חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
tomatoes

מה אנחנו יכולים ללמוד מעגבנייה על הכריזמה שלנו? (אזהרה: לא לקרוא בעת רעב)

היי,

בשבוע שעבר, הבאתי 5 עצות שקיבלת על שפת גוף בעמידה מול קהל והדרך שבה חשוב ליישם אותן כדי לא לפגוע בכריזמה שלך בזמן הרצאה. השבוע, רציתי להמשיך במסע המשותף שלנו לשדרוג הכריזמה דרך משהו שקרה לי לא מזמן.

עגבניות או לא להיות

הן היו העגבניות הכי יפות שיצא לי לראות. אדומות. מלאות. שעומדות לפקוע מרוב עסיסיות. או כל דבר פיוטי שאייל שני היה ממציא בזמן שהוא מרייר מול הפרי האדום ומלא התשוקה שמולו. גם אני אוהב עגבניות, חייב להתוודות. פשוט לא באותה מידה כמוהו.

בשלב הזה, כבר לא היה משנה לי מה היה המחיר שלהן. זה לא שאני קונה מאות, חשבתי לעצמי. אולי 3-4 לכל היותר. משהו בהן פשוט גרם לי להרגיש רעב. וזה לא מקרי אגב, השם "עגבנייה" נגזר מתוך הפועל "לעגוב" שמשמעותו להשתוקק.

ברגע הזה כבר הייתי עמוק במחשבות על רוטב הפסטה שאני עומד להכין. או על השקשוקה של הערב. הן כבר לא היו "סתם עגבניות". הן היו חלק מהותי מכל ארוחה שרק חשבתי עליה. ולא כי לעגבניות יש כוחות התאהבות על טבעיים. אלא כי כך חושבים בני אדם.

הקשר בין כריזמה לעגבנייה

קצת לפני שאנשים יאשימו אותי ש"קצת הסתובב לי משהו בראש" או ש"אני גורם לה להיות רעבה עכשיו", רציתי לעצור ולהגיד שהמאמר הזה לא עומד להיות שיר הלל לעגבניות. זרמו איתי פה. אם תרצו (ותבקשו), אני מוכן לנדב מתכון טוב בתגובות. אבל זה לא העניין.

יש 2 סיבות שבגללן אנשים רעבים כמוני משתוקקים לנגוס בעגבנייה טרייה ועסיסית:

א. אני אוהב עגבניות. לא כל אדם שרואה עגבניות, מגיב באותה צורה אליהן. אני מקבוצת האנשים שכן אוהבת (ומבשלת) עגבניות, כשהן טריות ומוצגות בצורה מסוימת. זה, מוביל אותנו ל-ב:

ב. ככל שהיתרונות שבה משודרים יותר החוצה כך היא יותר מושכת. היא אדומה (בשלה) וטרייה (ה"עור" שלה מתוח וללא פגמים). היתרונות שלה מרומזים ולכן אנחנו רק יכולים לדמיין מה יקרה איתה.

אותו הדבר עם אנשים כריזמטיים.

יש אנשים, שכשאנחנו רואים אותם בפעם הראשונה, ברור לנו שנסתדר איתם. משהו שם עושה קליק עוד לפני המילה הראשונה. משהו ב"מה שהם משדרים". באווירה שנוצרת סביבם. משהו, שאם נלמד לעשות, יגרום לאחרים לרצות להתחבר אתנו הרבה יותר.

מה מושך אלינו אנשים?

במשך שנים, סיקרן אותי לחקור בעזרת כלי ה-NLP מה גורם לאנשים, שעל פניו לא מחזיקים תווי פנים או גוף שנחשבים ל"שיא היופי", להיתפש בתור מושכים. בהתחלה חשבתי שאולי מדובר בכסף או בפרסום. ואז פגשתי כאלה שאינם נחשבים ליפים, אין להם כסף ואינם מפורסמים ועדיין נחשבים כמושכים.

משיכה לא בהכרח קשורה ליופי. יש בה משהו שהוא מעבר לאסתטיקה או לסימטריה של הפנים או הגוף. יש בה משהו שמשודר מבפנים. והשאלה הגדולה היא מה זה בדיוק הדבר שאותו אדם מושך משדר מבפנים ויותר מזה – איך לשדר את זה החוצה?

כדי להבין את העניין, עלינו להכיר עיקרון שנקרא עיקרון לוח המודעות. עיקרון לוח המודעות אומר דבר מאוד פשוט – אם כל דבר שעובר אצלנו בראש משודר בשפת הגוף שלנו ואנחנו מעוניינים למשוך אחרים, עלינו לחשוב מחשבות מושכות.

הדבר המשותף לכל האנשים המושכים שפגשתי היה טמון בגישה שלהם לעצמם. הם הבינו למה אחרים נמשכים אליהם. הם נמשכו לעצמם. ועצם כך שהם נמשכו לעצמם, שידר לאחרים כי זה בסדר להימשך אליהם.

בדיוק כמו ההבדל בין אדם שלוחץ את כף ידנו באופן בטוח ואחד שלוחץ אותה בצורה רועדת וחלשה. האחד משדר לנו תחושה של ביטחון בשהותנו אתו. השני… משדר לחץ. חוסר ביטחון. והוא לא היה צריך לומר לנו מילה כדי שנרגיש את זה.

האתגר הוא אחד: אי אפשר לזייף משיכה לעצמנו. אם אנחנו לא מאמינים בזה לחלוטין, זה בדיוק מה שנשדר. אנחנו לא יכולים לשלוט בכל שביב שפת גוף שמשודר על ידינו. וכמו שרואים כבר בשיעור הראשון (על חידוד החושים) בקורס ה-NLP, המחשבות שלנו נפלטות כל הזמן ובצורה לא מודעת.

איך להמשך לעצמנו יותר?

מכיוון שהדרך היחידה שלנו לשדר משיכה היא להימשך לעצמנו, עלינו למצוא שיטה לגרום לנו באמת להגיע לשם. וכן, אני מודע לכך שיש המון אנשים שלא מאמינים שהם מושכים. והם צודקים. אם זה מה שהם חושבים, הם לא מושכים.

מצד שני, אם הגעת איתי במאמר עד לכאן, ברור לי שכריזמה היא משהו שחשוב לך לחזק. וזה שם אותך בחברה טובה מאוד של אנשים איכותיים. עכשיו רק נשאר להיצמד לשיטה שתעזור לך לחזק את המשיכה שלך לעצמך.

אני בטוח שיש יותר מדרך אחת לעשות את זה. אני אישית משתמש בשיטה אחת שעובדת לי (ולאנשים שיוצא לי לעזור להם) באחוזים גבוהים מאוד:

1. להבין מה אנחנו באמת מעוניינים לשדר – יש הבדל בין משיכה מינית לבין משיכה חברתית. הוא לא עצום ועדיין דורש דיוק מסוים. על מנת לשדר את סוג הכריזמה שמתאימה לנו ביותר, עלינו להחליט קודם מה נרצה לשדר. וכן, אפשר לעשות תיקונים בזה אחר כך.

אם אין לנו השראה בנקודה הזו, עלינו לחשוב על אנשים מושכים או כריזמטיים שיצא לנו לפגוש או להכיר. לחשוב מה הן התכונות שגרמו לנו (ולאחרים) להימשך דווקא אליהם. קחו קצת זמן כדי לבצע את ההגדרה הראשונית הזו, זה יעזור לנו בהמשך בצורה מהותית.

2. נחפש בעצמנו את התכונות הללו – יכול להיות שיש לנו ממש מעט מהן. יכול להיות שהן עובדות רק עם חלק מהאנשים. מצד שני, יש לנו את כל היכולות שדרושות לנו כדי להצליח יותר. אנחנו רק צריכים למצוא אותן, להשתמש בהן בזמן, במקום ובכמות הנכונה ולחזק אותן.

לכן, עלינו לשאול את עצמנו את השאלה "למה אנשים עשויים להימשך אליי?" ולענות עליה. נתחיל ממאפיינים חיצוניים ונעבור לפנימיים. זה בסדר אם זה דורש מאתנו קצת זמן לחשוב על זה. וכל אחד מאתנו יכול למצוא תשובה לזה.

בשלב הזה, נוכל להיעזר בתשובות שקיבלנו בסעיף הקודם ולהשוות אותנו למצב הרצוי. בחלק מהמקומות, אנחנו עוד "לא שם". זה בסדר. כל אחד מאתנו נמצא על הרצף שבין "עוד לא שם" לבין "כבר שם מדי פעם" ולבין "כבר שם כל הזמן".

3. נחזק את התכונות הקיימות – בשלב הזה, נשתמש בתת המודע שלנו על מנת לחזק את התכונות הקיימות. כדי לעשות זאת, עלינו לנסח שאלה המכוונת את תת המודע להתחיל לרתום ולחזק את המשאבים שלנו לטובתנו.

איך עושים את זה? פשוט מאוד: נשתמש בניסוח מיוחד ששותל את התוצאה הרצויה כהנחה מוקדמת. עצם השימוש בשאלה הזו, שולח את תת המודע לענות עליה ובכך, מניח שההנחה המוקדמת נכונה.

הניסוח הוא "איך זה שאני [התוצאה הרצויה]?" כשבסוגריים אנחנו שמים את הדבר שאותו נרצה לשפר או להשיג. מאוד חשוב בשלב הזה להימנע מלשקר לתת המודע. אם עדיין אין לנו מספיק ביטחון לא נאמר "איך זה שאני כל כך בטוח בעצמי?" אלא "איך זה שהביטחון העצמי שלי משתפר מיום ליום?" (בהנחה שזו המטרה שלנו).

את השאלה הזו עדיף לשאול את עצמנו פעם אחת ביום בלבד. אם נשאל אותה יותר, זה לא ישפר את התוצאות שלה. כמו כן, מיד אחריה, עדיף להסיח את עצמנו כדי שתת המודע יתפנה לעבד אותה. ניתן גם לשאול אותה מיד לפני השינה, זו הסחת הדעת הטובה ביותר.

4. נתמקצע ביכולות שלנו – בזמן שתת המודע שלנו עושה את שלו, נוכל לסייע לו. לעתים, ישנן יכולות שנרצה לשפר בעצמנו ובאופן מודע על מנת להפוך להיות מושכים יותר. וזה מעבר להמלצה התמידית שלי להקפיד ללמוד כל יום קצת כדי להשתפר בכלליות.

בעיקרון יש 2 סוגים של יכולות שחשוב לעבוד עליהם בנקודה הזו:

הסוג הראשון קשור למראה חיצוני ואסתטיקה. לא כולם חייבים להיות דוגמנים. עם זאת, אדם מוזנח לא נוטה להיות מושך יותר מדי. לכן, עלינו טיפה לחדד את היכולת לטפח את עצמנו ולהתלבש בצורה שמחמיאה לנו.

סוג היכולות השני קשור להתנהגות בחברה. אף אחד לא מצפה שנהפוך לברק אובמה מחר. גם עדיף שלא. מצד שני, רצוי לפתח ולו בקצת את חוש ההומור שלנו, את היכולת להביע את עצמנו באופן ברור ואת האופן שבו אנחנו מקשיבים ומנהלים את השיחה.

ולא, אנשים לא חייבים לעבור קורס NLP כדי לעשות את זה. בצד הבלוג יש מנוע חיפוש קטן שיאפשר לך למצוא המון טיפים שיעזרו לך להשתפר. כל מה שצריך הוא רק לרשום שם ביטויים כמו "חוש הומור" וישר נקבל מאמרים שכאלה.

לסיכום: השיטה הזו אינה היחידה שיכולה לעזור לך לאהוב את עצמך או להימשך לעצמך הרבה יותר ועדיין היא בהחלט אחת היעילות שבהן. אני ממליץ ליישם אותה לתקופה של חודש לפחות ולשים לב לשיפור המשמעותי שחל בך.

עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

 

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

7 תגובות

  1. היי..
    מאמר מעווולה… הגעתי לפה לא מזמן וקראתי המון מאמרים, עכשיו אני רוצה להגיד – מברוק.
    תוכן מעצים ומשנה חיים לרציניים.. מי שירצה יכול להגיע גבוה מאוד עם התוכן הזה.
    תודה רבה והמשך יום מקסים.

  2. רק ראיתי את הכותרת וידעתי שיהיה כתוב משהו גם על אייל שני. דרך אגב אחרי שקראתי את המאמר אכלתי די הרבה חח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: