חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
refreshbrain

איך לשפר את הריכוז ואת היכולת להיזכר בקלות? 3 טריקים לא צפויים ירעננו לך את המוח

היי,

בשבוע שעבר הסברתי למה רוב האנשים לא יצליח אף פעם ומה באמת חשוב לעשות אם חשוב לך להצליח. היום, ניגע בנושא ששואלים אותי עליו שוב ושוב (בעיקר קוראי הבלוג הסטודנטים) – איך אפשר לשפר את הריכוז ואת הזיכרון שלנו?

בין הפרסומות

בשנים האחרונות ישנה תחושה שקשה יותר להתרכז. גם אנשים שבמשך שנים היו קוראים ספרים, מתקשים לשבת היום לאורך זמן ולקרוא. או להתמיד לקרוא לאורך מספר ימים. וזה לא באמת מפתיע. היכולת של רוב האנשים להתרכז ירדה בצורה משמעותית.

חוקרים נוטים לשייך את הירידה הזו לדרך שבה אנחנו מתרגלים לצרוך מידע. לפני המצאת הרדיו, אנשים יכלו להישאר קשובים לאורך זמן ארוך יותר. לא היו פרסומות. לא הייתה סיבה לקטוע את רצף המידע. אלא אם כן, היה צריך ללכת לעשות משהו אחר.

המצאת הרדיו והטלוויזיה הכניסו לתוך חיינו את הפרסומות. אלו שפעם היו קצרות ובתדירות נמוכה. ועם השנים הלכו וגברו. עד הרמה שבכל מספר דקות, ניתן לצפות למספר דקות של פרסומות. וזה משפיע עלינו באופן משמעותי.

תארו לעצמכם מה קורה במוח. בכל פעם, אנחנו צריכים להיות מרוכזים לאורך מספר דקות קבוע. ואז פרסומות. ואז שוב להתרכז לאותו פרק זמן. ושוב פרסומות. וכשאנחנו עושים את זה הרבה, המוח מתרגל. וזה מתחיל להעתיק את עצמו לתחומי חיים נוספים.

רק שאנחנו כבר לא בעידן ההוא. אנחנו בעידן האינטרנט והסלולארי. זה שבו בכל רגע נתון "מקפיצים" את תשומת הלב שלנו. והיכולת שלנו להישאר מרוכזים ברצף הולכת ופוחתת. ולא רק זה, ביחד עם היכולת להתרכז מושפעת גם היכולת לזכור דברים.

ההרגל הוא עצם העניין

הירידה המשמעותית ביכולת הריכוז לא משפיעה על דרישות החברה מאתנו לזכור. להיפך. בגלל מיידיות המידע והתגובה, אנחנו חייבים לדעת יותר. לזכור יותר. להישאר מרוכזים יותר. ואת זה לעשות במקביל לכמות מטורפת של הפרעות. כאלה שגם דורשות מאתנו להתרכז.

זו בדיוק החשיבות של למידה. למידה היא כמו שריר. צריך לאמן אותו לעתים קרובות. בצורה נכונה. וכן, גם לאכול נכון. מאותה סיבה בדיוק. המוח מתרגל למה שאנחנו מרגילים אותו. נרגיל אותו להגיב לכל הקפצה ונאבד את יכולת הריכוז. נתרגל אותו להתרכז ונחזק אותה.

רק שיש לא מעט אנשים שלמדו להימנע מלמידה. כי בית הספר היה חוויה שלילית עבורם. כי בתואר הם נתקלו במרצים משמימים. אני חייב להתוודות, יש בישראל המון מרצים מרתקים. לא רק בתחום ה-NLP. ובהחלט שווה ללמוד מהם. אפילו אם זה רק קצת. ומיוטיוב. או מבלוג.

בתואר, למדתי שלא מספיק שמורה ילמד חומר שאמור להיות מעניין. אם המורה לא יודע להעביר את החומר בצורה מעניינת, יהיה קשה להתרכז בשיעור. זו גם הסיבה שאני עושה כמיטב יכולתי לגרום לתכנים שאני מלמד (בבלוג ובבית הספר) להיות כאלה שקל להבין.

3 טריקים לא צפויים שיעזרו לנו להתרכז ולזכור הרבה יותר

הטריקים הבאים לא ילמדו אותנו בהכרח איך ללמוד. הנושא מעט יותר מורכב ממאמר שאמור להיות קצר וענייני. מצד שני, הטריקים הלא מוכרים האלה יעזרו לנו להתרכז הרבה יותר ולזכור הרבה יותר. וזה המון כשאנחנו באמת צריכים אותם:

1. כיווץ כף היד הנכונה – רוב האנשים כבר שמע על תפקוד חצאי המוח. הם יודעים לספר שבצד השמאלי של המוח אנחנו בדרך כלל מבצעים פעולות לוגיות. כמו שימוש בזיכרון וקבלת החלטות. מצד שני, בצד הימני של המוח, אנו משתמשים בחשיבה יצירתית, מופשטת ורגשית.

כאן זה נהיה אפילו יותר מעניין: הצד הימני של המוח, הוא זה שאחראי על הלמידה. הצד השמאלי של המוח, הוא זה שאחראי על שליפתה (הזיכרון). כלומר, אם נפעיל את צד ימין של המוח בזמן למידה, נזכור את מה שלמדנו טוב יותר. ואם נפעיל את צד שמאל כשנרצה לזכור…

רק שיש עוד חלק בעניין הזה. חלק שרוב האנשים הגדול לא יודע. הצד הימני של המוח שולט בצד השמאלי של הגוף. הצד השמאלי של המוח שולט בצד הימני של הגוף. וזה דו סטרי. אם נפעיל צד מסוים בגוף, יופעל הצד ההפוך במוח. וזה משהו שמאוד יכול לעזור לנו.

לכן, כשאנחנו רוצים לזכור הרבה יותר טוב, מספיק לבצע פעולה פשוטה כמו לכווץ את יד שמאל בזמן הלמידה. באותה מידה, כשאנחנו רוצים לשלוף את המידע אחר כך, כיווץ יד ימין למשך מספר שניות יעזור לנו לשלוף אותה הרבה יותר במהירות.

2. מבט מצד לצד – לפעמים, אנחנו תקועים בצורת חשיבה שלא מאפשרת לנו להתרכז. הסחה אחר הסחה. כאילו שהמוח שלנו לא רוצה להתרכז. רק שלפעמים אנחנו חייבים להתרכז. כמו לפני מבחן. או לפני העברת מצגת חשובה. או כל משימה אחרת שדורשת ריכוז.

לשם כך, נוכל להשתמש במה שלמדנו בסעיף הקודם על חצאי המוח שלנו. ולהבין עוד דבר אחד חשוב בקשר אליהם. המעבר בין צורת החשיבה של צד אחד לצד אחר, קצת מוציא אותנו מאיפוס. ומעבר אינטנסיבי ביניהם יכול להוציא אותנו מאוד מריכוז.

לדוגמה, נניח שאנחנו יוצרים או מתכננים משהו. אז, אנחנו משתמשים בצד הימני של המוח. ואם פתאום מישהו יתקשר אלינו עם משהו דחוף שצריך לעשות עכשיו, הוא יכריח אותנו להחליף צד. רק שקיצוניות המעבר תוציא אותנו מאיפוס. וייקח לנו זמן לחזור להתרכז.

מצד שני, אנחנו יכולים להשתמש באותו עיקרון בדיוק דווקא כדי להתרכז. איך נעשה את זה? מאוד פשוט. מחקרים מצאו שאם נניע את עינינו ימינה ושמאלה (מבלי להזיז את הראש) במשך 10 שניות עד חצי דקה, נהפוך למרוכזים הרבה יותר באופן מיידי מיד לאחר מכן.

למה זה עובד? המעבר המיידי מדי בין צורות החשיבה השונות מבלבל אותנו. וכמו תמיד, כשאנחנו מבולבלים אנחנו הרבה יותר ערניים. כדי להבין מה קורה. כדי לדעת איך להגיב. וזה גורם (בין השאר) לריכוז הרבה יותר גבוה.

3. להשתמש בפונט מוזר – רוב האנשים שם לב שיותר קל לזכור דברים מוזרים. כי הם יוצאי דופן. גורמים לנו להתמקד. כי כשאנחנו נחשפים ל"רגיל" שחוזר על עצמו, המוח שלנו מתייחס אליו באופן אוטומטי. והמוזר… דורש מאתנו להתמקד. ובגלל זה אנחנו גם זוכרים אותו יותר.

לכן, טריק מוזר שתמיד עובד הוא להשתמש בפונטים לא רגילים. כאלה שהמוח יידרש טיפה להתאמץ כדי להבין אותם. וגם ככה רוב האנשים משתמשים בוורד או בתואמי וורד כדי לשמור מידע. אז כל מה שצריך הוא להשתמש בפונט מוזר (כמו גוטמן למשל).

מכיוון שהמוח צריך לעצור ובצורה מודעת לפענח את מה שהוא קורא, הוא יצרוב את המידע החדש כחשוב יותר. בעיקר כי הקריאה דרשה מאתנו יותר מאמץ מודע. אחרי הכל, היינו חייבים לפענח מה כתוב שם.

נקודה חשובה למדייקים: בכל רגע, אנחנו לא משתמשים רק בצד מוח אחד. אם נרצה לדייק, מחקרים שבדקו את הנושא בעזרת מכשירי FMRI מצאו שאנו משתמשים בעיקר בצד אחד וטיפה בשני. כדי לדמיין משהו חדש למשל, צריך לשלוף דברים שונים מהזיכרון ולחבר אותם.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לשמוע בתגובות: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

12 תגובות

  1. תודה על המאמרים המחכימים.

    להשתמש בפונט מוזר כדאי להשתמש בזה במשורה, ובאמת במשהו מודגש

    אחרת זה יכנס למודע בתור משהו מעצבן ומתיש ואפקט ההדגשה יאבד.

  2. מאמר מצוין! שמחה שקראתי אותו. אני הולכת לנסות את הטריקים בהקדם!
    חבל שלא נתקלתי בהם לפני עשור ומחצה, כשהייתי סטודנטית מתוסכלת.
    תודה רבה

      1. ליאור שלום!
        אני מחפשת דחוף מנטור שיעזור לבן שלי ליזכור חומר לבגרויות.
        מה היכולת שלך לעזור לי

        1. היי ענת,
          אני מתעסק באסטרטגיות למידה וזיכרון, וגם כתבתי מאמר בנושא כאן בבלוג של ליאור.
          אם תרצי לשוחח את יכולה לשלוח לי מייל לכתובת: simoplay@gmail.com

  3. ב2014 כתבת משהו בדיוק הפוך "בעת כיווץ יד ימין, אנחנו מפעילים את חצי המוח השמאלי שאחראי על הזיכרון ועל שליפת המידע וכך צורבים את המידע יותר בקלות. בעת כיווץ יד שמאל, אנחנו מפעילים את חצי המוח הימני האחראי לתחושות שאנו מרגישים וכך שולפים את הזיכרון יותר בקלות (זיכרונות צרובים תמיד לתחושות).

    לכן, כשאנחנו רוצים לזכור משהו בצורה טובה יותר, עלינו לכווץ את יד ימין במשך 90 שניות וללמוד אותו. כאשר נרצה לשלוף אותו (נניח בעת מבחן או כששואלים אותנו שאלות) יותר בקלות, נכווץ את יד שמאל במשך 90 שניות ונענה יותר בקלות."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?