חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
procrastinationchallange

נמאס לך לדחות את הדברים החשובים? אתגר 30 הימים הבא יגרום לך להתחיל לעשות אחת ולתמיד

היי,

בשבוע שעבר הבאתי 5 טיפים שיעזרו לנו לפתח את המיומנות שמשותפת לכל האנשים הכריזמטיים. היום, נחזור לנושא הדחיינות. וליתר דיוק, לסילוק אחד הגורמים החבויים הגדולים ביותר לדחיינות – כעס עצמי. ואני אסביר:

לנטור טינה לעצמנו

לעתים קרובות, כשאנחנו לא עושים את מה שאנחנו אמורים אנחנו כועסים על עצמנו. נדמה לנו שזה הפתרון. הרי למדנו לכעוס על אחרים כשהם לא עושים. ואחרי שנזפנו בעצמנו יש לנו את התחושה שעשינו את מה שצריך. רק שזו עבודה בעיניים. אנחנו עובדים על עצמנו.

למה? כי כשאנחנו כועסים על עצמנו יש לנו תחושה של עשייה. "הראינו" לעצמנו מה זה. ואוי ואבוי אם נדחה את מה שחשוב שוב. רק שבפועל, האם עשינו? כנראה שלא. הסתפקנו בנזיפה עצמית כואבת. ונדמה לנו שביצענו פעולה משמעותית. האם בהכרח נעשה בעתיד? לא בטוח.

אז למה אנחנו כועסים על עצמנו אם זה לא יעיל? למה אנחנו ממש נוטרים לעצמנו טינה על זה שלא עשינו? ממש מביאים את עצמנו להרגיש רגשות אשמה? מאוד פשוט. כי אנחנו מבלבלים בין למידה מהניסיון לבין כעס עצמי על חוסר עשייה.

על פניו, הם מאוד דומים.

בשניהם, אנחנו זוכרים את מה שקרה. רק שבכעס העצמי, אנחנו מחברים בין מה שצריך לעשות לתחושת אשמה שלא עשינו. והתחושה הרעה שמתחברת, לא תמיד חזקה מספיק כדי להניע אותנו לעשות אותו בעתיד. ואם לא נעשה… תמיד נוכל לכעוס על עצמנו עוד.

לעומת זאת, למידה מהניסיון היא טכנית. לא רגשית. היא דורשת מאתנו לבחור לעשות משהו אחר. ולכן, אנחנו קודם כל צריכים לזכור מה עשינו בעבר. להימנע מטעויות שעשינו. ולעשות את מה שצריך בצורה שמניבה תוצאות. כך, נוכל להשתפר ולהניע את עצמנו יותר בקלות.

להחליף הרגלים

מחקרים מצאו משהו מאוד מעניין. כשאנחנו מתנהגים בצורה מסוימת במשך 30 ימים ברצף זה יוצר להרגל. ובהדרגה, ההרגל הזה הופך להיות חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו. מהזהות שלנו. כמו טבע שני. זו גם הסיבה שלפעמים נדמה לאנשים שהם "דחיינים כרוניים".

רק שזה לא "גורל". זה המצב כרגע. רק שעצם כך שאנחנו לא עושים בזמן, לא אומר שזה לא יכול להשתנות. כי בגדול, כמו שלמדנו לדחות, אנחנו יכולים ללמוד משהו אחר במקום. ואז, כל מה שנשאר הוא לתרגל אותו בצורה מודעת במשך 30 ימים במקום ההרגל הישן.

ההרגל לכעוס על עצמנו כשאנחנו לא עושים משהו, הוא טבעי מאוד לרובנו. זה בדיוק ההרגל שאנחנו רוצים להפסיק. רק שכדי להתרגל ללמוד מהניסיון, להשתפר ולהתמיד נצטרך לעשות זאת בצורה מודעת. כן, כמו שניחשתם. במשך 30 הימים.

אתגר 30 הימים לפירוק הדחיינות

המאמר הנוכחי שונה מקודמיו. הפעם, לא רק שאתן שיטה ליצור את השינוי. הפעם, אני רוצה את ההתחייבות שלך לעשות פעולה יומית כדי לפרק את הדחיינות הפנימית שלך. ולא סתם פעולה. אלא פעולה שדורשת את המחויבות שלך.

מה צריך לעשות? מאוד פשוט. בכל יום ב-30 הימים הקרובים, נשים לב לפעולות שלנו. בעיקר לאלה שדחינו לחלוטין או לא עשינו בזמן. ובמקום לכעוס על עצמנו, נרשום לעצמנו בקצרה (בפנקס או בטלפון) את התשובות ל-2 שאלות:

א. מה היינו אמורים לעשות? – כאן פשוט נכתוב מה היינו אמורים לעשות ומה קרה בפועל.

ב. מה נעשה בפעם הבאה כדי שהמצב ישתפר? – כאן מתבצעת הלמידה מתוך הניסיון. במקום לכעוס, נבין מה לשפר לפעם הבאה.

בסוף כל יום ובתחילת היום שלמחרת, במשך 30 הימים הקרובים, נסתכל על הדברים שכתבנו עד עכשיו. זה יציף אותם שוב למודעות. וכך, נשים לב למצבים האלה כשניתקל בהם שוב ונדע להתנהג אחרת. שזה אומר גם להתנהג אחרת מתוך המסקנות שאליהן הגענו, כמובן.

מה כדאי לעשות כדי להתחייב לחלוטין למשימה? למי שבאמת רוצה להתחייב למשימה, אפשר לעשות דבר אחד נוסף. לא לתעד רק בטלפון או בפנקס. לתעד בפייסבוק באופן יומי עם התגית #די_לכעס_הפנימי. כדי שהחברים שלנו יוכלו לחזק אותנו בדרך. וללמוד מהטעויות שלנו.

עכשיו אשמח לקרוא בתגובות פה למטה שהחלטת להתחייב לאתגר ולעצמך (ובמידה ויש, שאלות לפני היציאה לדרך).

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

7 תגובות

  1. היי ליאור
    כרגיל פוסט מעולה.
    אני מתחייב למלא אחר האתגר במשך 30 ימים. יש לי גם מטרה שאני דוחה כבר המון זמן. אני רוצה לקום מוקדם בבוקר להתאמן (לא מוקדם בטירוף 6 ורבע). בפועל השעון מצלצל ואני מתעלם.
    שאלה בנוגע ללמה. כתבת המון על מוטיבציה בעבר ואני קראתי המון על מוטיבציה בעבר אבל להתקדם זה פחות קרה…
    אשמח אם תתן איזה סיכום של כלים או עוד זוית למציאת הסיבה הפנימית תעשיה.
    בהצלחה לי ושוב המון תודה
    אבי

    1. היי אבי,

      בהרבה מאוד מקרים, ההתעוררות בבוקר קצת שונה מדברים אחרים שאתה נותן לעצמך מוטיבציה כלפיהם כי אתה לא ער כשאתה צריך להתחיל לבצע והרבה יותר קל פשוט לשקוע (בעיקר בחורף, כשמעורבת גם שמיכת פוך).

      בגלל זה, כשזה מגיע להתעוררות בבוקר, אני אישית ממליץ לבנות הרגל בלי שום קשר למוטיבציה. במילים אחרות, ברגע שהשעון המעורר מצלצל קום. הרי בינינו, זה לא שיש איזו שהיא התעלמות שגורמת לך להתעלם. זה אתה שבוחר להתעלם ומעדיף להתפנק.

      אין שום משמעות לעוד 5 דקות שינה. קום. למרות שיותר כיף במיטה. קום. ויש לזה סיבה חשובה: בכל פעם שאתה מוכיח לעצמך שאתה מסוגל לעשות משהו שלא קל לך לעשות, אתה מתחזק. כאדם.

      אתה לא צריך סיבה פנימית נוספת. רק תחשוב איזה בן אדם אתה רוצה להיות. כזה שמצליח או כזה שמוותר לעצמו ורוצה לבזבז עוד 5 דקות במיטה. זה אתה שצריך להחליט מה ומי אתה רוצה להיות. קח את עצמך בידיים וקום 🙂

      עכשיו צא לדרך!

  2. היי ליאור
    במילה אחת וואו איזו תגובה.
    אני קראתי אותה כבר לפחות 10 פעמים וכל פעם מחדש אני מתפעל ממה ואיך שכתבת.
    נתראה בעוד 30 ימים אחרי שאעדכן איך הלך.

    שלמה המון בהצלחה!
    שבת שלום לכולם

  3. יש לי איזה עניין של מוטיבציה או שזה מתפרץ בבום ואז אני ינסה ממש הכל מההתחלה ולאחר מכן כנראה שירד או שאני לא אעשה כלום, לגבי השיטה הזאת אני מאוד מעוניין להתחיל, השאלה שלי היא האם להתחיל, בקטן או ממש בגדול, כי אני כבנאדם מרגיש משמעות לחיים שלי אם יש לי עשייה ביום, עשיה כלשהי, עשייה לעצמי או איזה למידה, וחתירה למטרות שלי, (ושכובות אצלי בפתקים בפלאפון ), בכמ הייתי מאוד רוצה לשלב חזרה לכושר ואימונים יומיים בחוץ, אני רוצה לאמץ כלב, לסיים את הרישיון, לקדם את העסק האינטרנטי שלי, ללמוד איך לפתח את העסק וללמוד איך למכור באיביי לעשות הסרת שיער בלייזר וכו וכו וכו, עכשיו שורה תחתונה לא מרגיש שהתקדמתי בכלום, אני זורק את זה ומאשים את הצבא, אני חייל בסדיר ואני לא מצליח(או לא מספיק רוצה) למצוא את השילוב, אני שבור ואין לי כוח לכלום בסוף יום, אבל מצד שני אם אני יסתכל על זה מהצד ועם יד על הלב אני מלא זמן ממה שכן מתפנה לי אני מבזבז על לשחק באקסבוקס

    1. היי אופק,

      אני אישית מאוד מאמין דווקא בקביעת מטרות מאוד מאוד קטנות וביצירת הרגלים שגדלים עם הזמן. אם מעניין אותך למה ואיך, אני ממליץ לך בחום להיכנס לקישור הבא ולקרוא את המאמר שמדבר בדיוק על זה: https://wp.me/pUKi7-1BA

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?