חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
questioning

למה זה תמיד קורה לי? 5 שאלות יעזרו לך לזהות תבניות התנהגות שגורמות לך נזק בחיים

היי,

בפעם הקודמת, הסברתי איך לקרוא טקסטים ארוכים בשניות ובאמת לזכור מה כתוב בהם. הפעם, רציתי להעלות נושא שמסקרן המון אנשים: איך יכול להיות שהם מקבלים את אותן תוצאות שליליות שוב ושוב?

חזרה גנראלית

הרבה אנשים מאמינים שהם תקועים עם המצב שלהם. "ככה זה", הם אומרים. "כאלה אנחנו". "בגיל שלי כבר לא משתנים". ומזווית הראייה שלהם נדמה כאילו זה נגזר על ידי כוח עליון. כזה שכבר שפט אותם והטיל עליהם את חוסר ההצלחה כעונש.

אי אפשר באמת להאשים אותם. או להתווכח איתם. אחרי הכל, אלו הן תוצאות שהם חווים שוב ושוב. וזה קצת מוציא להם את האוויר מהמפרשים באיזה שהוא מקום. מבחינתם, לא משנה מה הם מנסים לעשות. זה פשוט לא עובד להם.

מודל התקשורת של ה-NLP מסתכל על העניין בצורה קצת שונה. כזו שמתייחסת מצד אחד לדבר שאנשים חווים (הגורם לבעיה והתוצאה שמתקבלת – "אני רואה כלב וזה מפחיד אותי"). ובנוסף אליו, גם לתהליכים שפועלים "מאחורי הקלעים". עמוק בתוככי תת המודע שלנו.

אם נדע להציף את התהליך שמתרחש מאחורי הקלעים למודעות שלנו, נוכל לקטוע את הרצף. לעצור את ההתנהגות האוטומטית שמחזירה את התוצאה השלילית. אז, נוכל ללמוד במקומה להגיב בצורה אחרת שתקדם אותנו אל התוצאות הרצויות לנו.

זו בכלל לא השאלה

כשאנשים חושבים על יעילות ה-NLP הם בדרך כלל חושבים על הכלים ה"מגניבים". כמו העוגנים שגורמים לאדם להרגיש מה שאנחנו נרצה שירגיש בתנועה. או כאלה שמאפשרים לנו להבין מה אדם עושה בראשו רק מתוך התבוננות על כיווני העיניים שלו.

הכלים הללו, מסקרנים ככל שיהיו, אינם הסיבה לכך שה-NLP יעיל. הם בעצמם, בשימוש לא נכון, עשויים שלא להניב תוצאות. הסיבה לכך שה-NLP יעיל כל כך טמונה ביכולת שלנו להבין אדם ואת הדרכים שבהן הוא מגיב. או במילים האחרות: ביכולת שלנו לשאול שאלות ממוקדות.

אדם חכם אמר פעם שהתוצאות שאנחנו מקבלים בחיים הן נגזרות של ההתנהגויות שאנחנו מבצעים. ובגלל שאנחנו מבצעים את ההתנהגויות הללו שוב ושוב הן הופכות להיות אוטומטיות. עד הרמה שבה איננו מודעים לכך שאנחנו מבצעים אותן.

כאשר אנחנו מעוניינים להבין מה הסיבה לכך שתוצאה שלילית חוזרת על עצמה שוב ושוב, עלינו ללמוד לשאול את השאלות הנכונות. ולמרות שכולנו יודעים לשאול שאלות, יש הבדל בין "לשאול סתם שאלה" ל"לשאול שאלה שתציף את המידע שיוביל אותנו לפתרון".

השאלות שיעזרו לך לשנות את המצב

על מנת לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר, רצוי לפנות קצת זמן ולענות על השאלות הללו לעצמנו בכתב (אין צורך לפרסם פה בתגובות):

  1. מהם הדברים שאנחנו מבצעים באופן קבוע כל יום? – כשנענה על השאלה, חשוב לשים לב שהתשובה תבחן כל התנהגות ולו הקטנה ביותר (כמו "לחיצה על כפתור הנודניק בשעון המעורר 4 פעמים לפני שקמים") שחוזרת על עצמה.
  1. מה מהדברים הללו קשור אל התוצאה השלילית? – עכשיו, עלינו לבחון בקפידה מי מבין התשובות לשאלה הקודמת קשורה (באופן ישיר או עקיף) לתוצאה השלילית.
  1. מה אנו מצפים להשיג בכל אחת מההתנהגויות הללו? – אחת מהנחות היסוד של ה-NLP טוענת כי בכל התנהגות ישנה כוונה חיובית. אם נזהה אותה, נוכל להחליף את ההתנהגות השלילית שקיימת בהתנהגות שמכוונת אותנו לתוצאה הרצויה ושומרת על הכוונה החיובית.
  1. מה אנחנו מנסים שלא לזכור בקשר לתוצאה השלילית? – בהרבה מאוד מקרים, ברורות לנו חלק מהסיבות שבגללן אנחנו חוזרים על אותה התוצאה. אנחנו פשוט מעדיפים "למחוק" אותן כי לא נעים לנו לדעת שזה בשליטתנו. הן חלק מהפתרון וזה הזמן להיזכר בהן.
  1. על מה אנחנו שמים יותר מדי דגש ומעכב אותנו? –מתוך רצון להצליח אנחנו מפתחים דגשים על דברים קטנים שאמורים לעזור לנו. לפעמים, דווקא מתוך חוסר ההצלחה אנחנו הופכים את הדגשים הללו לעיקר ועוסקים בהם באופן אובססיבי.

חשוב לשים לב: השאלות הנ"ל עוזרות לנו להציף מידע שביום יום איננו מודעים אליו. כזה, שכשנבחן אותו נוכל לזהות תבניות התנהגות שיוצרות את התוצאות השליליות שוב ושוב ותומכות בהן. לאחר בחינת המידע שהצפנו בכתב, עוד לא סיימנו את העבודה.

עכשיו, מתוך הסתכלות על המידע, נחשוב על התנהגויות חדשות שיוכלו להחליף אותן. כאלה, ששומרות על התוצאה החיובית ויהיה קל לנו לבצע. משם, כל מה שנשאר לנו הוא לשנות את ההתנהגות באופן מודע עד שיהפוך להרגל אוטומטי.

אז, ורק אז, מגיע מקומם של כל הכלים המגניבים שאפשר ללמוד בקורס NLP. לא דקה לפני. ומתוך ההבנה הזו, נוכל לייצר תוצאות איכותיות, מהירות ויציבות מאי פעם. אחרי הכל, זו המהות של מקצוענים אמתיים, לא?

עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

נ.ב. אם בא לך לשמוע עוד על קורס NLP אצלנו, ניתן להשאיר פרטים בטופס שמתחת למאמר ואנחנו נשמח לחזור אליך עם כל מידע שיסקרן אותך.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?