חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

איך צניעות תגרום לך להצליח יותר בחיים? חלק ב'

היי כולם,

במאמר הקודם בסדרה הדגמתי איך צניעות דווקא יכולה לקחת אדם בכל תחום ולמנף את המוניטין שלו. בפוסט הנוכחי, אני אלמד אתכם דרך פשוטה לביצוע שתעזור לכם ליישם את עיקרון הצניעות ולשדרג את התוצאות שלכם.

אם נדמה לכם אגב, שאני מדבר בסידרת המאמרים הזאת רק על עסקים ועל לקוחות, אתם מפספסים את כוונתי. בכל מקום בחיינו אנחנו נמצאים בתחרות מסוימת על משהו. אנחנו הרי רוצים להתקבל לעבודה ולהתקדם בה, להשתלב בסביבה חברתית חדשה ואפילו להיות בזוגיות עם מישהו וכמעט תמיד יש עוד אדם ש"מתמודד" על אותו הדבר.

איך ההליכה נגד ההגיון דווקא תשרת אותנו?

בכל מקום היום אנחנו צריכים לקדם את עצמנו איך שהוא. אחרי הכל, לא כולם מאמינים ש הם יכולים להיות המצטיינים בכיתה, בראיונות העבודה או בכל מקום אחר ויש כאלה, מעצבנים, שדווקא כן מצליחים.

האינסטינקט הראשוני של רוב האנשים הוא להקטין את המתחרים. אנחנו עושים את זה קודם בראש שלנו, על ידי כך שאנחנו מתחילים לחשוב מה רע בהם או במה הם פחות טובים מאיתנו ובכך מצדיקים את קיומנו על חשבונם.

כל עוד אנחנו עסוקים בהקטנת המתחרים שלנו, אנחנו למעשה עסוקים בחשיבה עליהם. השנאה, הבוז והטינה גורמות לאדם להשקיע הרבה מאוד אנרגיה באדם שאותו הוא לא אוהב, כשאותו האדם לא יודע את זה בכלל.

אדם חכם שהכרתי פעם אמר לי שכשאדם עסוק בלכעוס כל הזמן על אדם אחר, הוא מרעיל את האדם הלא נכון.

מעבר לכך, הלקוחות הפוטנציאליים שלנו יברחו מאיתנו אם נעשה את זה. אם נדמיין לשניה מצב שבו אנחנו מתקשרים לנותן שירות כלשהו ובזמן שאנחנו מדברים איתו, במקום לחשוב עלינו, הלקוחות, הוא יהיה עסוק בלהסביר לנו למה המתחרים שלו כל כך גרועים, הוא יעשה נזק ב-3 מישורים:

1. הוא יפגע במתחרה – מכיוון שהאדם שמולו מקשיב לו ויכול להיות שהוא לא מכיר את המתחרה שלו, הוא עשוי להאמין. הבעיה היא שמידע בדרך כלל מוצא את דרכו הלאה והוא יכול לפלוט את המידע באוזניים ה"לא נכונות", המתחרה יתחיל ללכלך עליו בחזרה. במצב כזה, המשחק מתאזן בצורה שכזו והיחידים שנפגעים הם המתחרים.

2. הוא יפגע בעצמו – כאשר אנחנו מקשיבים לאדם שכל היום עסוק באמירת דברים שליליים על אחרים, אנחנו מתרחקים ממנו. הרי אחרי הכל, רק אדם קטן צריך להקטין אחרים בכדי להרגיש גדול לידם.

3. הוא יפגע ברושם הראשוני על התחום כולו – מכיוון שאותו אדם שלילי הוא "הדלת" להיכרות של הלקוח הפוטנציאלי עם התחום, הרושם על כל התחום עשוי להיווצר שלילי.

בתחומים מסויימים, כאשר ללקוח פוטנציאלי אין ידע מקדים על התחום, זאת עשויה להיות סיבה מספקת לסגור את אותה הדלת לפרק זמן בלתי מוגבל ולהישאר עם טעם רע כלפי התחום או העוסקים בו.

אז מה עושים?

אם נחזור שניה לנושא הראשי של סדרת המאמרים, נראה שאנחנו מדברים דווקא על אנשים שנכנסים אחרי הכשרה לשוק חדש עבורם (שוק העבודה, לעבוד לראשונה מול לקוחות וכן הלאה) ועל הדרך שבה נוכל, בעזרת עקרון הצניעות, לפתח מוניטין מבלי לנסות להצטייר כ"גורו" וליצור רושם ראשוני שקרי.

בכדי לעשות את זה אנחנו נרצה להפוך את כל הרעיון על פיו ובמקום לנסות להקטין את המתחרה, אנחנו נרצה דווקא לפרגן. עכשיו יעצרו אותי חלק מהאנשים וישאלו בהבעה ספקנית "מה? לפרגן למתחרה?" ודי בצדק. זה הרי ללכת בדיוק בצורה ההפוכה לאינטואיציה שלנו.

אז קודם כל לא בהכרח. אני לא חושב שאתם צריכים לפרגן למתחרים שלכם תמיד ועם זאת, אם יש לכם אופציה לפרגן למישהו שהוא לא אתם, נצלו אותה ועשו זאת. למה?

1. אנחנו בונים את המוניטין שלנו – אדם חסר ביטחון ינסה כל הזמן לבנות רק את עצמו בעיני אחרים ובדיוק להיפך. צריך להיות אדם עם הרבה ביטחון בכדי לא לנסות כל הזמן לקדם את עצמך ולפרגן לאדם אחר.

2. אנחנו בונים את האמון של הלקוח בנו – עצם כך שאנחנו מפרגנים לאחר, גורם לאנשים לראות אותנו כבעלי סמכות באותו התחום. אחרי הכל, רק אם אנחנו בעלי סמכות, אנחנו מכירים את האחרים ויודעים על מי להמליץ אם לא עלינו.

3. אנחנו בונים את האמון של הלקוח בתחום – גם אם הוא לא יבחר בנו, עדיין נישאר לו בזיכרון והוא ידע שישנם גם אנשים טובים ואמינים בתחום ובכך נשפיע על הרושם הראשוני שלו כלפי התחום.

בגלל שאני רואה שהמאמר קצת מתארך לי ואחרי הכל, יש לכם בוודאי עוד דברים לעשות חוץ מלקרוא מאמרים באינטרנט, אני אסיים להפעם. במאמר הבא בסידרה אני אדגים לכם מה בדיוק להגיד בכדי שהלקוח שלכם ידע לבחור בכם למרות שאתם מפרגנים לאחרים.

בינתיים מסקרן אותי לשמוע, מה דעתכם?

שיהיה לכם המשך שבוע מעולה
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

7 תגובות

  1. קראתי את מאמרך על צניעות .
    2 שאלות לי אליך –
    מהי צניעות בעיניך והאם אתה מגדיר את עצמך כצנוע ?
    שאלה שנייה מהו ההבדל הדק לדעתך בין ביקורת בונה על מתחרה לבין כעס עליו ??

    תודה ,
    אלעד .

    1. היי אלעד,

      בנוגע לשאלה הראשונה, צניעות עבורי היא להכיר בערך שלך מבלי להתנשא על אחרים
      ולהתהדר ב"נוצות" שאינן שלך (אפילו אם זה רק ברמיזה). בתפיסה שלי, צנוע זה לא
      משהו שאתה יכול להיות או לא. צניעות זאת תפיסת עולם באתה מאמץ לחיים שלך
      ושומר עליה כל הזמן. לא תמיד הייתי, היום אני משתדל לשמור על הדרך, רק אחרים
      יכולים להעיד מה התחושה שלהם.

      בנוגע לשאלה השניה, על פניו יש הבדל גדול בין סתם לכעוס על המתחרה לבין להעביר
      עליו ביקורת בונה שמרגישה לך במקום. מעשית, בשני המקרים אתה ממקד תשומת לב
      שלילית על המתחרה ובצורה זו גורם לעצמך נזק.

      אם אתה יכול לפרגן, פרגן. אם לא, הסט את השיחה בצורה אלגנטית לתועלות שהלקוח
      יכול להפיק מעבודה איתך.

  2. פירגון זה אחלה, כדאי שיגיע מהלב, תוך ההרגשה שכולנו אחד ובכל מקרה כשאנו מעצימים את האחר, זה תמיד מעצים אותנו ואז כל העולם נהיה יותר נעים

    תודה ואהבה
    אפרת

  3. אהבתי את המאמר
    צודק

    משהו מניחוח הורד נשאר תמיד ביד המגישה את הורד. (רובין שארמה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?