חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

שינוי לאורך זמן – חלק ד'

שלום חברים,

בשלושת הפוסטים האחרונים דיברנו על הדרך ליצור ניסיון אמיתי שיתחזק את האמונות החדשות, על חשיבות השימוש בהנחות היסוד שלמדתם ועד כמה קריטי ליצור כימיה עם הלקוח בכדי שעבודת השינוי אותה אנחנו עושים עם NLP תהיה עמוקה ותחזיק לאורך זמן. בפוסט הנוכחי, שיהיה האחרון בסדרה זו,  נדבר על טכניקות להאצת הלמידה של השינוי בכדי שיעמיק אפילו יותר ויתייצב.

בעוד שעקרונות היסוד (שכבר הבנו עד כמה חשוב להטמיע אותן כאמונות מנחות בכדי להצליח הרבה יותר) צריכים להתקיים אצלנו לפחות ברמה כלשהי עוד לפני שאנו פוגשים את הלקוח, הכימיה היא שלב שמתחיל מתחילת ההיכרות עם הלקוח ונמשך גם במהלכה בכדי להפוך את השימוש במה שלמדתם בקורס ה-NLP ליעיל יותר, התהליכים שעליהם נדבר היום הם דווקא תהליכים שמיועדים בכדי לסיים את התהליך כמו שצריך.

השלמה מראש

תת המודע שלנו תמיד שואף לתת פרשנות למה שקורה סביבנו בכדי שיוכל לאחסן את המידע ביעילות בתוכו ולאפשר לנו להגיב בהתאם. אם תיקחו את הכלי שנקרא שינוי מסגרת התייחסות (Reframing) ותערבבו אותו עם הכלי שנקרא הנחה מוקדמת, אותם למדתם בקורס, ותפנו אותם קדימה בזמן לכיוון העתיד, תוכלו ליצור משהו יוצא דופן – עקיבה לעתיד (Future pacing).

המשמעות של עקיבה לעתיד יוצאת מתוך הגדרת הזמן שלנו – אם נניח שהקיום היחיד של העבר עבורנו נמצא בדמיון (שהרי שם שוכן הזיכרון) והקיום היחיד של העתיד עבורנו נמצא אף הוא בדמיון (בתוך החלק שבונה דברים שעוד לא היו שם) נבין שנוכל ליצור עתיד בדמיון, שנניח בצורה מלאה כי הוא יתגשם ועכשיו כל מה שנשאר לאדם הוא פשוט ללכת במסלול, לכיוון אותה המטרה והנה הדגמה:

"דמיינו את עצמכם בעוד שנה ואולי שלוש יושבים, שותים כוס שתייה חמה ונזכרים שהיום היה היום כיום שבו גיליתם את הכלי שהביא אתכם להגיע להיות מצליחים. ובזמן שאתם מתחילים לחייך לעצמכם, מצוידים בתובנה החדשה אתם תוכלו להמשיך לקרוא מהם הכלים הנוספים שיוכלו לעזור לכם להצליח" .

אם תסתכלו על הדוגמא תוכלו לשים לב שבתחילת המשפט שלחנו את האדם הקורא לעתיד בו הכלי כבר נמצא ברשותו כבר תקופה מסוימת וגורם לו להצליח. עצם התנועה המדומה בזמן מאפשרת לאותו אדם שקורא, בכדי לתת המשמעות למה שנאמר, ליצור לעצמו את הניסיון ואת הדחיפה להתחיל לעשות דברים בצורה פיזית בכדי לממש את אותו חזון עתידי.

הכוונה החוצה

האדם שמולנו, איתו אנחנו כבר מבצעים תהליך כלשהו, הוא בעל אמונות מסוימות מראש ולעתים השאיפה המשותפת היא לעזור לו לבנות אמונות שיחזקו את העשייה. לעתים, האמונות החדשות אינן מספיק חזקות עבורו וכשהוא יוצא החוצה להתנסות עם הכלים שקיבל, הוא עשוי לחזור ולהגיד כי השינוי לא תפס.

אם נדע לא להסתפק במידע הזה ושאל את השאלות הנכונות (על פי המטא מודל) אנו נשמע כי התוצאות של השינוי דווקא היו טובות רק שהוא לא רואה, שומע או מרגיש שזה קרה.

רוב השינוי אותו אנו מבצעים בעזרת כלי ה-NLP הוא שינוי שקודם כל יתחיל מתוכו של אותו אדם (הרי הכימיה מסייעת לנו להביא אותו לבצע את השינוי בעצמו ללא התנגדות). עם זאת, תמיד יהיה לשינוי צד חיצוני, מכיוון שכל שינוי בחשיבה שלנו משודר החוצה בצורה בלתי מילולית ולעתים אפילו מילולית.

האנשים שמולנו קולטים את השינויים אצלנו (בצורה מודעת או לא), מפרשים את המידע ומגיבים בחזרה. מכיוון שאחת ההנחות של ה-NLP קובעת כי המשמעות של התקשורת אותה אנחנו משדרים היא התגובה אותה אנחנו מקבלים בחזרה, אנו נטעה אם נחשוב שהדרך הכי טובה לבדוק אם השינוי שלנו תפס היא לבדוק את התחושה הפנימית שלנו בלבד.

אם אדם בודק אם השינוי תפס אצלו בזמן שהוא מתקשר עם אחרים, הוא פשוט לא מסתכל למקום הנכון. אם השינוי שלו תפס, הרבה לפני שהוא יספיק להרגיש אם השינוי כבר מתחולל הוא יתחיל לראות, אם רק יסתכל על תגובות האחרים, איך הם מגיבים אליו אחרת.

על ידי העברת הפוקוס של אותו אדם החוצה לבחון התנהגויות של אנשים אחרים ביחס לאמונה החדשה שלו הוא יימצא את ההוכחות הנדרשות. אחרי הכול, זהו סוג נוסף של מסנן שעוזר לנו לראות את המציאות בצורה שתקדם אותנו ויעזור לחזק את החדרתה של האמונה בצורה יציבה.

בכדי לסכם את סדרת המאמרים הזו חשוב לי לציין עד כמה כל מה שלמדתם בקורס הינו חיוני להצלחה שלכם בשימוש בכלי ה-NLP. עיברו על המחברות שלכם ועל החומר שקיבלתם, קראו אותו שוב ועכשיו בצורה קצת שונה – בצורה שתאפשר לכם להתחיל תהליך, להגיב בו בצורה גמישה עד לקבלת תוצאה ולסיים את התהליך בדרך שרק תחזק אותו עם הזמן.

נתראה בקרוב,

ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?