חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
motivationthief

כשהדברים לא זזים: מהן 10 המחשבות ה"תמימות" שגונבות לנו את המוטיבציה להתמיד?

היי,

בשבוע שעבר, הבאתי 3 טיפים שיעזרו לנו ליצור רושם מחודש ומשופר אם יצרנו בטעות רושם ראשוני שגוי. השבוע, ניגע בנושא שמציק לרבים: הם מאוד רוצים להתחיל ליישם דברים שלמדו רק שמשום מה הם לא מצליחים להתמיד.

אבל התחושה…

הוא לא ידע איך זה קרה. אבל הסיגריה הייתה ביד שלו. דולקת. למרות שהפסיק לעשן. וזה קרה כל כך במהירות. כאילו שהיה פה מחטף בהיסח הדעת. רגע אחד הוא דיבר עם חבר שלו. וברגע הבא? הם כבר היו בחוץ ועישנו.

הוא היה מאוד גאה בעצמו לפני חצי שנה. ביום שלקח את ההחלטה להפסיק לעשן והפסיק. הסתובב וסיפר בגאווה למי שרק הקשיב. אחרי הכל, הוא עשה שינוי מהותי בחיים שלו. שינוי מעורר השראה. שינוי שמבחינתו, היה הפתח לסידור כל מה שלא עבד כמו שצריך.

תוך כדי שיחה הוא שאף את העשן לריאותיו. פתאום מנותק מהשיחה. מרגיש את הסיגריה בין אצבעותיו. הוא כל כך התגעגע לתחושה הזו. עשן נכנס ועשן יצא. לאט. מתענג. כמו חבר וותיק שלא ראה המון זמן. והוא ידע שזה אסור. אבל התחושה…

שינוי כמסכה

לפני מספר שנים נחשפתי למחקר שהראה כי ישנן 2 מילים שמפחידות אנשים ממש. עד כדי כך שכשמשלבים אותן בכותרת אימייל, אנשים מוחקים אותו מיידית. המילה הראשונה היא "שינוי". וזה לא מקרי. אנשים מפחדים משינוי.

זה לא שהם לא רוצים שינוי. הם רוצים אותו מאוד. אפילו צריכים אותו בצורה נואשת. כי לכולנו יש דברים שאנחנו רוצים להשיג. דברים שישדרגו לנו את החיים בצורה מהותית. רק שלכולנו ברור כי שינוי דורש מאמץ. ואנשים מפחדים להתאמץ ולא להשיג את המטרה.

בראש שלהם, אי השגת המטרה היא כישלון. ועצם המחשבה על כישלון גורמת לרוב האנשים להתכווץ. להתחבא. להימנע. ובצדק. אנחנו רוצים להרגיש טוב. לדעת שהצלחנו. שמעריכים אותנו. ולצערנו, הפחד מכישלון מונע מהרבה מאוד אנשים להתחיל את השינוי.

במקרה וכבר יצאנו לדרך, לוקח זמן עד שאנחנו מסוגלים להכיל את השינוי. אנחנו צריכים להבין יותר טוב מה זה אומר. על מה זה משפיע. ואיך זה יכול להשפיע על החיים שלנו. ואם לא למדנו להכיל את השינוי מספיק טוב, אנחנו מתייחסים אליו כמו למסכה.

לקוד בפני הפיתוי

כשאדם עובר שינוי חיצוני בלבד ולא באמת מאמץ אותו כחלק ממי שהוא, הוא רק מחפש מקום לברוח ממנו. להתחמק מההתחייבות. ואם התנאים מבשילים, הוא מרשה לעצמו לוותר קצת. לחטוא טיפה. והכי גרוע – החברה שסביבנו נהנית לאפשר לנו לחטוא.

בחלק גדול מהמקרים, לא נוח לאנשים שסביבנו עם השינוי שלנו. עם זה שאנחנו מצליחים לעשות משהו שהם לא. כי אנחנו לא שומרים על התדמית שיש להם עלינו. אז הם לא מאמינים לשינוי. מנסים לגרום לנו לחזור להיות מי שהיינו. כי אין דבר יותר רגוע מחזרה לשגרה.

עם זאת, אנחנו כן רוצים להשתפר. וכדי להתנגד לגירויים חיצוניים, אנחנו יכולים לעשות 2 דברים. הראשון, הוא להימנע מהם. שזה כסת"ח. כי מתי שהוא ניתקל בהם. השני, הוא לחזק את היכולת הפנימית שלנו להתמודד עם הפיתוי.

הכניעה לפיתוי דורשת החלטה מקדימה. כזו ש"אם במקרה יקרה המצב… אני לא לגמרי אסרב". ואם היא קיימת, תמיד קיים המצב שניכנע לדחפים. כדי לבצע שינוי יציב, עלינו קודם לשנות את האמונות שלנו. את ההחלטות שלנו. ולשם כך, נכתב המאמר הזה.

10 המחשבות ה"תמימות" שפוגעות במוטיבציה שלנו להתמיד

על מנת להחליף אמונות מעכבות בכאלה שיתמכו בשיפור בעזרת כלי ה-NLP שלנו, עלינו קודם כל לזהות אותן. ומה המקום הטוב ביותר לזהות אותן? במחשבות שאנחנו חושבים בזמן שאנחנו מנסים להימנע מלעשות.

המחשבות הבאות רק מתחזות להיות תמימות. מתחזות לכאלה שמגנות עלינו. עם זאת, הן תחמניות ומכוונות לגרום לנו לאבד מוטיבציה בתהליך. כדי לחזור לשגרה הבטוחה של פעם. זו שבה אין לנו תוצאות מרשימות. ומצד שני, גם אין מאמץ וסיכוי לא להצליח.

אלו הן 10 המחשבות שהכי פוגעות במוטיבציה שלנו (ומה חשוב להבין בקשר אליהן):

  1. אתחיל לעשות כשהמצב ישתנה – כל עוד נמשיך לעשות את מה שאנחנו רגילים לעשות, נקבל את התוצאות שאנחנו רגילים לקבל. אי אפשר לצפות שהמצב ישתנה לפני השינוי. בעיקר כי "כשהמצב ישתנה" מעיד על כך שאנחנו מקווים שמישהו ישנה את המצב. הזמן הכי טוב לעשות הוא עכשיו. כי קשה להתחיל לעשות לפני 10 דקות. אז עכשיו.
  1. אם משהו אמור לקרות הוא אמור להיות קל – שינוי לא חייב להיות קשה. מצד שני, הוא לא יכול להיות קל. על מנת לקבל תוצאות אחרות באופן קבוע, עלינו לשנות את ההרגלים שלנו. ושינוי הרגלים הוא אף פעם לא קל. שינוי דורש יציאה מאזור הנוחות מעצם מהותו. האמת היא הפוכה: אם משהו קל מדי, סימן שהשינוי לא משמעותי.
  1. לפני שעושים צריך לתכנן בצורה מושלמת – הפחד מהכישלון גורם לנו לרצות לתכנן. ולתכנן זה טוב. רק שתכנון לעולם לא יהיה מושלם. כי מושלם זה רק כשמשהו הושלם. ואי אפשר להשלים משהו לפני שמתחילים אותו. הרעיון הוא לתכנן את הבסיס, לצאת לדרך ולתקן תוך כדי תנועה.
  1. שינוי דורש לעשות המון דברים בו זמנית – ככל שאנחנו חושבים על המון דברים שצריך לעשות במקביל, כך הסיכוי שנצא לדרך קטן. כי אנחנו לא יודעים ממה להתחיל. ויש הרבה מה לעשות. והכל עכשיו. אז זה מלחיץ. ומסבך. ומרחיק מעשייה. לעומת זאת, קל יותר לצאת לדרך כשיש לנו מסלול פשוט שדורש ביצוע משימה אחת בכל פעם.
  1. אוכל להתחיל מתי שארצה – למרות שזה נכון, זה גם הרסני. ללא החלטיות, אין יציאה לדרך. ללא יציאה לדרך, השינוי לא יתרחש. וככל שנחכה אתו יותר, לא יקרה כלום. וזה טוב ורע באותה מידה. זה טוב כי אין בעיה שנתחיל מחר. וזה רע כי זה יכול להידחות לנצח. ולפעמים אנחנו צריכים את תוצאות השינוי באופן יותר מיידי…
  1. אני עושה את זה רק כדי להוכיח לעצמי שאפשר – על פניו, מחשבה תמימה. הרי יש פה התכווננות ליציאה לדרך. רק שזה שם טיימר מראש על השינוי שיתבצע. כי ברגע שהוכחנו לעצמנו שאפשר, אז נוכל להפסיק מתי שבא לנו. וזה לא נכון. כי ברגע שהפסקנו את השינוי, הפסקנו אותו. ואז צריך לפתח את ההרגל מחדש.
  1. אין לי מספיק מידע כדי שאתחיל – זו מלכודת תיאוריה קלאסית. כי באמת כדאי ללמוד משהו לפני שעושים אותו. רק שלפעמים, אנשים מתחבאים מאחורי ה"מספיק מידע" כדי ללמוד עוד ועוד. ועוד. ורק לא לעשות. אז מה לעשות? להגדיר מראש מה צריך ללמוד. ומיד אחרי שסיימנו לצאת לדרך. ואם צריך… ללמוד עוד תוך כדי ביצוע.
  1. מתי שצריך ליישם, זה פורח לי מהזיכרון – עד שאנחנו לא מתרגלים לעשות משהו, הוא לא הופך לאוטומטי. לכן, אם אנחנו שוכחים לעשות את מה שצריך, רצוי שנשים לנו תזכורות. אפשר בסלולארי. אפילו לקשור חוט מסביב ליד כדי להזכיר לנו. או לשים מדבקות במקומות שנראה ויזכירו לנו לעשות. אי אפשר לצפות שפתאום נזכור, אם עד עכשיו לא זכרנו.
  1. רק שלא… – כל מחשבה שמתחילה ב"רק שלא…" מכוונת אותנו להגיע לדבר שאנחנו נמנעים ממנו. כי תת המודע לא מבין שלילה. ו"רק" היא מילה שמכווינה את המודעות שלנו מסביב למשהו. כך שהצירוף הוא אחד הגרועים. כי במקום לכוון אותנו לתוצאה הרצויה, הוא מכווין אותנו רק לתוצאה שאנחנו לא רוצים להשיג.
  1. לא בטוח שזה מתאים למי שאני – כשרוב האנשים מניחים "מי הם", הם מסכמים את אוסף התוצאות שיש להם עד עכשיו. וזה מי שהם. רק שמה שהיה לא מכוון לשינוי. אלא לאגירת זיכרונות. שינוי תמיד מגיע ממחשבה על מי שנרצה להיות. ולמזלנו, אנחנו יכולים להחליט מי נרצה להיות. אז, השינוי יתאים למי שנהיה כשנצליח יותר. וזו המטרה שלנו, לא?

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

נ.ב. אנחנו פותחים היום את ההרשמה למחזור 77 של קורס ההכשרה ב-NLP שלנו שמתחיל ביום רביעי ה-14 לדצמבר. אם בא לך להספיק ליהנות אתנו עוד השנה, אני ממליץ לך להתקשר לחן בטלפון 03-7445197. הוא ישמח לתת לך מלוא המידע על מסלולי הלימוד ולשריין את המקום שלך בקורס.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: