חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
standsoutsmiling

קריאה מהירה: דרך מהירה שלא חשבת עליה לשיפור מצב הרוח של האנשים שסביבך

היי,

בשבוע שעבר, הצגתי 5 נקודות שכל אחד צריך לדעת על קבלת החלטות. היום, נענה על שאלה שהעלה דן, קורא ותיק של הבלוג: איך אני יכול להשתמש ב-NLP כדי לשפר את היום של האנשים שסביבי בצורה הכי פשוטה?

המקום שבו אנחנו מתמקדים

אחד הדברים שהכי חשוב להבין (ולא רק בהקשר של NLP) הוא שהדבר שבו אנחנו מתמקדים קובע את המקום שאליו נגיע. לדוגמה, הדרך שבה אנחנו רצים. כאשר אדם רץ רוצה לפנות, הדבר הראשון שהוא עושה הוא לסובב את הפנים לכיוון הפנייה.

רק שזה לא מסתכם ביכולת שלנו לרוץ. כאשר אנחנו מתמקדים במשהו, בין אם בעשייה שלו ובין אם בהימנעות ממנו, אנחנו מכוונים את עצמנו לעשות אותו. כן, גם אם אנחנו מנסים להימנע מלעשות אותו. כמו לנסות "לא לחשוב על אוכל" בזמן דיאטה. כמעט עובד.

ב-NLP אנחנו מדברים לא מעט על מסגרות ההתייחסות. הדרך שבה אנחנו בוחרים להתנסח ולהגדיר כל מני נושאים. זו שנותנת להם את הפרשנות שלהם. וכן, שינויי ניסוח עדינים בהחלט יכולים להשפיע מהותית על אדם, כל עוד שהוא זורם אתנו ונמצא אתנו בכימיה שיחתית.

אתגר מסקרן

בהמשך למאמר של שבוע שעבר, רציתי לאתגר את כל מי שקורא את המאמרים שלי במשהו אחד קטן. לא "אתגר" משמעותי. אלא משהו נחמד. בקטנה. והאתגר הוא כזה: לשפר בקטנה את מצב הרוח של כל מי שאנחנו באים איתו במגע במהלך היום.

בפועל, זה הרבה יותר קל משנדמה. רק צריך לשים לב למילים שבהן אנחנו בוחרים להשתמש. ולא רק בדברים כבדים כמו שכנוע, טיפול או משא ומתן. אלא גם בדברים יום יומיים כמו שיחות חולין. וכן, שימוש נכון במילים בסיטואציות כאלה, יכול להשפיע מהותית על האדם שמולנו.

חשוב לציין: אם אנחנו עושים את זה נכון, מדובר רק בשינוי ניסוח קטן והאדם שמולנו אפילו לא יקלוט שעשינו לו את זה. רק שאם ניתן לאדם שמולנו את התחושה ש"עשינו עליו משהו", זה יכול להרוס את האמון שלו בנו. ולגרום לו לחפש אותנו בקטנות. מה שיהרוס את הכימיה.

מה אנחנו בדרך כלל עושים?

אז איך נעשה את זה? בקלות. נשים לב לניסוח השאלות שלנו. ולמה דווקא לשאלות? כי שאלה היא משהו שגורם לנו לעצור לרגע ולחשוב. להגיע למסקנה בעצמנו. ולכן, קל יותר להשתמש בשאלות כדי להחדיר צורת חשיבה למוח של אדם. ואני אדגים:

נניח שבדרך כלל נשאל "מה נשמע?" או "מה המצב?". בדרך כלל נקבל חזרה תשובות  יבשות. סבבה. אחלה. ולפעמים, זה ייתפש כסתם שאלה מנומסת ויוביל לשאלה חוזרת. כמו "מה קורה?". או "איך אצלך?". מיותר לציין שהשאלות הללו לא באמת מיועדות כדי לקבל תשובה.

למה זה קורה? כי השאלה הראשונית ששאלנו לא גורמת לאדם לחשוב. היא שאלה שהוא נשאל המון ויש לו תשובה ב"שלוף" עבורה. רק שאם נבחר נכון את המילים שלנו, נשאל שאלה מעניינת יותר. ועל הדרך… גם נגרום למצב הרוח של השומע להשתפר. אפילו אם זה בקצת.

איך נעשה את זה?

כשאנחנו מתחילים לשים לב לשאלות שלנו, עלינו לכוון לשאלות פתוחות. כאלה שמבקשות תשובה שהיא לא מילה אחת. כמו "סבבה" או "נכון", או "שמונה". אלא לקבל פירוט על דעה או על דבר שהתרחש. וזה רק הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות.

הדבר השני, והחשוב אפילו יותר הוא לשתול מילה חיובית בשאלה. כמו "השתפר". או "משמח". ואפילו "הצלחת". כדי לכוון את כיוון החשיבה לכיוון חיובי יותר. ולמה? כי בדרך כלל אנחנו שואלים שאלות כלליות. כאלה שלא מכווינות לכיוון אחד ספציפי. נותנים להם לבחור.

הבעיה היא שהיום, עם כל אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות, מאוד נוח להיתקע על הדברים השליליים. ולחשוב בעיקר על מה שרע. אני לא אומר שאין שום דבר רע בעולם. אני אומר שלא צריך להיתקע רק עליו. כי עודף מחשבה עליו לא תקדם אותנו לשום מקום.

אז איך יכולות להישמע שאלות שכאלה? לדוגמה, במקום לשאול "מה חדש?" נשאל "מה השתפר בחיים שלך מאז שדיברנו לאחרונה?". במקום "מה המצב?" נשאל "מה הדבר הכי משמח שקרה לך השבוע?". במקום "איך בעבודה?" נשאל "איזה הצלחות היו לך בעבודה?".

עכשיו, אני יודע שחלק מהאנשים יתקעו קצת. יתנו תשובה שתישמע לנו לא חיובית. רק שעצם כך שנאלצו להתמודד עם השאלה, היו חייבים לתת לה משמעות בראש. ועצם כך שבדקו, דרך הפילטר החיובי, זה מתחיל להצטבר. כך שאין סיבה להילחץ אם זה לא עובד ישר.

האפקט פה הוא מצטבר. ככל שנעשה את זה יותר (לאורך זמן), נוכל לשים לב שמצב הרוח שלהם ישתפר. והאתגר הוא לא להיתקע על שאלה אחת. אלא לאלתר חדשות. לשים לב למילים שלנו. אחרת זה יהיה בולט מדי ויפספס את המטרה שלו.

עכשיו, די להיום. ואני אשמח לשמוע: מה השתפר בצורת החשיבה שלך אחרי קריאת המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

 

נ.ב. אנחנו פותחים את ההרשמה למחזור 95 של קורס ההכשרה שלנו ב-NLP שמתחיל ביום רביעי ה-30 לאוקטובר (המחזור האחרון שייפתח השנה). אם גם לך בא ללמוד איך לקרוא שפת גוף, לתקשר עם כל אדם בקלות ולחזק את הביטחון העצמי והמוטיבציה שלך, זה בדיוק הדבר בשבילך.

כדי לקבל את כל המידע על מסלולי הלימוד, אני ממליץ לך בחום לדבר עכשיו עם אחד מיועצי הלימודים שלנו, במספר הטלפון 03-7445197. הם ישמחו להסביר על הקורס וכמובן, לשריין את מקומך בקורס, כדי לא לפספס את ההזדמנות.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

6 תגובות

  1. מדהים ומרתק, וכבר מסקרן אותי איזה שיפור אני אחווה בתקשורת שלי עם אנשים בעקבות זה.
    תודה רבה!

  2. מניסיון הטיפים ה’קטנים’ האלה מחלחלים ומשנים את השיח שלי, זו באמת הרגשה טובה יותר וניסוחים מדוייקים יותר וחיוביים יותר. אני מוצאת את עצמי כותבת מיילים ואוטומטית ממהרת למחוק מילים ולהחליפן באחרות, למשל ‘אבל’ לשנות ל’עם זאת’ וכדומה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?