חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
hurtfulwords

חטאי שיחה: מהם 5 הביטויים שבטוח יפגעו באנשים שאנחנו מדברים איתם?

היי,

בשבוע שעבר, הבאתי שיטה בת 9 שלבים שתעזור לנו להתאושש מתקופת הקורונה ולצלוח אותו בצורה הטובה ביותר. היום, נדבר על טעויות שרובנו עושים במהלך שיחה, בלי כוונה, ופוגעות באנשים שאיתם אנחנו מדברים. וחבל שכך.

הכל תלוי על מילה אחת

מילה אחת. זה כל מה שצריך. מילה יכולה לבנות מערכת יחסים ויכולה להרוס אחת. ולא תמיד אנחנו קולטים את זה בזמן אמת. רק שברגע שנאמרה, הנזק כבר נעשה. ולפעמים יידרשו הרבה מעשים כדי לנסות לתקן את הנזק שאותה מילה בודדת גרמה.

בחלק מהמילים, זו סתם בחירת מילים אומללה. מילה או ביטוי שאפילו לא הביעו בצורה מלאה את מה שרצינו להגיד. לא התכוונו לפגוע באדם השני. רק שכל כך התרגלנו לומר אותה, עד שאנחנו לא שמים לב לכך שאנחנו פוגעים באנשים. בלי סיבה. בלי כוונה. סתם.

הביטויים הבאים הם כאלה בדיוק. מסוג הביטויים שאנחנו יכולים לעקוף. להשתמש במילים אחרות, כדי להביע את אותה הכוונה. רק מבלי לפגוע באדם שמולנו. וזה, יכול להביא לשיפור מערכות היחסים שלנו בצורה משמעותית. אז יאללה, נתחיל:

ביטוי קטלני 1: אבל

המילה 'אבל' היא מילה שנמצאת בשימוש כל כך נרחב, עד שנדמה שאי אפשר בלעדיה. יש אנשים שכמעט ולא יכולים לפתוח משפט בלעדיה. רק שהיא, אחת הקטלניות ביותר. פוגעת ברצונם של האנשים שמולנו להמשיך להקשיב לנו. ממש נועלת אותם כלפינו.

המילה 'אבל' היא מילה מחלישה. היא יוצרת תחושה שכל דבר שנאמר לפניה שגוי. ולא רק מביעה חוסר הסכמה. ואם אדם נותן לאחר תחושה שהוא מזלזל בכל דבר שאמר, הוא לא ירצה להקשיב. בטח שלא להשתכנע. או לשתף פעולה. לכן, רצוי להימנע ממנה ככל האפשר.

ביטוי קטלני 2: מתנצל מראש אם אפגע בך

הביטוי 'מתנצל מראש אם אפגע בך', אמור להיות סוג של נימוס. רק שהוא נימוס שמסתיר סכין. מנומס ב"כאילו". כי זה דבר אחד להגיד דבר בהיסח הדעת. ואם פגענו אז להתנצל. מצד שני, זה דבר אחר לחלוטין לומר משהו בצורה שברור לנו מראש שתפגע.

אם ברור לנו מראש שאנחנו עומדים לפגוע באדם אחר, עדיף להימנע מכך מראש. ואם הדברים שלנו חשובים, אולי כדאי שנחשוב איך לומר אותם בצורה המתאימה. כך שיעבירו את המסר מבלי לפגוע. ואז, אם עשינו כמיטב יכולתנו ובכל זאת פגענו נתנצל.

ביטוי קטלני 3: עם כל הכבוד…

יש מספר ביטויים בעברית שתמיד ייתפשו בתור ההיפך המושלם של מה שנאמר בהם. "עם כל הכבוד…" הוא אחד מהם. ב-99% מהמקרים, הדבר שייאמר אחרי הביטוי הזה יהיה משהו שייאמר ללא שום כבוד לאדם השני. עוד דוגמה לנימוס מזויף.

ולמה? כי המשמעות האמיתית שלו היא לא שנתנו כבוד לאדם שמולנו. אלא שאנחנו מניחים בצד את הכבוד שאולי רכשנו לאדם שמולנו. ועכשיו, אנחנו עומדים "להראות לה מה זה". או "להיכנס בו". וזה, כבר לא דורש כבוד משום סוג שהוא.

ביטוי קטלני 4: תירגע

בספרי ההיסטוריה האנושיים לא תועד, ולו פעם אחת, אירוע שבו אדם אמר למישהו להירגע והוא נרגע. אם אדם כועס, יש הגיון מאחורי זה. לא בהכרח ההיגיון שלנו. ויכול להיות גם שהם טועים. רק שלהגיד לאדם "תירגע" זה כמו להגיד לו שאין לו זכות להרגיש.

לכל אדם יש את הזכות להרגיש את מה שהוא מרגיש. מוצדק או לא. רק שהוא כבר מרגיש את זה. ובמקום לנסות לדכא את הרגש שלו, הרבה יותר חכם לתת לו לגיטימציה להרגיש. כי יכול מאוד להיות שאם היינו במצבו היינו כועסים. ואפשר להגיד את זה במקום.

אדם שמכירים בזכותו לכעוס, מתחיל להקשיב. אם זה נעשה בכנות ולא בהתנשאות, כמובן. כי אם מישהו עשוי היה לכעוס באותה הסיטואציה, יכול להיות שהוא גם מעוניין לעזור. לשפר את המצב. ולפתור את הסיבה שבגללה אותו אדם כעס.

ביטוי קטלני 5: אמרתי לך!

אם אמרנו לאדם לעשות דבר כזה או אחר והוא לא עשה, הפיתוי להגיד לו "אמרתי לך" הוא עצום. כי הוא יכול היה להימנע מהמצב הזה. והוא הגיע אליו. ולמה לא הקשיב. רק שבינינו, הוא יודע את זה. והוא כבר מבואס. וה"אמרתי לך" רק מסובב את האצבע בפצע הפתוח.

בפועל, זה משיג את האפקט ההפוך. למרות שעל הדף, עכשיו מהניסיון הם דווקא אמורים להקשיב. רק שהמציאות היא אחרת. עכשיו, הוא מרגיש שאנחנו מציקים לו. שיותר חשוב לנו לצאת צודקים מלעזור לו. ובינינו, זה מעצבן. אז בפעם הבאה, הוא פשוט לא ישאל אותנו וזהו.

כמה מילים לסיכום

אני יודע, אני יודע. אי אפשר לשבת ולעצור לפני כל משפט שאנחנו אומרים ולשפוט כל מילה. זה לא יאפשר לנו לנהל שיחות נורמליות. ומה כבר רצינו? רק להגיד מילה. רק שעם קצת אימון, כל פעם על מילה אחרת, נוכל ליצור שינוי משמעותי בשפה שלנו.

המשך שבוע מעולה,
ליאור

 

נ.ב. אם פספסת את זה שבוע שעבר: החלטנו להוריד את מחירי הקורסים האינטרנטיים שלנו ל-200 ₪ בלבד (כולל מע"מ) לתקופת החגים והסגר. אני יודע, זו הנחה של כמעט 1,000 שקלים לקורס. רק שזה המעט שאנחנו יכולים לעשות במצב הקיים עבור הקהילה שלנו.

לפרטים נוספים על הקורסים, ניתן להיכנס לקישור הבא: https://www.nlptools.co.il/

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

6 תגובות

  1. זה פשוט מאמר מושלם! ואני מעריכה את זה מאוד כי יש לי הרבה "אבל ואני מצטערת" אומנם לא בקטע קטלני אבל עדיין לא תמיד נחמד….
    תודה ענקית!
    מעריכה המונהמון!!!

  2. תודה רבה ליאור על כל המאמרים המושקעים הם עוזרים ביותר, אם אפשר גם לתת אלטרנטיבות למה ש"אסור לומר" זה מאוד יעזור.

    1. היי רוברט, אשמח:

      במקום "אבל" אפשר להשתמש ב"רק ש…" או ב-ו' החיבור שבצורה מפתיעה מתאימה שם. שתיהן לא פוסלות את דעתו של האחר. במקום להתנצל מראש, פשוט להימנע מלפגוע באחר ואם אין אפשרות אחרת, להוריד את התחילית ולהתנצל במידה ונפגעו.

      מ"עם כל הכבוד" ומ"אמרתי לך" עדיף להימנע לחלוטין. וזה יותר עניין של שינוי גישה מהחלפת מילה. "עם כל הכבוד" מראה על זלזול ו"אמרתי לך" על התנשאות ותוכחה. לפעמים, אנשים צריכים את המרחב שלהם לטעות לבד, למרות שהצענו להם אופציה אחרת.

      במקום "תירגע", הייתי מציע ביטוי שמביע יותר הזדהות רגשית (שגם תנטרל את הכעס וגם תיצור חיבור) כמו "אני יכול להבין למה אתה כועס". כל אחד יכול להזדהות עם התחושה, וזו נקודה מעולה להתחיל.

      אשמח לענות על שאלות נוספות, אם יעלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?