חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
learnfromfailure

מניסיוני האישי: איך הצלחתי להתמודד עם כישלון ענק בשנה האחרונה ולצאת ממנו מנצח?

היי,

בפעם הקודמת, הסברתי איך להתחסן נגד מניפולציות שכנועיות שמנסים להפעיל עלינו. היום, נעשה משהו אחר. אני עומד להראות לך את המציאות שמאחורי הקלעים, כדי לתת נקודה מעניינת למחשבה על משהו מרתק.

בדרך כלל, בזמן הזה בשנה, כל מני אנשים כמוני מעלים סיכומי שנה. או יותר גרוע מכך, פוסטים על מטרות לשנה הבאה. רק שבינינו, לקבוע מטרות מפוצצות ל-2021… אני מעדיף לעשות משהו יעיל יותר – להציג דוגמה אמיתית לדרך שבה התמודדתי עם כישלון השנה.

רגע לפני: למה אני משתף את זה? כי רציתי לשתף אותך בצורת החשיבה שלי כשאני מתמודד עם מצב אמיתי שקרה בעסק שלי. להדגים איך אני מיישם את מה שאני מסביר עליו בבלוג הזה. ובינינו, לפעמים אנחנו מקבלים רעיונות כשאנחנו מבינים איך מישהו אחר פתר משהו.

קצת רקע כדי למקד

לפני כמעט 8 שנים עברה לי מחשבה מוזרה בראש. הבנתי פתאום שזה לא מקרי שהיכולת של רובנו להישאר מרוכזים רק יורדת עם הזמן. ולא רק זה, אלא שיהיו לכך השפעות קטלניות על עתיד עולם המרצים. ולמה? כי ליכולת שלנו לגרות את הריכוז של הקהל שלנו יש גבול.

אני אסביר: ככל שעוברות השנים, היכולת שלנו להישאר מרוכזים בדבר אחד יורדת. בגלל הטכנולוגיה, אנחנו מתרגלים לעשות יותר ולהגיב מהר יותר לגירויים (כמו אורות, צפצופים והתראות). וזה משפיע משמעותית גם על יכולת הריכוז שלנו.

רק שזה לא אבסולוטי. כשאנחנו צופים בסדרה טובה אנחנו נסחפים. כשאנחנו משתמשים באפליקציה או משחקים, אנחנו יכולים לשקוע בהם לפרקי זמן ארוכים. רק שההנחה הרווחת היא שאין קשר בין למידה לסדרות או למשחקים. ואני החלטתי לשאול: למה לא לשלב?

הצלחה על הדף

אם נקצר את התהליך (בכל זאת 8 שנים): החלטתי לבנות משהו אחר. משהו שלא קיים. קורס שהוא לא קורס. קורס בלי מרצה. כזה שהוא סדרת אנימציה מעניינת ומשחקית. כזה שגורם ללמידה להפוך למשהו כיפי. ולגבש קהילה סביבו, כדי ליצור סוג חדש של הוראה שלא קיים.

שנת 2020 הייתה היעד. וכשהתחילה הקורונה, זה היה כמעט סימן משמיים עבורי. הרי אנשים יושבים בבית. העלות החודשית היא כזו שכל אדם יכול להרשות לעצמו. 100 שקלים לחודש. והיו לי מספיק פרקים מוכנים ליותר מ-5 חודשים (!) של צפייה יומית.

אפילו האנשים שקיבלו גישת ראשונית לצפייה בתכנים התלהבו מהמסלול ליצירת הכריזמה. קיבלו תוצאות מרשימות בחיים שלהם. הרגשתי מוכן לחשוף את הכל לעולם. רק שתוכניות שנראות מושלמות על הדף, לא בהכרח מצליחות כשהן פוגשות את המציאות. כמו שקרה לי.

טוב כל כך עד שזה רע

הרעיון שהכי אהבתי בפרויקט שלי היה הסינון. ליצור אתגר בכניסה שיעזור לסנן את האנשים שלא מתאימים לפרויקט. ואז ליצור קהילה שמורכבת רק מאלה שעברו סינון. על הדף מדהים. רק שזו הייתה טעות. ולא בגלל שזה לא עבד. אלא בדיוק להיפך: הסינון עבד טוב מדי.

למרות שהיו מספר אנשים שהצליחו לעבור את אתגר הכניסה, הרוב פשוט פרש במהלכו. המערכת אז הייתה איטית מדי. היו יותר מדי אתגרים. אנשים היו צריכים לחכות יום בין אתגר לאתגר. והכי גרוע, לא היתה להם שום סיבה להיכנס פנימה, כי לא ידעו איך זה נראה מבפנים.

נכון, כל אלה היו טעויות שלי. טעויות שאם הייתי רואה שמישהו אחר עושה, כנראה הייתי אומר לו לשנות. כל כך התאהבתי במה שבניתי עד שלא ראיתי את זה. רק שלמזלי, בחרתי לצאת לדרך לפני שחיכיתי שזה יהיה מושלם. וכן, למזלי, גם בדקתי איך אנשים הגיבו למערכת.

מה הבנתי מהבדיקה (ואיך תיקנתי את זה)?

אי אפשר לדעת אם משהו יעבוד או לא, רק מתוך כך שבתכנון הוא אמור לעבוד. או שיש לנו תקווה שיעבוד. אנחנו חייבים לדעת למדוד את התוצאות בזמן אמת כדי להפיק מסקנות. לדבר עם כמה שיותר אנשים שהמערכת עבדה להם. או כאלה שלא הצטרפו בכלל. ולהסיק מסקנות.

אחרי המון בדיקות, זיהיתי את נקודות הכשל. כאלה שכבר הספקתי לבדוק ולגלות איך לפתור אותן. רק שזה דרש ממנו לעצור רגע ולהבין שטעיתי. ולא פחות מזה, את היכולת לשים בצד את האגו ולתקן. אלה הדברים שמצאתי (והדרך שבה תיקנתי אותם):

טעות 1: חוסר בחיבור הגיוני

זו טעות נפוצה אצל אנשי מקצוע. כל כך ברור לנו מה היתרונות של המוצר שלנו ואיך הכל מתחבר להכל, עד שאנחנו שוכחים להסביר את זה בצורה ברורה ללקוחות שלנו. או למה זה חשוב. או איך זה נראה ומרגיש תוך כדי שימוש. ופה, אני נפלתי בדיוק בנקודה הזו.

לא היה לגמרי ברור מהעמוד הראשי (שמוכר את הקורס), איך הקורס קשור לסדרת האנימציה ומה הקשר לאתגר 28 הימים. גם לא היה ברור מה מחכה בדיוק למי שעובר את האתגר. איך המערכת נראית? מה יש שם בדיוק? לא היה ברור לרוב האנשים.

מה שכן, אם יש אתגר כניסה, ראוי להציג את מה שנמצא אחריו כ"דבר הכי טוב בעולם". כך שאנשים ממש ירצו לעבור אותו. בכל מקרה, החלטתי להסיר את האתגר ולשלב את המשימות שלו בשלב הראשון של מסלול הקורסים. כך, אנשים עדיין ילמדו מהן על עצמם ולא יתקעו בהן.

טעות 2: לא לדבר על מה שחשוב לקורא

הפיסקה הראשונה אחרי הסרטון שמציג את הרעיון של אתגר הסינון, הסבירה למה הכשרות רגילות לא עובדות כמו שצריך. שזה נכון. רק שזה קשור לפילוסופיה שלי מאחורי פיתוח המערכת. לצורך העניין, זה צילום המסך של מה שהיה כתוב שם:

יש עם מה שכתוב שם 2 בעיות: הראשונה, היא שכתבתי בצורה מאוד שלילית. אנשים לא באמת אוהבים את זה. הם בטוח עברו הכשרה שהיתה נחמדה. והבעיה היותר גדולה: הם לא הגיעו בגלל שיטת הלימוד. הם הגיעו לשם כי רצו יותר כריזמה. ודוגרי, על זה הם רצו לשמוע.

לכן, החלטתי להסיר את הפסקה וליצור סרטון מקדים חדש. כזה שקודם כל מדבר על הדבר שחשוב למי שרוצה כזה קורס – פיתוח הכריזמה ויכולות קריאת שפת הגוף שלו. כדי להשיג יותר דברים בחיים. לקבל יותר הערכה. ועל הדרך, להסביר איך זה משתלב עם שיטת הלימוד.

טעות 3: הגזמה בהקצנת הניסוחים

זה עובד בשיווק. זה לא טעות יסודית. ליצור קבוצה שאנחנו רוצים להשתייך אליה. רק שפה, הגזמתי עם זה מאוד בלי כוונה. ומעבר לזה שזו טעות, יכול להיות שאפילו פגעתי שלא בכוונה באנשים טובים. הכוונה בהקצנה הייתה הומוריסטית והתוצאה הייתה גרועה. זה צילום המסך:

אנשים לא אוהבים להרגיש שהם לא טובים או מתאימים. אז מה אם קראו הרבה תיאוריה. אז מה אם הם רוצים ללמד אחרים או לתת עצות. אפילו אם אין להם עדיין תוצאות. זה לא הופך אותם לפחות טובים או רצויים. ואם נפגעת מכך, סליחה מעומק לבי. זו לא הייתה הכוונה.

בכל מקרה, זה הוסר. זה היה מוגזם ואפילו מטופש. אין לי מילים לתאר עד כמה אני מתנצל על כך. איכות האנשים בפנים, תהיה תלויה בעיקר בדרך שבה אתייחס אליהם. והטקסט, שונה כדי לעזור למי שבאמת יכול להיעזר באתר ובמסלול ליצירת הכריזמה, למצוא את דרכו פנימה.

טעות 4: לא היו עדויות של לקוחות

זה קטע מעניין. כשאני רואה המלצות של אנשים על מוצר, אני אפילו לא טורח לקרוא אותן. לא כי המלצות הן לא חשובות. אלא כי ברור לי שאף אחד לא יביא לקוח שסבל אצלו באתר, מערכת, אפליקציה, שירות וכן הלאה שיספר על זה.

רק שעצם כך שאותי זה לא משכנע, לא אומר שזה לא נדרש. אנשים מצפים לזה. הם רוצים לדעת מה השיפור שמישהו כמוהם הצליח להשיג. ולמזלי הרב, היו כמה אנשים שכן סמכו עליי (למרות הטעויות), עברו את אתגר הסינון, נהנו מהתכנים ואפילו הגיעו לתוצאות.

בגרסה החדשה של עמוד הבית, ישנן המלצות. ועם הזמן, יתווספו אליהן עוד. וברור לי שלא כל האנשים ירצו להשאיר חוות דעת או להזדהות בצורה מלאה. ועם זאת, זה נדרש עבור אלו שרוצים לוודא שהם משקיעים בדבר הכי נכון מבחינתם.

טעות 5: לא עניתי על שאלות שהיו קריטיות לרוכשים

האמת, שיש שאלות שלא חשבתי שיישאלו. כאלה שעלו בשיחות עם יועץ הלימודים שלנו, דן. ומענה על השאלות האלה, הוא קריטי עבור חלק גדול מהאנשים. זה קצת דומה לטיפול בהתנגדויות מכירה, רק בכתב.

לכן, החלטתי להוסיף חלק שלם בסוף העמוד שעוסק בשאלות חשובות. כאלה שעשויות לעלות למי שהמערכת יכולה לעזור לו. ויש לו או לה איזו שהיא התלבטות, רגע לפני ההצטרפות. וזה קורה.

בגדול, אפשר לסכם את המענה על כולן בדבר אחד: לגרום למי שזה באמת מתאים לו להרגיש בנוח להצטרף. רק שצריך לעזור לאנשים להתגבר על שאלות קטנות שעלו להם, לפני שיחליטו. שיידעו בדיוק על מה מדובר. ואני מתאר לעצמי שיתווספו עוד שאלות ותשובות בהמשך.

טעות 6: לא נתתי לאנשים להתנסות בשימוש במערכת

זה לא משנה שזה עולה רק 100 שקלים בחודש (עלות שולית שעוזרת בעיקר לתחזוקת האתר). או שהסברתי שהתכנים מעולים. בדיוק כמו שאנשים רוצים לדפדף בספר לפני שיקנו אותו, גם אונליין הם רוצים טיפה להרגיש את הדבר שהם משלמים עליו לפני שישלמו.

עד עכשיו, היה קודם את אתגר הסינון. ואז, מי שעבר והצטרף בתשלום, יכול היה להתחיל את המסע. רק שאם לא נתתי לאנשים להתנסות בתהליך או אפילו לצפות בו (איך שהוא), הם לא יודעים בכלל במה זה שונה מכל קורס אחר. אז איך אני יכול לצפות שיצטרפו?

זו בדיוק הסיבה שביטלתי את אתגר הסינון והפכתי את השלב הראשון במסע (הראשון מתוך 12 פנימיים) לכזה שפתוח לכולם. דורש הרשמה פשוטה ללא תשלום והופ, יוצאים לדרך. בסוף הקורס הראשון, שלומדים בו לא מעט על עצמנו, ישנה אפשרות להצטרף בתשלום.

כמה מילים לסיכום:

אני מודע לזה שחלק גדול מהקהל שלי לא בונה מערכות או קורסים אינטרנטיים. עם זאת, חלק גדול מהקהל שקורא הם עצמאים. או עומדים להיות עצמאים. ויכול מאוד להיות שחלק מהתובנות שציינתי יעזרו גם לך, עם ההתאמות הנכונות, בעסק שלך. ואפילו בחיים.

עם זאת, היה חשוב לי להראות שגם לי, לא הכל עובד. גם אני נופל. טועה, בודק ומשפר. ככה מתמודדים עם כישלון. ככה, יוצאים כשידינו על העליונה. וככה, גם לומדים גם שיעור בצניעות. בינתיים, התחלנו לשווק מחדש את המערכת. מתוך מקום בריא יותר. וההיענות, יוצאת דופן.

אם מסקרן אותך לראות אגב, איך נראה עמוד הבית של המערכת החדשה היום, זה הקישור לשם: המסע המופלא שלך בעקבות הכריזמה

זהו להיום. שתהיה לך שנה אזרחית מעולה. אחת כזו, שתאפשר לך להתאושש מהקודמת. מאחל לך יותר בריאות, פחות לחץ ושיקיפו אותך בדיוק האנשים שיגרמו לך לשמוח. ושיהיה ברור לך, שאהיה כאן עבורך גם בשנה האזרחית הבאה.

אוהב מאוד,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

9 תגובות

  1. היי ליאור,
    מאחל לך שנה אזרחית טובה ומוצלחת.
    לך ולבני משפחתך היקרים והאהובים.
    החיים יפים . ובזכותך למדתי מהי משמעות החיים.
    אני מכבד ומעריך אותך וכל אדם עמו יצרתי קשר , בעבר , פריבילגיה להכיר אנשים מיוחדים ואיכותיים. כמותך.
    חשוב לי לציין כי אתה מהווה השראה לרבים מאיתנו.
    אוהב מאוד ,
    החבר מכוכב אחר

  2. היי ליאור
    אתה פשוט אדיר
    מעורר השראה
    נהניתי מאוד מכל מה שכתבת
    במיוחד נהניתי מהשורה
    "אנשים לא אוהבים להרגיש שהם לא טובים או מתאימים. אז מה אם קראו הרבה תיאוריה. אז מה אם הם רוצים ללמד אחרים או לתת עצות. אפילו אם אין להם עדיין תוצאות. זה לא הופך אותם לפחות טובים או רצויים. ואם נפגעת מכך, סליחה מעומק לבי. זו לא הייתה הכוונה".
    אני אישית נרשמתי לקורס שלך
    ומאוד נהניתי ממנו
    בסוף נשרתי בגלל
    שהפרוטוקול שהאתר שלך משתמש
    לא תואם את הסינון שיש לי כרגע
    (אני חרדי וכרגע יש לי אינטרנט מסונן ברמה גבוהה, והפרוטוקול יצר בעיות)
    זה היה ממש ממש חבל בשבילי
    אני עוקב אחריך המון זמן
    ואתה פשוט מרתק
    מלא תוכן
    אמיתי כנה
    מלא אומץ
    ושובבות מתוקה
    שיהיה לך המון הצלחה
    בכל מה שרק תעשה
    מעריך מאוד
    משה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: