חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
inspiratia

איך למצוא השראה ולהתאושש אחרי שהכל קרס? 3 מקורות השראה שזמינים לך היום

היי,

בפעם הקודמת, הסברתי איך להתמודד עם שינוי ביעילות גם כשהוא הופך לקבוע בחיים שלנו. היום, נדבר על נושא נוסף שעלה מסקר הקורונה שלנו. והפעם: איך אפשר למצוא השראה לדרכים חדשות להתפרנס או למציאת פתרונות בעבודה, במצב המורכב הנוכחי?

למה מציאת השראה מורכבת כל כך כרגע?

מאז תחילת משבר הקורונה, משהו השתבש. בלשון המעטה. כל דבר שחשבנו שהוא בטוח, יכול להשתנות מיום ליום. רבים איבדו את מקור ההכנסה שלהם. אחרים, נפגעו כלכלית. ולמרות שישנם גם כאלה שמזלם שפר עליהם, המצב משפיע על כולנו.

עבור אנשים שאיבדו את מקור הפרנסה שלהם בתקופה הנוכחית, המצב מורכב אף יותר מכל שאר האוכלוסייה. מעבר למכה (הכלכלית והנפשית) שבקריסת מקור הפרנסה, האווירה הכללית היא די לא מעודדת. וזה, לא מצב אופטימלי להתאוששות ומציאת פתרונות.

עם זאת, אין לנו יותר מדי אפשרויות אחרות. אלו שמוצאים מקור הכנסה זמני עושים זאת. רק שחלקנו, מעוניין לגרום לעסק שלו להתאושש. או לפחות לייצר מקור הכנסה חדש. למרות המצב. למרות הכל. והשאלה היא – איך מוצאים השראה למהלך שכזה?

איך אני יצרתי לעצמי השראה בתקופה קשה?

לפני יותר מעשור, נקלענו בעסק לתקופה מורכבת. ידעתי שזה יעבור במוקדם או במאוחר. רק שזה פקח לי את העיניים: מה יקרה בפעם הבאה שזה יקרה? איך אוכל להיות מוכן לכך? ויותר מכך, איך אוכל ליצור משהו שאנשים ירצו לרכוש כשגם הם יהיו במצב דומה?

בעוד שצורת החשיבה הייתה נכונה, הבעיה הייתה שהייתי מבואס. ממש. עד שהעסק התחיל להמריא, התחיל משבר כלכלי גדול. וזה, בטוח לא הכניס אותי עמוק יותר למצב רוח יצירתי. אז החלטתי לא להילחם בעצמי. ובמקום לנסות להיות יצירתי החלטתי לעצור רגע.

יש בעצירה הזאת כוח עצום. אפשרות לרגע להסתכל על הכל מבחוץ. ואם יש דבר עוצמתי שלמדתי מה-NLP הוא שתמיד יש פתרונות. ולעתים קרובות הם נמצאים בתחומים מקבילים. אז החלטתי לבדוק איך אנשים יצירתיים במיוחד מוצאים רעיונות ליצירה.

איך משיגים גישה מהירה לאנשים יצירתיים ומצליחים?

מכיוון שבאותה תקופה לא היו סביבי יותר מדי אנשים שמצליחים בצורה יוצאת דופן, הייתי צריך גישה אחרת אליהם. ואז, הבנתי שהם שם אם אני מחפש אותם. יש לא מעט ראיונות איתם. ספרים אוטוביוגרפיים. סרטונים ביוטיוב (היה אז), אפילו סדרות בנטפליקס (יש עכשיו).

אז התחלתי. שתיתי את הסיפורים שלהם בגמיעה. לא חיפשתי את "הנוסחה". למרות שרציתי להבין איך התאוששו. ומשהו יוצא דופן קרה לי ככל שצפיתי. זה מילא אותי בכוח להמשיך. כי יש משהו מעודד בצפייה, שמיעה או קריאה על אדם שהתאושש אף הוא ממפלה.

ועם הזמן, גיליתי משהו מעניין – כן הייתה נוסחה. אחת שהם לא הגדירו במילים. אלא יצאה מתוך הסיפורים שלהם. נוסחה למציאת רעיונות חדשים. ולא אחת, אלא שלוש. 3 מקורות שמהם ניתן לשאוב השראה לחדשנות אמיתית. ואלה הם:

מקור השראה 1: שחזור העבר (עם טוויסט)

לכל תחום עיסוק יש היסטוריה. פעם היו עושים משהו אחרת. הטכנולוגיה והטכניקות השתפרו, השתנו והשתדרגו. והיום אנחנו עושים דברים כמו שכל השאר עושים. רק שאולי, אפשר לבחון את העבר מחדש. ולמצוא שם אוצרות.

יש סיבה שבגללה אנשים עשו דברים אחרת פעם. אפילו שהשתדרגנו טכנולוגית. ואם נבין למה פעם עשו משהו אחרת. ולבדוק, אם השימוש באותה צורת חשיבה יכול ליצור לנו תוצאות חדשות. דוגמה, אפשר למצוא בסיפורו של השף מגנוס נילסן, בעל 2 כוכבי המישלן.

כשף צעיר ומבריק, היה לו חשוב להצליח. ולא רצה לעשות את מה שכולם עושים. אז החליט לבדוק איך אבותיו הנורדים בשוודיה היו אוכלים. מכיוון שלא היה לאבות אבותיו מקררים, הם נאלצו לעבוד רק עם מה שצמח באותה העונה. וכמובן, לשמר את הבשר והדגים.

הוא החליט ליצור אוכל דרך התפישה הזו, תוך התאמה לשיטות הבישול והיגיינה של זמננו. וכך, הוא יצר את פאביקן (שנסגרה לפני שנה) בשוודיה והביא אותה לזכות ב-2 כוכבי מישלן ולהפוך לאחת מ-10 המסעדות המומלצות ביותר בזגאט. ואם מסקרן אותך לשמוע עליו עוד:

 

מקור השראה 2: יצירה מתוך התאמה להווה

יש דברים שקורים כרגע. בין אם בתחום שלנו או בעולם. ואם אנחנו קשובים למה שקורה בתחום שלנו כרגע ומקשיבים באמת ללקוחות שלנו, נוכל ליצור משהו חדש. משהו שעונה בצורה מדויקת יותר, כרגע, למה שהם צריכים.

כך, אנחנו יכולים לשפר את המוצרים או השירותים שלנו. או לקחת את המצב שמתרחש כרגע ולמצוא פתרונות למה שכואב כרגע. ואפילו לקחת אתגר או בעיה שאנחנו מתמודדים איתם ולפתור אותם. וזה המקום שבו נוכל למצוא דוגמה אצל המוזיקאי וויל איי אם.

וויל איי אם, גדל בשכונה ענייה וסבל מגיל צעיר מטינטון (טיניטוס), תופעה המתאפיינת בשמיעת צפצוף חלש ומתמשך. וכילד, הוא גילה שאחד הדברים שעוזרים לו להתמודד עם הצפצוף הזה, הוא יצירת מקצב שמלווה אותו. ולכן, היה מסתובב כילד ומתופף כל הזמן.

הקצב, שליווה אותו מילדות, הוא זה שכיוון אותו לעתיד המוזיקלי שלו. כראפר, כזמר ומנהיג להקת הבלאק אייד פיז וכמפיק מוזיקלי. מוזיקאי זוכה גראמי ומצליח בכל סטנדרט שהוא, שיוצר להיטים בקצב מסחרר. ובהחלט שווה לשמוע את הסיפור האישי שלו:

מקור השראה 3: ליצור את העתיד

ליצור את העתיד זה טיפה יותר מורכב. כי על פניו, העבר וההווה יותר נגישים לנו לצפייה. והעתיד עוד לא התרחש. רק שהסוד של העתיד הוא שהוא אף פעם לא באמת מנותק מהעבר וההווה. ומסתמך עליהם. וכן, אני יודע שנשמעתי לרגע כמו מגדת עתידות. מבטיח להסביר.

כשמפתחים משהו שהוא חדש לחלוטין, עדיין מסתמכים על 2 דברים. הראשון, הוא הצורך. מישהו צריך משהו שאין עדיין להציע. או שהוא צריך משהו שקיים, רק בצורה אחרת ממה שקיים. וזה, כבר משהו שאפשר להסתמך עליו – כיוון שאליו צועדים.

הדבר השני, הוא ההבנה שברוב המקרים קיים פתרון שכזה כבר. רק לא באותו התחום. זה יכול להגיע מתחום חיים אחר לגמרי. ולפעמים, גם מהטבע. כך למשל השף גרנט אכץ, שהיום מחזיק מספר מסעדות זוכות פרסים.

השף אכץ הוא לא האדם הסטנדרטי ביותר. בנשמה שלו הוא דווקא צייר אימפרסיוניסטי. מהאלה שמציירים במשיכות מכחול קווים מוזרים. רק שהיה לו חלום לעשות את זה עם בישול. לצייר חוויות ישירות לתוך תהליך האכילה.

אכץ יצר מנות מהממות: בלון אכיל. כדורי שוקולד ענקיים שנשברים לקינוח צבעוני ומהמם. מנות שיוצאות מתוך ענני קרח נוזלי. ואת כל אלה, יצר מהחלומות שלו, דרך מומחי הבישול המולקולרי שלו. האוכל שלו לא יתאים לכולם, זה בטוח. רק שבהחלט שווה לשמוע אותו:

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות שמתחת למאמר: מה או מי נותנים לך השראה ולדעתך אחרים יכולים לשאוב מהם אחת?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?