חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
reallyaskedthat

הכנה לערב החג: 5 טריקים שיעזרו לנו לנטרל שאלות מביכות בארוחת החג המשפחתית

היי,

בשבוע שעבר הסברתי למה כדאי לשכוח את כל מה שידעת על ביטחון עצמי ומה כן לעשות כדי לפתח אותו. היום, אתחיל סדרת מאמרים שמיועדת לעזור לנו לעבור את תקופת החגים המשפחתיים בשלום והפעם – איך לנטרל שאלות מביכות בארוחת החג?

מחכה שהסערה תחלוף

יש לי גם ככה המון לחץ באופן אישי. אני לא באמת מחפשת עוד קצת סטרס, היא חשבה לעצמה. הרי אני עמוסה בעבודה. יודעת בדיוק עד כמה בא לי למצוא זוגיות עכשיו. לא בא לי שיזכירו לי את זה. ואת השעון הביולוגי. ואת הבת של השכנה שבדיוק קידמו אותה.

הדבר האחרון שהיא הייתה צריכה זו ארוחה משפחתית. והיא ידעה בדיוק למה זה עבר לה בראש. כי הארוחה עצמה הייתה החלק הכי קטן בכל העניין. היא ידעה שהשאלות ההן יגיעו. השאלות שתוקעות אצבע בכל פצע פתוח ומסובבות עוד קצת.

כל שנה זה חזר על עצמו. הלחץ לקראת. החיוכים המזויפים. הנשיקות והחיבוקים. השאלות המביכות. הנקודה שבה היא נשתלת בכיסא. רוצה להיבלע בתוכו. מתה כבר שהסערה תחלוף. ולא באמת הייתה סיבה לכל המצב הזה. זה הרי יכול היה לעבור כל כך חלק. לו רק ידעה כיצד.

בדרך הכוונות הטובות

לפני שנתחיל, חשוב להבהיר דבר אחד: המשפחה שלנו מכוונת לכך שיהיה לנו טוב. והשאלות המביכות הן חלק מכך. בינינו, למעט בסרטים ובסדרות אין אדם שבאמת חושב "מואהאהאה, אני הולך לעשות להם רע". לרוב האנשים יש כוונה חיובית כשהם עושים משהו.

רק שלפעמים… הכוונות הטובות שלהם קצת משתבשות בזמן הביצוע. ולמרות הכוונות הטובות, התוצאות יוצאות בדיוק ההיפך. הם הרי כן רוצים שיהיה לנו בסדר. רק שה"בסדר" שלהם הוא לא בהכרח ה"בסדר" שלנו. וזה המקור לכל השאלות ולתחושת המבוכה.

להם בראש יש איזה שהוא מסלול שבו הכל צריך להתנהל. וזה כנראה מסלול שהיה מקובל בתקופה שהם היו בגילנו. או עדיין מקובל בסביבה שקרובה אליהם. וזה לא המסלול שלנו. לפעמים, אפילו אין לנו מסלול. וזה בסדר גמור אם עדיין אין לנו כזה משלנו. בקרוב יהיה.

אז נכון, השאלות שיוצאות להם מהפה מביכות אותנו או מציקות לנו. מצד שני, חשוב לזכור שזו משפחה. ושאנחנו הולכים לפגוש אותם שוב. לכן, רצוי שלא לריב איתם סתם או להפוך את הנושא לדרמה. ואפילו טוב יותר מכך – לנטרל את השאלות הללו עם עלייתן.

5 טריקים לנטרול שאלות מביכות בארוחת החג

כאשר אנחנו מכוונים לנטרל שאלות מביכות בארוחת החג, נוכל להשתמש ב-5 הטריקים הבאים:

1. אדם ניטראלי – כאשר אנשים נמצאים בסביבת משפחה, הם מרשים לעצמם לעשות דברים שיש בהם קצת… פחות טקט. כמו לשאול שאלות מציקות ומביכות. לכן, אם נביא (באישור המארחים כמובן) אדם שאינו משפחה (כמו חבר שאינו מוכר למשפחה) ה"שואלים" ירגישו לא בנוח לשאול שאלות מביכות.

2. חיוך מנטרל – לא משנה באיזו צורה נבחר להגיב לשאלות, חיוך אמתי יכול לנטרל את הסיכוי שיתפתח ריב בעקבותיה. חיוך אמתי. לא כזה שמקפיא את העצמות ומסתיר רצון להרוג. חיוך רגוע ואמתי בזמן דיבור ואפילו גישה קצת הומוריסטית ומסתלבטת יכולה לפרק כל פוטנציאל לוויכוח או מלחמה.

3. לקיחת תשומת לב – רוב האנשים שואף לקבל מאתנו תשומת לב כשהוא מדבר. לכן, אם ניתן לאדם תשומת לב וניקח אותה ממנו כשהוא מעלה נושאים לא רצויים, נרגיל אותו לבחור לדבר על מה שאנחנו כן רוצים. כמו "על כל דבר אחר חוץ משאלות חתונה/ילדים/השלב הבא". ניתן לקרוא עוד על השיטה הזו בהרחבה במאמר הזה.

4. בומרנג – השאלות המביכות והמציקות נובעות מתפישת העולם של האדם שמולנו. לכן, אם נתקוף אותו על כך ששאל אותן, הוא לא יבין על מה המהומה. הוא רק רוצה לעזור לנו לחזור לתלם. לדעת שהכול בסדר. רק שבפועל… הוא מרשה לעצמו לשאול שאלות שלא היה שואל אם היה מודע לכך שהן פוגעות בנו.

על מנת להוביל אותו לבחון את האמונות שמאחורי דבריו או את הדרך שבה הן נשאלו, נוכל להחזיר את השאלה אליו כמו בומרנג. כדי לעשות זאת, נוכל להשתמש בשאלות כמו "מה קיווית להשיג כששאלת את השאלה הזו?" או "איך היית מרגישה במקומי אם הייתי שואל אותך את השאלה הזו?".

שאלת שאלות כאלה בליווי חיוך עשויות לגרום להם אפילו להתנצל על הדרך שבה השאלה נשאלה. או להבהיר לנו שהכוונה שלהם היא חיובית והם לא התכוונו לפגוע בנו. זה עשוי לרגע לגרום לחוסר נוחות ועדיין, זה יימנע משאלות כאלה לעלות שוב במהלך השיחה.

5. יצירת מקום בשיחה לכולם – אחת הסיבות שאנשים מעלים שאלות מביכות ומוזרות הן כי הם לא יודעים על מה עוד לדבר. לעתים קרובות, הם אפילו מרגישים מחוץ לשיחה. ובגלל שנדמה להם שהם חייבים לדבר על משהו כדי להיות חלק מהשיחה, הם פשוט שואלים שאלות מביכות ומציקות.

על מנת להימנע ממצב כזה מראש, ניתן פשוט לשלב את כולם בשיחה. איך עושים את זה? פשוט מאוד. כשמדברים, במקום לומר רק את דעתנו ניתן לשאול אחרים מה דעתם. כמו "מסקרן אותי מה יש למנחם להגיד על זה". או "מירי, מה דעתך על הנושא?". בצורה מפתיעה, כשאנשים מרגישים חלק מהשיחה הם לא מעלים שאלות סתמיות מוזרות או מציקות.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

נ.ב. אם יש לך חברים שעדיין לא קוראים את הבלוג, ההמלצה שלי היא לשתף אותו להם ולהמליץ להם שיירשמו גם הם לניוזלטר. אחרי הכל, לשתף משהו שיעשה להם טוב זו המשמעות האמתית של לאהוב.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?