חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

איך להסיר חלודה מקצועית?

היי לכולם,

היום רציתי לגעת בנושא שמוכר לרובנו הגדול ולעתים מציק עד מאוד, במיוחד עבור אלה מאיתנו שאוהבים להתמקצע וללמוד כלים חדשים ויישומיים כל הזמן – החלודה המקצועית.

ככל שאנחנו מתבגרים אישית ומקצועית אנחנו עוברים יותר ויותר הכשרות המיועדות להכין אותנו לתפקיד כזה או אחר (ולפעמים רק עבור ההתפתחות האישית שלנו) בכדי לשדרג את "ארגז הכלים" שלנו, קוראים יותר ספרות מקצועית המלאה ברעיונות חדשים שמלהיבים אותנו (לא רק על NLP, יש עוד כמה תחומים מרתקים) ונותנים לנו השראה ועם זאת אנו נושאים איתנו בצורה מודעת רק חלק קטן מכל אותם כלים מלהיבים.

השאלה הנשאלת עם כך היא – אם השקענו כל כך הרבה כסף והרעיונות כל כך הלהיבו אותנו, איך יכול להיות שוויתרנו עליהם והיום הם תקועים אי שם בחלק האחורי של המוח שלנו?

התחמצנות רעיונית

"חלודה מקצועית" היא השם שניתן לתופעה שבה אנו קוראים ספר או עוברים הכשרה שבה אנו מקבלים כלים ושיטת עבודה אחרת לאחר זמן מסוים, אנחנו מוצאים את עצמנו משתמשים, אם בכלל, בכלי אחד או שניים. החלודה המקצועית מופיעה בגלל שתי סיבות עיקריות:

1. למדנו משהו ברמת ה"מה" ולא ברמת ה"איך" – אם מי שלימד אותנו לא לימד אותנו בדיוק מה צריך לעשות כשאנחנו באים לעשות משהו אלא רק את ההוראה הכללית וציפה שנבין לבד איך "להקשיב אפקטיבית" למשל מבלי להסביר שלב שלב איך בדיוק אנחנו צריכים לעשות זאת, יהיה לנו מאוד קשה לעשות זאת בצורה אפקטיבית.

כשאדם לומד משהו מבלי לדעת איך בדיוק הוא משתלב בתוך מכלול מה שהוא לומד בתוך הקורס הוא נאלץ לשער לעצמו איך הכלים והטכניקות אמורים להתחבר ולכן הוא עשוי להשתמש בהם בצורה שלא מניבה את מלוא התוצאה. זה בדיוק כמו להעביר קורס ג'אגלינג אינטרנטי בצורה הבאה – קחו 3 כדורים, זרקו כל פעם 2 כדורים באוויר, ולצפות מכם לשלוט בנושא.

2. לא חיפשנו איך ליישם את מה שנלמד בחיי היום יום שלנו – מכיוון שאף אחד מאיתנו לא חי בתוך ואקום, אם אנחנו לא חושבים מראש איך נוכל ליישם את מה שאנחנו לומדים בתוך מה שאנחנו עושים, לא נוכל להתחבר אליו מספיק תחושתית בכדי שנרצה ליישם אותו ולכן השימוש בו ידחה ל"מחר" ול"מחר" שאחריו עד שנגלה שהוא נדחה לתמיד.

השילוב בין שתי הסיבות גורם לכך שבסופו של יום אנחנו מאמצים, אם בכלל, רק את מה שמתחבר בצורה טבעית למה שאנחנו גם ככה עושים במקום להפוך לכלים נוספים שנוכל להשתמש בהם בכל רגע נתון, אם נצטרך.

הסרת חלודה ושימון המערכת

אם נניח שכבר שילמתם על קורס או ספר ואתם מעוניינים כן למצות אותו עד המקסימום, יהיה לכם קל מאוד ליישם את הטיפים הבאים שיעזרו לכם למנוע מראש את היווצרות ה"חלודה המקצועית":

1. כשאתם עוברים קורס ומסבירים לכם מה צריך לעשות, דאגו להרים את היד ולשאול איך בדיוק לבצע את זה. אחרי הכול, שיעורים בתיאוריה זה נחמד, אבל אם שילמתם על כלי יישומי רצוי שתדעו איך להשתמש בו.

2. דאגו ללמוד קורסים מעשיים מאנשי מקצוע שגם משתמשים במה שהם מלמדים וצפו כיצד הם משתמשים במה שהם מלמדים בזמן שהם מדגימים את השימוש בכלים או בצורת העבודה. שימו לב במיוחד לדרך שבה הם משלבים בסופו של דבר את כל הכלים שנלמדו אל תוך צורת העבודה.

3. דאגו ללמוד במקום שיש לכם את האופציה לחזור ולהשתלם בחומר הנלמד בכדי להתמקצע ולקבל תובנות חדשות. רבים מתלמידנו שבאים לעבור את קורס ה-NLP בשנית, כאורחים או כמסייעים, מגלים כי פתאום הכלים מתחברים להם בצורה חדשה שעוזרת להם להיות יותר אפקטיביים ויותר מקצועיים.

4. כשאתם באים ללמוד את החומר בפעם הראשונה, גשו לכך כאילו שאתם בעצמכם תצטרכו להעביר את החומר למישהו אחר בעתיד. כשאתם באים ללמוד בצורה הזו, החומר נקלט יותר טוב וההבנה הינה הרבה יותר עמוקה.

5. הקפידו לבצע את כל התרגילים שניתנים בכיתה או בספר ואל תדלגו מעליהם. לעתים אנשים חושבים שדווקא התרגול פחות חשוב מההרצאה הפרונטלית והם טועים – לתרגול יש חלק משמעותי בהטמעת החומר לקראת השימוש בו בחוץ.

מעבר לתרגול מה שנלמד, התרגול הכיתתי עוזר לאנשים לחדד את היכולת שלהם לדעת מתי הזמן המתאים והמקום המתאים להשתמש בכלי מחוץ למסגרת הסדנה או הקורס.

6. דמיינו מיד כל דבר חדש שנלמד ואיך הוא יכול להשתלב בדברים שאותם אתם גם ככה מבצעים בחיי היום יום. בצורה הזאת, אתם גם תיזכרו לבצע אותם כשתגיעו לתפקד בחוץ ותידרשו להשתמש בהם.

7. השתמשו בכל תובנה, בכל כלי, בכל חלק שיטה בכל מקום ובכל זמן בצורה מודעת עד שהשימוש בכלי יהפוך להרגל ולאחריו ל"טבע שני", כך שהוא יופעל אינסטינקטיבית בזמן הנכון, במקום הנכון ובמינון הנכון.

אם תאמצו את החוקים הללו אתם תוכלו לראות בקלות איך כל חומר חדש יוטמע בתוככם במהירות ובקלות, כך שתקבלו תמורה מלאה לכספכם שהושקע ויושקע בעתיד.

המשך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: