חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
greatheadlines

המאמר הכי גרוע שתקראו על כותרות מאמרים

היי,

בפעם הקודמת, הסברתי איך להפסיק לחזור על טעויות העבר ולשנות את המזל שלנו. היום, ובעקבות פניות של מספר קוראי בלוג שיש להם בלוגים משל עצמם, נדבר על נושא קצת שונה: איך לכתוב משהו שגורם לאנשים באמת לרצות לקרוא אותו?

למה גרוע למה?

כן, אני יודע. קשה להתעלם מכותרת המאמר הזה. למרות שעל פניו, היא מבטיחה משהו שהוא לא באמת אידיאלי. הקטע הוא כזה: היא מעוררת סקרנות. הרי איזה אדם נורמלי מראש יעיד על משהו שהוא כתב שזה גרוע?

כתיבת מאמרים הפכה עבורי לספורט אתגרי. רק בבלוג הזה, אני כותב בשנים האחרונות 2 מאמרים בשבוע. כבר 13 שנים. אני אחסוך את החישוב. יש בתוך האתר 949 מאמרים היום. והקטע המעניין בכל העניין, הוא שבכל חודש יש בין 18 ל-22 אלפי אנשים שקוראים אותו.

אני לא כותב את זה כדי להשתחצן. אולי להשוויץ טיפה. לא יותר מזה. רק שהשנים שעברו (והעובדה שאני מנהל סטטיסטיקות על כל דבר שקשור לבלוג) אפשרו לי לעשות משהו מרתק: לבדוק מה עובד ומה לא. וזו המהות של המאמר הזה.

שם המשחק

כשאנחנו נתקלים בתוכן באינטרנט, הוא בודד. יתום. וכדי שאנשים יאמצו אותו, הם צריכים קודם לשים לב אליו. רק שזה לא קורה מעצמו. לא מספיק לכתוב משהו כדי שאנשים באמת ירצו לקרוא אותו. הוא צריך להיכנס לתוך תשומת הלב שלהם. וקל, זה לא.

רק שאם נרצה לגרום לאנשים לשים לב לתוכן שלנו (בין אם זה מאמר, פודקאסט או וידאו), אנחנו חייבים להבין קודם איפה הם נמצאים. או ליתר דיוק, אם אנחנו עומדים "לפרוץ" את תשומת הלב שלהם, חשוב שנבין איפה הם מתמקדים.

יש לאנשים סדר עדיפות: קודם כל, הם מרוכזים במה שקורה בתוך הראש שלהם. המחשבות שרצות כרגע. הזיכרונות שקשורים אליהן. ויותר מכך, מידת ההיסחפות הרגשית שלהם באותו הרגע. אחר כך, הם מרוכזים בדבר האחרון שהסיח את דעתם.

במילים אחרות, אנחנו לא בסדר העדיפות המחשבתי שלהם. הם מרוכזים כרגע במה שעובר עליהם. וכדי לפרוץ לתוך תשומת הלב שלהם, אנחנו צריכים לעשות משהו אחר. משהו שימשוך אותם החוצה לרגע. וזה לא חייב להיות גדול. אלא שונה. וזה, שם המשחק.

איך יוצרים משהו שונה?

השאיפה שלנו היא ליצור משהו שונה. משהו שיגרום לאדם להפסיק. להדליק לו את העיניים. להיות מודע לרגע. רק שזו התיאוריה. כי כולם רוצים לעשות את זה. החל מהמפרסמים הגדולים, דרך יוצרי התוכן וכלה באנשים שרק רוצים להעלות סטטוס ויקראו אותו.

במילים אחרות, יש לנו רק הזדמנות אחת לתת את ה"מכה" שלנו. לגרום לאדם לעצור. ולכן, חשוב לדעת איך לכתוב כותרת שתגרום לאדם לעצור. לרצות לקרוא, לשמוע ולראות יותר. ולזה, יש מספר נוסחאות:

א. להבין למי אנחנו כותבים – כמו שיהיה קשה לנו לעניין בשיחה אדם שאנחנו לא מכירים, גם בתוכן זה אותו הדבר. התוכן צריך לעניין מישהו חוץ מאתנו ומאמא שלנו. אם נבין מי הקהל שאנחנו הכי רוצים למשוך, יהיה לנו קל יותר לכתוב אליהם, לפחדים שלהם ולרצונות שלהם.

ב. לשלב מספרים – שילוב מספרים בתוך כותרת, גורם לאנשים לקרוא. זה לא חובה. זה רק משפר את ההבטחה שלנו לקורא. אחרי הכל, הוא עומד לקבל X ממשהו מסוים. וקל לו למדוד אם קיבל את זה. זה גם עוזר לו למדוד מראש את אורך התוכן.

ג. להבטיח משהו ספציפי – ככל שמובן יותר לקהל שלנו מה יקבל בסוף התוכן, כך גדל הסיכוי שירצה לצרוך אותו. אם זה גם מעניין אותו, כמובן. ולכן שימוש בביטויים כמו "הצלחה", "שינוי", "שיפור" יהיה פחות טוב מאשר להבטיח לקהל "למכור פי 2" או "לגרום לכל שיחה לזרום".

ד. לעורר רגש – לדבר על נושא באופן אקדמי זה יפה ומרשים. רק לא מאוד מעורר את רוב האנשים להיכנס. לכן, עדיף להשתמש בכותרת שמדברת אל הקהל שלנו. ויותר מכך, אל משהו שמציק לו או שהיה רוצה להשיג. כמו "למצוא בן זוג שיעריך אותך" במקום "הצלחה בדייטים".

ה. לתת סיבה למה לעצור – יש הרבה נושאים מעניינים. רק שלאנשים אין המון זמן. והם כל הזמן "מותקפים" במידע. אם הנושא לא מספיק בוער בהם, הם לא יעצרו. ואם הם יריחו שאנחנו מבזבזים להם את הזמן, לא ייכנסו. הנושא חייב להיות ממש טוב, רלבנטי וממוקד.

ו. לגוון, לגוון ולגוון – המוח האנושי אלוף בהתחסנות. ככל שאנחנו מוצפים יותר באותו סוג של מידע, המוח לומד לסנן אותו טוב יותר. לכן, עלינו להתנסות בסוגי כותרות שונים. ולא ללכת רק על שליליים, נניח. אפילו אם זה עובד לנו.

ז. להשתמש בתמונה טובה – כותרת זה מעולה, תמונה מושכת יותר תשומת לב. ולכן אי אפשר להתעלם מהתמונה, גם כשמדברים רק על הכותרת. אחרי הכל, אפשר לשלב את התמונה על הכותרת.

ועכשיו, רגע לפני שנסיים, רציתי לתת כמה דוגמאות לסוגי כותרות שממש עובדות לי. רק כי דוגמאות נותנות השראה. והשראה נותנת… הממ… הבנת למה התכוונתי. אז אלה דוגמאות לכותרות שעבדו לי. כאלה שיעזרו לך ליצור כותרות מדהימות ויעילות משלך:

כותרת מסקרנת

הכותרת המסקרנת נקראת לפעמים גם קליק בייט (מלכודת כניסות). בדרך כלל מעידה על מידע שיש לכותב שלא אמור להיות לו. שמסקרן אותנו איך הוא יודע אותו. או אם הוא צודק. בתוך הכותרת המסקרנת יש 3 תתי סוגים שמצאתי כיעילים במיוחד (בטוח יש עוד):

יש את הכותרת הצהובה, שמגלה לנו משהו אישי שלא היינו אמורים לדעת על אדם שמעניין אותנו. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"לא תאמינו עם מי אוריאל בן משה נכנס לתא בשירותים" או ב"3 הרגלים מגונים שהלקוחות שלך לא מספרים לך שהם עושים עם המוצר שלך".

יש את הכותרת המזהירה, שעומדת לחשוף מידע שיציל אותנו או לפחות ימנע מאתנו משהו שלילי. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"5 דברים שחשוב להפסיק היום כדי לשמור על תפקוד המוח" או ב"9 סיבות שהכלה מאיסטנבול עומדת לפגוע במערכת היחסים שלכם עם בני הזוג".

ולבסוף, יש את הכותרת הממסגרת, שמגדירה לנו מי אנחנו אם נקרא (או שלא). לדוגמה, נוכל להשתמש בתחילית "למתקדמים בלבד…" (שמושכת גם את המתחילים לקרוא כי הם מחפשים את הסודות) או ב"אם הקליניקה שלך מפוצצת במטופלים, המאמר הזה לא בשבילך".

חשוב לזכור דבר חשוב בקשר לכותרת מסקרנת: אם התוכן לא עונה על ההבטחה, זה שוחק את הקורא לאורך זמן. הוא זוכר. ואם רק נפתה אותו שוב ושוב ולא נספק את ההבטחה שלנו, הוא יפסיק להיכנס לקרוא אותנו.

כותרת מצחיקה

הכותרת המצחיקה מביאה כיוון לא צפוי על נושא מסוים. רק שבמקרה הזה, הבנת הפער בין הצפוי למצוי מצחיקה. לא קל ליצור אותה. רק שעם קצת אימון, נצליח להשתמש בה בצורה יעילה. אלה 2 הסוגים שעובדים לי:

יש את ההפוך על הפוך, שברור לקורא שנאמרה בצחוק או בציניות. בדיוק כמו הכותרת של המאמר הזה, לצורך העניין. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"הטעות הכי גדולה שלך תהיה לקרוא את המאמר הזה" או ב"מאמר ארוך מדי על כותרות קצרות".

יש את הכותרת המגחיכה, שמגזימה בהבטחה מסוימת. כל כך מגזימה עד שזה נשמע מטופש מכדי לא להיות מעניין. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"5 טיפים שיגרמו לך לחייך כל כך עד שיקראו לאשפז אותך" או ב"איך לדעת איפה להשקיע נכון מבלי לאבד את המכנסיים בדרך".

חשוב לזכור דבר חשוב בקשר לכותרת המצחיקה: אם ההומור מתוחכם או מתחכם מדי, יש מצב שהקהל לא יבין. אם לא יבין, לא ייכנס. אם לא ייכנס, אפשר היה לשים כותרת משעממת כמו "מאמר ארוך הכולל פרשנות מפורטת לכל הסעיפים המשמעותיים בביטוח הפנסיה שלך".

כותרת מבטיחה

הכותרת המבטיחה אומרת חד וחלק מה אנחנו עומדים לקבל. הערך פה הוא על השולחן. ואם כתבנו על משהו שבאמת מעניין את הקהל שלנו, הוא ייעצר ברגע. הנה כמה סוגים שעובדים לי:

יש את כותרת הרשימה, שמציינת את כמות הדברים שנספק בתוכן שלנו. מי שקורא את הבלוג שלי יודע שאני משתמש בה המון. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"5 שיטות לשיפור ריח הפה בבוקר" וב"40 דברים שלמדתי עד גיל 40 על ניהול נכון של העסק".

יש את כותרת הכאב, שמדברת בצורה מפורשת על הדבר שמציק לקהל שלנו, ועליו התוכן שלנו מדובר. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"9 דרכים לגרום לכאבי הגב שלך להיעלם" או ב"איך להילחם בדיכאון יום הראשון ב-4 צעדים פשוטים".

יש גם את כותרת הפתרון הכפול, שמביאה 2 דברים שהקהל רוצה לקבל. ובגלל שהיתרון כפול, הוא יותר מושך. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"איך להכפיל את ההכנסות ולהביא ליותר שיווק מפה לאוזן, ב-3 צעדים?" או ב"איפה ניתן לאכול ולשבוע, בפחות מ-30 שקלים?".

יש את כותרת החץ והמטרה, שמציינת בו זמנית את הכאב של הקהל ואת הפתרון שאנחנו מציעים עבורו בתוכן שלנו. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"איך לגרום לכאב הפרידה שלך להיעלם עכשיו ולחזור לצאת לדייטים כבר היום?" או ב"איך להפסיק לפחד מקהל ולכבוש כל במה?".

ולבסוף, יש את הכותרת המתיימרת, שמשוויצה בכך שזה התוכן הטוב ביותר. לא הגיוני שהיא תעבוד. רק שעובדתית, היא כן. לדוגמה, נוכל להשתמש ב"המאמר הכי טוב שכתבתי על לעיסת גת", או ב"לגזור ולשמור: 10 טיפים לעזרה ראשונה בזמן התקף חרדה".

לסיכום: אני יודע. המאמר הזה ארוך מהרגיל. רק שאי אפשר להגיד שלא הזהרתי מראש. ומצד שני, יש פה המון פנינים ודוגמאות. אגב, אפשר ורצוי לשלב סגנונות של כותרות. לא חייבים. רק שאפשר. כי שונה הוא שם המשחק פה. והשמיים היצירתיים שלנו, הם הגבול.

עכשיו, מסקרן אותי לשמוע: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

  1. מדהימים המאמרים שלך!
    כשאני נכנס אני לוקח בחשבון…
    שייקח הרבה זמן עד שאני ייצא מהבלוג שלך…
    תודה והצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?