חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

ממי לא זכרתם לבקש סליחה?

היי לכולם,

היום כבר יום ראשון, יום כיפור כבר מאחורינו, ובכל זאת ישנה תחושה מסוימת, כאילו משהו שעומד על קצה הלשון, שאנחנו רוצים להיזכר בו ויודעים כי רק כשנתפנה לעשות משהו אחר (או בשפת ה- NLP "שבירת תבנית") הוא יצוץ בראשינו – שכחנו לבקש סליחה ממישהו.

עכשיו חלקכם, שבוודאי כבר הספיק להתקשר לכולם (או לפחות לשלוח SMS קצרצר) ולהתנצל על כל דבר שנעשה בכוונה או לא במהלך השנה האחרונה, עשוי לשאול "נו, אז אם אני לא זכרתי לבקש סליחה, מאיפה הוא יודע ששכחתי, ועוד ממי…?"

אז רוב הסיכויים שאני עומד להפתיע אתכם – אני יודע בדיוק ממי שכחתם לבקש סליחה – מעצמכם.

מתי פעם אחרונה התנצלתם בפני עצמכם על משהו רע שעשיתם לעצמכם?

"אני? משהו לעצמי? למה שאני אעשה לעצמי משהו רע?"

נתקלתי בשנה האחרונה בלא מעט אנשים שהגדירו את עצמם כ"כישלון", כאנשים ש"בולמים" את עצמם מלעשות את מה שרצו כל פעם בתירוץ אחר, כאנשים ש"לא מגיע" להם להצליח, כאנשים ש"לא מסוגלים" להמציא משהו חדש ועוד רחבה היריעה. כל האנשים הללו, מעולם לא עשו דבר או חצי דבר שעשוי היה לגרום לכך שלא יהיו ראויים לאותה הצלחה שמגיעה לי ולך.

אנשים אלו, בדיוק כמוני וכמוך, פשוט העדיפו להתמקד בסיטואציה שקרתה ולהכליל אותה על התפקוד שלהם, מה ששימש אותם כמעין "נבואה שמגשימה את עצמה" וכתירוץ לכך שסיטואציות דומות מניבות תוצאות דומות. על פי תפישת ה- NLP , האנרגיה שלך תמיד תהיה מושקעת בדבר שלו אתה נותן תשומת לב.

כמו אותו מטפס הרים שהולך על שביל צר המטפס במעלה צוק תלול ומישהו צועק לו "אל תסתכל למטה", גם כשאתם מתמקדים בבעיה אתם מסתכלים למטה באופן אוטומטי.

השאלה הגדולה היא – מה עשוי לקרות אם נסובב את ה"בעיה" נגד עצמה?

"למה אתה מתכוון?"

אנחנו כבני אדם נוטים, על פי ה- NLP , לעשות דברים בצורה הכי טובה שאנחנו מכירים. על אף שחלקכם אולי ישאל כרגע "אז איך זה שאנחנו עושים לפעמים דברים שלא מקדמים אותנו?", קחו את המשפט שוב ותבדקו אותו – אנחנו כבני אדם נוטים לעשות דברים בצורה הכי טובה שאנחנו מכירים.

כשאנחנו עושים דברים שלא מקדמים אותנו, אנחנו עדיין מתפקדים בצורה הכי טובה שאנחנו מכירים, בכל אופן, עד שנלמד דרך אחרת לעשות אותם. ורק לצורך ההוכחה שימו לב – הראו לי אדם שמגדיר את עצמו כ"כישלון" שלא מסוגל להיכשל כמו שצריך, או אדם "דכאוני" שלא מסוגל להיות מדוכא…

כשאתם לוקחים את הבעיה ומפנים אותה נגד עצמה, שימו לב מה קורה לה: מה קורה כשאנחנו מכפילים מספר שלילי אחד עצמו? האם התוצאה תישאר שלילית? עד כמה היא תגדל כשהיא לא רק תהיה חיובית אלא תהיה המכפלה של אותו מספר?

אז אם אתם מוצאים את עצמכם כאנשים שמסוגלים להגיע ליותר אבל חושבים שיש משהו בחיים שלכם שמעכב אתכם, אני מזמין אתכם להתעכב כמה שניות על כל שאלה שבהן תענו לעצמכם בכנות עליה:

1. אם אתם מרגישים כ"כישלון" בתחום ספציפי או בחייכם בכלליות, שאלו את עצמכם את השאלה הבאה – אם אתם מצליחים להיכשל בכל דבר, איך זה שאתם לא נכשלים ב"להיכשל"?

2. אם אתם מרגישים שאתם "בולמים" את עצמכם מלהצליח – אם אתם מסוגלים לבלום הצלחה כל כך טוב , האם אתם מסוגלים להצליח לבלום את הבלימה לפני שהתחילה בכלל?

3. אם אתם מרגישים ש"לא מגיע" לכם להצליח מסיבה כזו או אחרת – איך זה שמישהו בכלל שואל אתכם אם מגיע לכם להצליח או לא, הרי לא מגיע לכם שלא יגיע לכם?

4. אם אתם "לא מסוגלים" להיות יצירתיים – איך זה שאתם יכולים להמציא כל כך הרבה הסברים לזה שאתם לא מסוגלים להיות יצירתיים?

עם התשובות לשאלות הללו, אני משאיר אתכם להתחיל שנה חדשה שבה תצליחו הרבה יותר (גם בעזרתנו אם רק תבחרו).

עד כאן לבינתיים

ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?