חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
goalsetting

מהי הטעות הגדולה ביותר שרובנו עושה בהצבת מטרות? (ואיך נימנע ממנה כשנציב מטרות ל-2020)

היי,

בפעם הקודמת, הסברתי מה לעשות בזמן אמת כדי ליצור מוטיבציה לבצע משימות קשות בכיף. היום, נענה על שאלתה של יפית, אחת מהקוראות הוותיקות של בלוג ה-NLP שלנו: למה אני אף פעם לא מצליחה להתחייב למטרות שאני מציבה לעצמי בתחילת השנה?

תכלה שנה ומטרותיה

בסוף כל שנה, נהוג להציב מטרות לשנה הבאה. אני אישית מאוד אוהב את ההרגל הזה. הוא מאפשר לעשות קצת חשבון נפש מול הדברים שהשגנו השנה. ויותר מזה, הוא מאפשר לכוונן את תת המודע שלנו לכיוון תוצאות חדשות שאנחנו רוצים ליצור בחיים שלנו.

רק שעבור רוב האנשים, יש עם זה בעיה. מצד אחד, הם מציבים בכיף מטרה לשנה החדשה. מצד שני, כשהם בודקים עד כמה הם עמדו באלה שהוצבו בסוף השנה הקודמת… הם מגלים שלא בדיוק עמדו בהן. והשאלה שחייבת להישאל פה היא למה.

הרי מה ההבדל בין השנה שעוד מעט תתחיל לשנה שקדמה לה. ואם אנחנו בכל שנה מציבים מטרות, רק כדי להתאכזב מכך שלא עמדנו בהן בסופה, אין לזה באמת פואנטה. סוג של בזבוז זמן. אלא אם נבין מה אנחנו עושים פה לא נכון.

מי באמת קובע לנו את המטרות שלנו?

הרבה מאוד אנשים, במיוחד בתחום ה-NLP, מציבים לעצמם מטרות שקשורות לדברים שהם רוצים. רק שהם לא עוצרים לרגע לבדוק האם הם באמת רוצים את המטרות האלה. או שאולי, המטרות הללו מרגישות להם כאילו שהן נכונות, רק בגלל שהן מושכות חברתית.

זה טבעי לחלוטין. אנחנו חלק מקבוצת אנשים גדולה יותר. והקבוצה הזו כבר גיבשה רעיונות כמו "מה זה יופי", "מה נחשב כהצלחה" ו"מהי התנהגות רצויה". כך שהדבר הכי קל הוא ליישר איתם קו. אפילו אם זה עולה לנו במחיר של השגת הדברים שאנחנו באמת רוצים.

כשאדם מצהיר שהוא מתחייב למטרות ששונות מהמקובל, הוא בדרך כלל יכול לצפות את התגובות. במקרה הטוב, הן ינסו להוריד אותו מהעניין בצורה מפייסת. במקרה הרע, אפשר לצפות לציניות מסרסת. ולכן, רוב האנשים יעדיפו לבחור במטרות שהרוב יקבל.

למה אנחנו לא מצליחים להתחייב למטרות שכאלה?

פה בדיוק טמונה הבעיה: מצד אחד, נרצה לבחור במטרות שהסביבה תעודד ותעריך. מצד שני, כשאנחנו מכוונים את עצמנו למטרות שלא מתאימות לנו, קשה לנו להתחייב אליהן. ואנחנו ממש צריכים להילחם בעצמנו כדי לשלב את הפעולה לכיוונן בלו"ז שלנו.

מעבר לכך, זה מעורר בעיה נוספת. מטרות לא רק צריכות להתאים אלינו אלא גם לתחומי חיים אחרים. מה שנקרא ב-NLP 'אקולוגיה', המידה שבה תחום חיים אחד משפיע על אחר. ויותר במדויק: אנחנו חייבים לבדוק שהגעה למטרה שלנו לא פוגעת בתחומי חיים אחרים.

לכן, כדי להתחייב למטרה שלנו עלינו למצוא שיטה טובה להגדרת המטרות והתוצאות שאנחנו מכוונים אליהן. זו בדיוק הסיבה שפיתחו ב-NLP שיטת עבודה שנקראת "תוצאה מוגדרת היטב" – רשימת שאלות שתעזור לנו להגדיר נכון את התוצאות שלנו.

אז מה צריך לעשות?

בעיקרון, הטכניקה היא קצת יותר מורכבת ממה שאביא פה. בעיקר כי זו טכניקת NLP קצת מתקדמת. רק שהחוכמה היא להנגיש את הכלים לקהל הרחב. וכדי לעשות זאת, הכנתי קובץ פשוט שכל אדם יכול להוריד, להדפיס ופשוט למלא.

תוך כדי מילוי השאלון, הוא יגרום לנו לחשוב על המטרות שלנו. להבין אותן באמת. להפוך אותן ליותר מציאותיות ומתאימות לנו באמת. ויותר מזה, יהפוך אותן לברות השגה ומחולקות למשימות שאפשר לבצע כבר מהיום לכיוונן. ממש אימון אישי לעצמנו.

חשוב רק לציין לפני הקישור לקובץ, כי ככל שהכלי הוא עוצמתי הוא לא מחליף את העשייה לכיוון התוצאות. הוא רק הופך את התוצאות ליותר מתאימות ומדרבנות עבורנו. החלק החשוב ביותר, הוא הפעולות שנעשה לכיוון אותן מטרות. ועכשיו, לקישור לקובץ:

קובץ הגדרת מטרות

אגב, אם איזה שהוא שלב במענה על השאלות לא ברור עבורך, אשמח לעזור. כל מה שצריך הוא רק לכתוב פה בתגובות מה לא מסתדר או ברור ואשמח למקד.

עכשיו אשמח לשמוע בתגובות שמתחת למאמר: מה דעתך עליו? האם הקובץ עזר לך למקד את המטרות שלך?

שיהיה לך המשך חג חנוכה מעולה ושנה אזרחית משובחת במיוחד,
ליאור

נ.ב. אם עוד לא הספקת להיכנס לפרויקט הסודי שלנו, עכשיו זה הזמן לעשות את זה. הרי לא בכל יום מישהו בונה עבורך תהליך מיוחד לפיתוח הכריזמה. ועוד עושה את זה כמשחק מאתגר. אז אם זה מעניין אותך: מסלול לפיתוח כריזמה

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?