חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
concreteshoes

כשיש לך רק 2 דקות לפני תחילת המצגת: הטריק הטוב ביותר בעולם לנטרול פחד קהל

היי,

בפעם הקודמת דיברנו על 9 דברים שחשוב להפסיק לעשות על מנת ליהנות מיותר חופש בחיים. הפעם, רציתי לגעת בנושא שלא דיברתי עליו כבר הרבה מאוד זמן וחשוב לרוב האנשים בעבודה – התמודדות עם פחד קהל.

וזה היה הסימן לברכיים שלה להתחיל לרעוד

הם לא יכלו להפסיק להסתכל עליו. התהלך בחדר כאילו היה שלו. דיבר בצורה רהוטה. ידע בדיוק מתי לעצור בצורה דרמטית. קנה את לבם עם חצי חיוך שרמנטי. קרע אותם מצחוק עם בדיחות מתוזמנות היטב. כאילו דיבר ישירות לתת המודע שלהם. וזהו. עכשיו היא.

לא הייתה מחשבה שהפחידה אותה יותר מזו בו ידעה שעכשיו תורה. לעזאזל. איך אפשר להתעלות על מה שעשה שם. הם העריצו אותו. הם בטח מצפים שתתעלה מעל מה שעשה. ואין מצב שכזה. עם פחד הקהל שלה. וזה היה הסימן לברכיים שלה להתחיל לרעוד.

היא עצמה את העיניים, כאילו ציפתה להתעורר מסיוט נוראי. וכשפתחה גילתה שהיא עדיין שם. ועכשיו, כשהציגו אותה היא החלה לצעוד לעבר קדמת השולחן. מול כל המנהלים שלה. כל רגל הרגישה כאילו עשויה מבטון. היא לא ידעה איך היא הולכת לעבור את זה.

מה הבעיה עם רוב הטכניקות לפירוק פחד קהל?

ככל שעובר הזמן, כך ברור יותר כי הדרך להתקדמות בחיים תלויה בצורה מהותית ביכולת לדבר בפני קהל. את מי שלא רואים לא מקדמים. את מי שלא שומעים לא זוכרים כאדם שיכול לעזור כשצריך. וזה לא משנה עד כמה אנחנו טובים אם אנחנו בלתי נראים.

פחד קהל הוא אחד הפחדים הנפוצים ביותר בתרבות שלנו. ולא כי קהל נוטה לתקוף דוברים. אלא כי אנחנו תוקפים את עצמנו בשמו. מחשבתית כמובן. וזה מה שגורם לנו לרעוד, לנשום בצורה עמוקה ומהירה ולהינעל רק מעצם המחשבה לדבר בפני הקהל.

פחד קהל, בדומה לפחדי ביצוע אחרים, תוקף אותנו לפני עשיית משהו שאנחנו לא מיומנים בו (דיבור מול קהל). ובדיוק כמו הביצה והתרנגולת, צבירת המיומנות בו היא הפתרון לו אך היא דורשת מאתנו התגברות עליו על מנת לצבור בו מיומנות.

ב-NLP קיימות מספר שיטות לפירוק חרדות. השיטות הללו יעילות בצורה יוצאת דופן – פרק הזמן הנדרש לביצוען אורך בממוצע 5 דקות וההשפעה שלהן מחזיקה לאורך זמן. עם זאת, רוב טכניקות לפירוק פחדים מתבצעות מראש (לפני ההתמודדות עם הפחד) ולא בזמן אמת.

מה לעשות כשאנחנו באמצע התקף של פחד קהל?

אחת הטכניקות היעילות ביותר שיצא לי להכיר להתמודדות עם פחד קהל בזמן אמת היא זאת:

לפני שאנחנו עולים לבמה, במקום לחשוב מה יהיה או על מה אנחנו עומדים לדבר, עלינו לספר לעצמנו בקול מהי התוצאה החיובית שתהיה לנו בסוף ההרצאה. לא בראש. לא בעל פה. בקול. כן, מה ששמעת. ויש לזה סיבה.

כאשר אנחנו אומרים לעצמנו דברים במחשבה, קל לנו מאוד לסתור את דברינו. לנסות "לעמת את עצמנו עם המציאות". אנחנו רגילים לעשות את זה. עם זאת, כשאנחנו אומרים דברים בקול, עלינו לסנכרן את הקול שבראש עם זה שאומר את הדברים.

ואם חשבת שזה הסוף, זה לא. במקביל לאמירת התוצאה החיובית בקול, עלינו לדמיין איך זה ייראה להשיג את התוצאה החיובית שתהיה לנו בסוף ההרצאה בזמן שאנחנו אומרים את זה בקול. ולהרגיש איך זה ירגיש להגיע לשם.

ככל שנדמיין את התוצאה החיובית בצורה מציאותית יותר, נטמיע בתת המודע שלנו את התוצאה הרצויה בצורה טובה יותר ותחושת הפחד תתחלף בזו של ההתרגשות הרצויה. והדבר היפה בכל העניין – זה לוקח דקה, כך שנוכל ישר לאחר מכן לעלות לבמה ולהתחיל לדבר.

זהו להיום, עכשיו מעניין אותי לקרוא בתגובות שמתחת למאמר: מה דעתך עליו?

המשך חג פסח מעולה במיוחד,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

7 תגובות

  1. יישר כוח. ממש מעולה. אני גם תמיד נהנה מהפתיח של המאמר. תמיד הוא כתוב בהתאם מושלם לרגשות המתרחשות.

    נ.ב. אתה כותב בעוד מקומות?

  2. תודה רבה.

    אני לפני הרצאה באנגלית בכנס. ומאוד לחוצה. זו הפעם הראשונה שלי. מאוד שמחתי לקרוא מה שכתבת.

    ממש באת לי משמיים ובתזמון מושלם.

    אודה לעוד עצות בעניין..

    אורית

  3. היי ליאור, רציתי לשאול לגבי הדמיון המודרך, קראתי הרבה על זה בין השאר בספרו של ג'וזף מרפי.
    אבל תמיד קשה ליישם את זה. אין עצבים לזה. מה אפשר לעשות?
    תודה רבה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?