אם אחרים הסכימו לקבל את העסק שלך כחבר, הם כנראה מצרפים כל אחד. בעיקר אם שמת תמונה של העסק. אף אחד לא באמת מחפש לפתח מערכת יחסים עם מוסך. אנשים מחפשים לפתח שיחה עם אנשים, לא עם עסקים.

2. דורשים מגולש לעשות לייק כדי לקבל תכנים בחינם – אנשים שעשו לך לייק הם לא באמת לקוחות. זאת סתם טעות נפוצה. לאנשים אין כוח לאלה שסוחטים מהם לייקים. הרי האינטרנט מלא בידע בחינם, אם רק נחפש. אז למה לי לעשות לייק?

3. כותבים מאמרים לעצמם – השקעת זמן וכתבת מאמר מאוד רציני ועם המון מילים מקצועיות וגבוהות. זה יפה ומכובד. אמא תוכל להראות את זה בעבודה לכולם. מצד שני, אם רק אנחנו נבין את מה שאנחנו כותבים, אף אחד לא יקרא את מה שנכתוב.

4. כותבים כותרות צהובות למאמרים שלהם – אנשים הם לא טיפשים. אם אתה מומחה לגזר וכתבת מאמר שהכותרת שלו היא "מזל שוויטני יוסטון מתה" אנשים אולי יכנסו אליך למאמר. מצד שני, אחרי כמה כאלה, זה יתחיל להזכיר את הסיפור על הילד שקרא "זאב". הסכנה היא שכשיהיה לך משהו חשוב להגיד, אנשים לא יטרחו לקרוא אותו.

5. אנשים שלא מסוגלים לכתוב משהו שאינו קידום עצמי – כשאדם אוהב את עצמו יותר מדי, הוא לא מפנה מקום לאחרים שיאהבו אותו גם. כשאדם רק עסוק בקידום עצמי, אנשים מתרחקים ממנו. אם ניתן תוכן טוב לגולשים, הם ידעו לבוא אלינו. כל מה שצריך הוא רק לאפשר להם.

6. שואלים שאלות עם תשובה מוגדרת בראש – אם התחלת דיון בפייסבוק שלך או בקבוצות הדיון רק כדי לדחוף את המוצר שלך, אין באמת סיבה להתפלא אם מישהו יגיב אחרת משציפית. המהות של פייסבוק הוא דיון ודיעות. לכן, יש אנשים שלא יסכימו איתך.

איך למשוך אליך את הלקוחות בחזרה?

הלקוחות שלך כן נמצאים ברשתות החברתיות. הם פשוט לא נכנסים לפייסבוק כדי לקנות ממך. הם נמצאים שם כדי לדבר עם חברים. הם נמצאים שם כדי לפרגן, אם זה מתאים להם. הם נמצאים שם כדי לחלוק את דעתם ולקרוא מה דעתם של אחרים.

לכן, חשוב לשים לב ל-3 הדגשים הבאים כדי כן למשוך לקוחות לעסק שלך:

1. להיות אישי – אם נכנסת לפייסבוק רק כדי לעשות בכאילו, זה מיותר. הרעיון הוא לוותר על חלק מהפרטיות, לשתף אחרים במה שמעניין אותך ולפרגן להם.

רק אם נדע להפתח במידה המספקת, אחרים יוכלו להתחבר אלינו. אחרי הכל, הם יוכלו להזדהות איתנו יותר טוב מאשר עם חנות הפרחים שהקמנוו.

2. להבין את הקהל שלך – תפקיד החברים שלך בפייסבוק אינו שירות המטרות השיווקיות שלך. אם בא לך שיעשו לך לייק או ישתפו את התכנים שלך, רצוי לבחון מי הם החברים שלך, למה הם נהיו חברים שלך ולמה שיקראו את מה שכתבת.

אם נדע את 3 הדברים האלו נוכל לכתוב סטטוסים, לשתף מידע ולכתוב תכנים שבאמת ישרתו את החברים שלנו והם באמת ירצו לשתף. זה עדיף חד משמעית על לבקש מהם שיעשו לייק.

3. ליצור מערכות יחסים הדדיות – לא מספיק רק להתאים את התכנים שלך לקהל שלך ולעשות להם לייק. חשוב לקרוא את מה שהחברים שלך כותבים וללמוד להגיב בצורה רלבנטית.

לסיכום, מספרים על יוליוס קיסר שבשיא תפארתו, היה הולך ברחוב וההמון היה מריע. מאחוריו, היה עבד אשר תפקידו היה ללכת לצידו בכל הזמנים וללחוש לו באוזן "אתה רק בן אדם". יוליוס קיסר לא יכל להרשות לעצמו חברים ולכן היה צריך עבד שיזכיר לו את האמת.

אני רוצה לנצל את השורות האחרונות להודות לחברים שלי. גם אלה מהמציאות וגם אלה מהפייסבוק. אתם נמצאים שם איתי (אני מקווה שזה הדדי) ויודעים מתי לפרגן ומתי להחזיר אותי לקרקע. תודה לכם.

מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה, מה דעתך?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

6 תגובות

  1. הפצתי איפה שיכולתי – וכל זאת למה? נגעת בנושא שקרוב אלי. שיווק אגרסיבי והבטחות סרק משיגים את ההיפך, לפעמים צריך גם לדעת להרפות. איך אומר הפתגם הסלנגי?'מילים כמו חול ואין מה לאכול'. אי אפשר רק לשבת לכתוב לעצמך צריך גם להקשיב לאחרים ברשת החברתית – בגלל זה היא כזאת. אתה יכול להחליט מתי אתה עושה לייק ומתי לא.
    בכל אופן, המשך לשלוח עוד מאמרים. אני כבר רשומה. והבלוג שלך מצוי על עמוד הבית שלי.

  2. בפעם ה….(:!!!

    מאמר בעל ערך שהלבין לי עוד כמה תאים אפורים במוח,תודה וסופשבוע טוב ליאור!!!(:

    1. אני מקווה שהמאמר לא הלבין לך כמה תאים אפורים. המוח צריך את שני הסוגים כדי לתפקד ביעילות..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: