חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
empower

איך העצמה אישית תגרום לך להפסיק לדחות דברים החל מהשבוע הקרוב?

היי,

מישהו חכם אמר לי פעם שבתקופות משבר, אנשים מחפשים תקווה וזאת נקודת עלייתם של השרלטנים. בדיוק לכן, לא מפתיע אותי לשמוע שהאסוציאציה שעולה לרוב האנשים כשהם חושבים על "העצמה אישית" היא תמונה של קבוצת אנשים מחובקים שמתנהגים מוזר, כשגורו מסויים עובר ובזמן שיד אחת שלו מלטפת את כתפם בצורה מרגיעה, היד השניה שלו מלטפת להם את החלק הפנימי של הארנק.

למעשה, העצמה אישית היא משהו שונה לחלוטין מכל מה שמוכרים כל הגורואים והמרכזים להתפתחות אישית. בחיי היום יום שלנו, קורים לנו כל מני דברים. ברוב הזמן, רוב האנשים הם מחוסרי מודעות עצמית.

לא כי הם לא מפותחים או טיפשים אלא כי אנחנו עושים את אותו הדבר, שאנחנו עושים גם ככה כל יום ולכן אנחנו לא צריכים לחשוב על זה יותר מדי בזמן עשייה.

הרי למי מאיתנו לא קרה שנכנסנו למכונית, יצאנו לדרך ומצאנו את עצמנו במקום אליו רצינו להגיע מבלי לזכור את הדרך יותר מדי?

למה בא לנו להרביץ למי שחותך אותנו בכביש?

הסיבה לכך, היא האפקטיביות של המוח. המוח שלנו שואף להשקיע כמה שפחות אנרגיה במקום שבו ניתן לחסוך. בכדי לעשות זאת, הוא מאפשר ל"לא מודע" שלנו לנהל את הנהיגה, שהיא פעולה טכנית שכבר התמקצענו בה, ומשחרר את ה"מודע" שלנו להתעסק בכל שאר הדברים שקורים סביבנו.

כל זה מסתיים, כשמישהו חותך אותנו בכביש. באותה שניה, פתאום הלב שלנו מתחיל לדפוק, אנחנו נהיים מאוד מודעים לכל מה שקורה סביבנו ובא לנו לצעוק עליו, לצפור לו ו"להראות לו מה זה".

בשפה המקצועית מישהו עוד היה מסביר לנו שמה שקרה הוא שהמערכת הסימפטית שלנו התעוררה. זאת שאחראית על האינסטינקט שגורם לנו להלחם או לברוח וזה בדיוק מה שקרה לנו באותו הרגע.

באותו הרגע כשמישהו חתך אותנו, קרה משהו שלא חזינו מראש וזה גרם לנו להתעורר מהאוטומט. השאלה היא מה קורה לנו מיד כשהסתיים האירוע. רוב האנשים, מיד אחרי שהאירוע הסתיים, מתחילים לחוות אותו מחדש בדמיון שלהם שוב ושוב וזה רק גורם להם לשקוע יותר עמוק בתוך הרגש.

מה הקשר בין כל זה לבין העצמה אישית?

העצמה אישית, בהגדרה חופשית, היא היכולת שלנו לשנות את המיקוד שלנו ממשהו רע שקרה לנו, אל הערכת היכולת והתפקוד שלנו באותו מצב והפקת לקחים שיעזרו לנו להגיע לתוצאה טובה יותר בעתיד.

אם נחשוב על זה בצורה אחרת, העצמה אישית היא מעין מנוע פנימי שרצוי שנפתח לחיזוק ההערכה העצמית שלנו ולביסוס של ביטחון עצמי.

אם קראת את הפיסקה האחרונה ויצא לך לקרוא כמה מאמרים שכתבתי פה בבלוג בשנים האחרונות, ברור לך שכשאני אומר העצמה אישית, מנוע פנימי ואפילו ביטחון עצמי, אני מכווין אותך לכך שמדובר בתהליך שכל אחד אמור להיות מסוגל לעשות לבד בלי עוזר.

זה נכון שבשלב הראשון, אפשר לקחת מאמן אישי שלמד גם NLP כדי לתמוך בך בצעדים הראשונים בדרך לשם.

מצד שני, בכדי לפתח את ההעצמה האישית שלך, חשוב להבין כי יש רגע שבו מי שעזר לך בדרך להעצמה צריך לשחרר אותך להתמודד עם העולם ללא כל רשת ביטחון ושגם סשנים של אימון אישי צריכים להסתיים מתי שהוא.

איך נוכל ליצור העצמה אישית כבר השבוע בחיים שלנו?

בכדי ליצור את המנוע הפנימי שיעזור לך לבצע את מה שעד עכשיו דחית ולהשתפר בביצוע כל הזמן, רציתי לתת לך 3 עצות לחיים שבדרך כלל אני נותן רק למי שעובר קורס NLP אצלנו:

1. הקטנת איזור הנוחות כדרך חיים – אנחנו רגילים לעשות את אותו הדבר כל יום או שבוע באותה הצורה. העשייה החוזרת גורמת לנו להרגיש ביטחון ועם זאת, גם יוצרת אצלנו מקובעות שמונעת מאיתנו לעשות דברים חדשים.

אי עשיית הדברים החדשים היא סכנה מהותית ליכולת שלנו להצליח מעבר לממוצע. בדיוק לכן, אם נקטין את איזור הנוחות שלנו כל הזמן, אנחנו נהיה מודעים למציאות סביבנו ונהיה מסוגלים להבין מה עשינו כרגע ואיך לשנות את התוצאה בעתיד.

אחת השיטות הטובות ביותר לעשות את זה זה היא להחליף לשעון שלנו יד כל שבוע. פתאום, אם מישהו שואל אותנו מה השעה או נבוא לבדוק כהרגלנו את השעה, נצטרך להתעורר מהאוטומט ולהסתכל על היד השניה.

לכל מי שאין לו שעון אגב, קנו שעון לצורך התרגיל. זה יפתיע אותך לגלות עד כמה תרגיל קטן מסוגל לשנות את החיים שלך.

2. שינוי הסביבה לכזו שמדרבנת לעשייה – רוב האנשים יוצרים מסביבם מעגלים של אנשים הדומים להם. בצורה הזו אנחנו יוצרים מצב שבו בכל תחום בחיים שלנו אנחנו פחות או יותר הממוצע של כל הישגי החברים שלנו.

לפיכך, אם אנחנו נרצה להעצים את עצמנו אנחנו חייבים להוסיף אל החיים שלנו אנשים שמהם נוכל לשאוב השראה.

האנשים האלה, צריכים להיות אנשים בעלי הישגים מוכחים בתחום שאותו אנחנו נרצה לחזק. מתוך הסתכלות על אנשים שכאלה, שיחות איתם והבנה של הדרך בה הם חושבים, נקבל השראה לעשות דברים אחרת.

במקביל ליצירת הקשרים החדשים, רצוי לבחון את אלה הקיימים. במידה ויש לנו מכר שבכל פעם שאנחנו מתקשרים איתו או איתה, לא נקבל מהם לעולם פרגון ותמיד ינסו להקטין אותנו בכדי להרגיש גדולים, אפשר לצמצם את הקשר איתם ולעתים אפילו רצוי לחתוך, במידת האפשר כמובן.

3. חיזוק האמונה ביכולת שלנו ללמוד – בכל פעם שקורה לנו משהו, חשוב שנלמד לתת לעצמנו משוב חיובי על הדרך שבה זה התבצע בצורה שתעודד אותנו להשתפר. אני יודע שקצת קשה בזמן לתת לעצמך משוב חיובי בזמן אמת, אחרי שפיקששת או שעשית משהו לא טוב ועם זאת, זה הרגל נרכש.

מכיוון שהמאמר כבר מתארך, אני אשמור את הנושא של משוב חיובי פנימי למאמר מלא יותר בעתיד שגם יסביר איך לעשות את זה בכדי להשיג יותר תוצאות בחיים.

בינתיים, אני אשמח לשמוע בתגובות פה למטה, מה דעתך?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

22 תגובות

  1. אני בקטע של משוב חיובי. את ההבנה של מעגל הנוחות הבנתי לפני שנים, וזה עשה לי שינוי עצום בחיים, ואת האוטומט הרגשתי בלי לדעת יותר מדי. אהבתי את הרעיון עם השעון. אולי נלך נקנה אחד, אפילו שזה לא יהיה ממש נוח (;

  2. היי הגעתי לכאן דרך שירשור מיו טיוב ודברים שקראתי וראיתי על NLP. אני חייבת לציין שזהו סוג של אישור על מה שתמיד חשבתי.
    אני ממש שמחה לראות ולדעת שהדבר הזה כבר נחקר ונלמד. יש היום המון ידע שצריך לברור אותו ולקחת מה שמתאים לך. חייבת לומר ש NLP נשמעת לי דרך מעולה להשתמש בכל הידע שרכשתי ועדין ממשיכה לגלות בצורה אמפירית מעשית ותכלסית.זה עובד.

    1. היי נוגה,

      אני שמח שמצאת את ה-NLP כדרך לחבר את הידע שרכשת ועדיין ממשיכה
      לגלות שהשילוב עובד עבורך. אחרי הכל, זו בדיוק מהות העניין!

  3. העצות בבלוג כשקוראים אותן לכאורה נראות שגרתיות והגיוניות אך כשחושבים לעומקן וחוזרים וקוראים בשנית נראה שהן לא מיושמות באופן טבעי אלא לאחר תירגולים של סיטואציות בחיים. הבלוג מאוד מעניין ומשאיר אותך עם נקודות למחשבה עצמית.

  4. היי ליאור, כתבה מאוד מעניינית וחזקה.
    אני רק לאחרונה התחלתי להתעניים בתחום ה-nlp והעצמה אישית, ומאוד מעניין אותי לדעת איך עושים "משוב חיובי" אני ישמח עם תענה שאלתי.
    תודה רבה, ותמשיך לפרסם מאמרים כאלה!

    1. הדרך הכי טובה שאני מכיר לעשות משוב חיובי נקראת "שיטת הסנדביץ'".

      העיקרון הוא מאוד פשוט: אתה מציין את הדברים החיוביים שהוא עשה או מספר מילות הערכה חיוביות על הניסיון שלו להשיג תוצאה, מסביר לו מה אפשר היה לעשות אחרת (במקום להציג את זה בתור "הבעיה/הטעות שלך") ואז לסיים במספר מילים חיוביות שיעודדו אותו להמשיך להשתפר ולהשיג תוצאות טובות יותר בהמשך.

  5. הי ליאור,
    הזכרת במאמר הזה "משוב חיובי פנימי" וכתבת שבעתיד תייחד לזה מאמר שלם.
    עשיתי חיפוש כאן באתר אך לא מצאתי, לצערי…
    האם כתבת מאמר כזה? אם כן, אשמח מאוד לקבל הפניה. זה נושא מעניין וחשוב.

    תודה וחג שמח! 🙂

    ליזה

    1. היי ליזה,

      אמנם לא הקדשתי לנושא מאמר מלא ועם זאת, את יכולה לשלב בין הכלים שנתתי במאמרים הבאים כדי ליצור משוב חיובי פנימי יעיל:

      לסמוך על עצמך באמת: 22 מכפילי ביטחון עצמי שאף אחד לא לימד אותך

      קשה לך לצאת מהפוך? 13 טיפים קצרצרים למוטיבציה על הבוקר

      איך להצליח להמנע מפיתויים? 5 כלים פשוטים לישום יעזרו לך לפתח את השליטה העצמית

      חג שמח!

  6. היי ליאור אני ממש נהנה לפתוח ולקרוא את המאמרים שלך כל פעם מחדש אפילו שמתי את הקישור לאתר על מסך הבית שלי.
    מכיון שכרגע אין לי שעון התחלתי לעשות את אותו הדבר עם הפלאפון והמפתחות והחלפתי ביניהם מקווה שיועיל בינתים.
    תודה לך על מי שאתה.

  7. היי ליאור, מצאתי אותך בעזרת שאלה ברשת שהקלדתי "איך להגדיר את עצמי" ומצאתי עולם ומלאו שותה בצמא את הנכתב, אבל כמובן מדלגת מעניין לעניין אולי תוכל לעשות לי סדר קטן מהיכן להתחיל או שלדעתך כדי לצאת ממקום הנוחות ולהתמודד עליי לדלג לחפש לקרוא לטבוע ולצוף?

    1. ההמלצה שלי (כי באמת קצת קל ללכת פה לאיבוד) היא להגדיר לעצמך מה היית רוצה לשפר. לקרוא מאמר או 2, לכתוב לעצמך מה צריך לעשות, ליישם ורק אז לחזור ולקרוא מאמר נוסף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?