חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

קצת סדר בראש – חלק א'

היי לכולם,

הרבה אנשים, שנחשפים לתחום ה-NLP במהלך חיפושיהם אחר קורס מרתק שילמד אותם כלים חדשים, מגלים שהאינטרנט עמוס מידע עליו. כמות המאמרים, הסרטונים שמסתובבים חופשי ביוטיוב, כמות הספרים בנושא רק גדלה מיום ליום ויש כבר לא מעט גופים שמלמדים אותו (ברכותיי, אגב, לכל בוגרי סדנת NLP טריינר האחרונה שהעברנו בינואר שמתחילים לפתח ולפתוח את הסדנאות שלהם).

לא פלא שאנשים מגיעים אליי מבולבלים מדי פעם ומבקשים שאעזור להם לעשות קצת סדר. בתקופה הקרובה בניוזלטר (שהארכיון שלו הוא הבלוג שלנו) אני אעזור לכם ליצור סדר בראש בכל הנוגע לתחום ואגע בהרבה שאלות שמעניינות אתכם כמו – מהו NLP? מה ההבדל בין הקורסים בנושא? איך בוחרים במנחה שיעזור לנו ללמוד בצורה שהכי תתאים לנו?

שימו לב רק לפרט אחד בדרך – אינני מתכוון להמליץ על אף גוף או להוציא דיבתו של גוף אחר. מטרת המאמרים הבאים היא, כמו שכתבתי פסקה אחת למעלה היא – לעזור לכם בצורה הכי עניינית שאפשר לגלות מה ומי הכי מתאים עבורכם. אז תחגרו חגורות, אנחנו יוצאים לדרך:

מהו NLP?

אנשים חדשים לתחום, שמחפשים תשובה חד משמעית לשאלה הזו נתקלים במגוון שלם של תשובות באורכים שונים ובניסוחים המלאים במילים גבוהות שבדרך כלל לא אומרות להם דבר. יש להבין כי השימוש בניסוח הנ"ל לא מיועד בכדי להסתיר סוד כלשהו אלא מיועד לנסות להכיל את כל מה שיש בתחום, שכבר מזמן לא מכיל רק את מה ששמו בתוכו כשהתחילו לפתח אותו בשנות השבעים.

קודם כל, חשוב להבין כי NLP הוא ראשי תיבות, המכילות שלושה חלקים עיקריים – N הוא Neuro המסמל את המערכת העצבית שלנו שמאפשרת לנו לחוש ולתפקד, L הוא Linguistic המסמל את השפה שמאפשרת לנו להגדיר ולתת משמעויות לאירועים ו-P הוא Programming המסמל את התוכנות האוטומטיות אותן אנחנו מבצעים (חלקן מגיל קטן מאוד) כל יום, כל שעה וכל דקה.

ה-NLP אם כן הוא שפת התכנות העצבית שמאפשרת לנו בעזרת שימוש בשפה מילולית (התוכן של מה שאנחנו אומרים) והבלתי מילולית (הצורה שבה אנחנו אומרים זאת ושפת הגוף שלנו) לשנות או להתאים את הדרך שבה אנחנו חשים ומפרשים את העולם.

מי פיתח את ה-NLP?

ריצ'ארד בנדלר וג'ון גרינדר נחשבים אבות ה-NLP ומפתחיו הראשונים. הם פיתחו, ביחד עם קבוצה נוספת של חוקרים, את הבסיס עליו כל השיטה יושבת. בין אותם אנשים תוכלו למצוא אנשים מרתקים כמו רוברט דילטס (שחקר ופיתח דגמי מצוינות), דיוויד גורדון (שעיקר מחקרו בבניית מטאפורות טיפוליות), כרמן בוסטיק סיינט קלייר (שהייתה לא מזמן בארץ עם ג'ון), סטיב וקוניריי אנדריאס.

עם השנים הצטרפו לתחום עוד רבים שעזרו לפתח את ה-NLP ולשדרג אותו עד לדרך שבה אנו מעבירים את החומר כיום. יש לציין כי כיום, אחרי מעל 30 שנה מ"לידתו" של התחום, התחום עדיין מתפתח והופך למקיף יותר ויותר בכל רחבי העולם.

כל אדם שמסיים את סדנת ההתמחות בעיסוק ב-NLP מפתח משהו משלו לתוך התחום כך שככל הנראה, התחום רק יהפוך להיות יותר ויותר מעניין, יותר ויותר יעיל וימשיך להציע פיתרונות יוצאי דופן בכל תחום בחיינו.

באילו תחומים NLP נוגע?

במקור התחום נוצר מתוך למידת מצוינות בקרב אנשי מקצוע בתחום הטיפול. אנשים כמו מילטון אריקסון (אבי ההיפנותראפיה), וירג'יניה סאטיר (ממובילי תחום הטיפול המשפחתי), פרידריך פרלס (אבי הייעוץ הגשטאלטי) נלמדו ובעזרתם פותחו המודלים הראשונים ב-NLP. עם השנים, נלמדו עוד רבים וטובים ופותחו שיטות ומודלים למצוינות בתחומים נוספים כמו פיתוח הזיכרון, פיתוח כישורי מנהיגות, שיפור כישורי השכנוע והמכירות, אימון ספורט, שיפור כישורי ירי ועוד.

יש להבין עובדה מאוד חשובה, שלעתים נוטים להתעלם ממנה – NLP הוא תחום משל עצמו. התחום אמנם צמח מתוך הפסיכולוגיה, אך עם השנים, לעתים מתוך חוסר הבנה ולעתים מתוך נטייה כלכלית שיווקית, חיברו אותו עם תחומים שבהחלט מתאימים לו ברמה כזו או אחרת, אך אינם קשורים אליו ישירות. ניתן למצוא שימוש נרחב ב-NLP היום ביחד עם כל מני תחומים, החל מדמיון מודרך, דרך שיטות הילינג כאלו ואחרות, שיטת סילבה, אמנויות לחימה והיד עוד נטויה.

יש להבהיר כי NLP כתחום יכול לפתח ולשדרג את כישוריכם בכל תחום שהוא. בשילוב עם שיטות אחרות, ה- NLP יכול לשדרג את התוצאות שלכם בהן בצורה שגם אני נדהם כל פעם מחדש מלראותן. עם זאת, NLP הוא NLP וכל שאר התוספות הן לא הכרחיות אלא תוסף חיצוני שה-NLP משדרג.

זהו להפעם. אם יש לכם שאלות ספציפיות שהייתם מעוניינים שאני אגע בהם בעתיד, אשמח לענות עליהן במהלך הניוזלטרים הבאים, אז הרגישו חופשיים לגמרי להגיב בבלוג או לחליפין לשלוח לי אותן במייל (והוסיפו בבקשה אם אתם מעוניינים שאעלה את שאלתכם בעילום שם)

עד כאן לבינתיים
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?