חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
bookroad

לגזור ולשמור: 7 שיעורי חיים שהכפילו את ההצלחה שלי בחיים (ומהיום גם את שלך)

היי,

בפעם הקודמת, הכרנו 4 דרכים לגרום לאדם שמולנו להודות באמת. הפעם (ובטון מעט יותר אישי) רציתי לשתף אותך במספר שיעורים חשובים שלמדתי בחיי ויעזרו לך להצליח הרבה יותר מכל דבר אחר שייצא לך ללמוד (מניסיון).

המשפט של הרס"ר

הכל התחיל לפני 17 שנים בערך. ממשפט שנאמר בשיחה מקרית עם רס"ר הבסיס. תמיד תסכל אותו שחיילים לא באמת מתעניינים בחוקי צה"ל. וזה לא שהוא ציפה מכל אחד מהם להפוך לעורך דין בפרקליטות הצבאית. זה לא היה העניין בכלל.

אי אפשר לנצח במשחק בלי להכיר את החוקים שלו, הוא אמר. והמשפט הזה נחרט לי בזיכרון מאז. מסרב לצאת. אז, אפילו לא הבנתי מה נאמר בו. זו פשוט הדרך שבה הוא נוסח. שגרמה לי להבין שיש פה משהו ששווה לזכור.

על אף שהמשפט נשמע הגיוני, רוב האנשים לא באמת מבין מה המשפט באמת אומר. ואפילו להיפך. רוב האנשים ממציא לעצמו חלומות ורודים ואידיאליים על הדרך שבה דברים אמורים לעבוד לדעתו:

אנשים שמצפים שהמדינה תדאג לפרנס אותם; גברים שמתרפסים בדייטים ובטוחים שהבחורה שמולם תיפול לזרועותיהם; אנשי מקצוע שבטוחים שמספיק שהם מקצועיים והלקוחות ישר יזהו את המקצועיות שלהם ויבואו בהמוניהם.

אידיאליזם זה נחמד. באמת. העניין הוא שאם רק נקווה שהמצב ישתנה ולא נבין איך דברים באמת מתנהלים במציאות, לא נוכל להגיע לתוצאות מרשימות באמת. זה עד כדי כך פשוט. כשלא מכירים את חוקי המשחק, אי אפשר למצות את המשחק ולקבל תוצאות טובות בו.

7 שיעורי חיים שיעזרו לנו להצליח הרבה יותר

לצד ההצלחות, חוויתי לא מעט חוסר הצלחות בחיי. עשיתי דברים. ניסיתי דברים. רובם הגדול לא צלח. אלה שהצליחו, הצליחו בגדול. ואני לא מדבר רק על עסקים. אני מדבר גם על זוגיות. אני מדבר גם עליי כאדם ביחס לעצמי. ומתוך אלה, אני משתדל ללמוד ככל האפשר.

אחד הדברים שאני מקפיד לעשות הוא לבדוק מה אפשר לשפר. איך יכולתי להוציא יותר ממצבים שאיתם התמודדתי. 7 הנקודות הבאות הם שיעורים שקיבלתי לחיים. ולמרות שהם די אישיים אני בטוח לחלוטין שהבנה והטמעה שלהם תעזור לך הרבה יותר:

1. הביטוי "ככה אני" הוא האויב הגדול ביותר שלנו – קשה לי לתאר עד כמה אני מתעב ביטויים כמו "כזאת אני" או "ככה אני" והכי נורא – "ככה זה". הרבה אנשים מבלבלים בין הביטויים האלה להכרה בחסרונות עצמיים.

הביטויים הללו הם ביטויים תבוסתניים. הם לא מכירים בחסרונות, אלא מקבעים אותם. הם מאשרים לנו שהתנהגות שאינה מניבה תוצאות חיובית היא בסדר. לא אם בא לך להצליח הרבה יותר, בכל מקרה.

על מנת להתחיל להשתפר יותר בחיים, חשוב שנכיר בכך שברוב המקרים אנחנו בכלל יכולים להשתפר ולהגיע ליותר ממה שהגענו עד עכשיו. וזה לא יקרה שנייה לפני שנמרוד ב"מי שהיינו" עד עכשיו. כי כל עוד אנחנו תקועים בתוך "מי שהיינו" לא נוכל להיות טובים יותר.

2. אלה לא התארים, ההכשרות או המקצוע שלנו שהופכים אותנו למי שאנחנו – רוב האנשים מניח כי בזמן שהם "מנהלת", "עובד טקסטיל", "מאמן" או "גננת", זה כל מה שהם מסוגלים להיות באותו הרגע. שהם לא יוכלו להתנהג אחרת. כי זה מי ומה שהם.

זו גם הסיבה שבגללה אנחנו שומעים על אנשים שפוטרו מעבודתם או שהעסק שלהם לא הצליח ולא הצליחו להשתלב בשוק התעסוקה. הם לא "יודעים להיות משהו אחר בגיל הזה". הם לא יכולים לעשות "משהו שהוא פחות ממה שעשו קודם".

אחד העקרונות המנחים ב-NLP אומר כי אדם הוא הרבה יותר מההתנהגות שלו. עצם כך שאדם נושא תואר, עבר הכשרה או בעל ניסיון בתחום מסוים אינו אומר שהוא אינו יכול להיות במקביל משהו נוסף. משהו שיכול לקדם אותו אפילו יותר. משהו שהוא יכול ללמוד.

רק אם נאפשר לעצמנו להכיל הגדרות נוספות לעצמנו, נוכל להפוך ליעילים באמת. לדוגמה, אמן יכול ללמוד לשווק. זה לא הופך אותו לפחות אמן. להיפך, זה יכול להביא את האמנות שלו להגיע לעיני הקהל שיודע להעריך את האיכות שבתוכה. ובאותה מידה, כל תחום אחר.

3. הייחודיות שלנו נובעת מהתרומה שלנו לאחרים – התפישה הנפוצה היום עוסקת מאוד בייחודיות שלנו. בזכות שלנו להביע את האמת שלנו. ובחשיבות שבה כל אחד מאתנו הוא שונה וייחודי.

עם זאת, לא מעט אנשים מנצלים את הבמה על מנת להתנגח באחרים. כאילו שהאמת שלהם שווה יותר מזו של האחר. ובכך, הם רק הופכים לבריונים שנתמכים רק על ידי אלה שמחזיקים את אותה הדעה. בינינו, זה לא הופך אותם למיוחדים או ייחודיים בשום צורה שהיא.

במקום זה, חשוב שנשאל את עצמנו שאלה אחת. שאלה שתעזור לנו באמת להפוך לייחודיים – למי נוכל לעזור ובאיזו דרך נוכל להעניק לו ערך אמיתי. אם נעזור לקבוצת אנשים מוגדרת ונעניק לה ערך אמיתי, נוכל להיות ייחודיים באמת. ואחרים יכירו בכך מבלי שנדרוש זאת.

4. זלזול בהצלחה של אחרים היא זלזול ביכולת להצליח – תפיסה חברתית נפוצה נוטה לזלזל מאוד באנשים מצליחים: המצליחנים בטח גנבו; או עברו על החוק; או עשו משהו לא לעניין. כי הרי איך יכול להיות שהם מצליחים והשאר לא?

האמת היא שבכל מקום שבו אנחנו מזלזלים בהצלחת אחרים, בין אם מתוך קנאה או שנאה, אנחנו מזלזלים ביכולת שלנו להצליח. כן. מה ששמעת. אם אנחנו מניחים שהצלחה דורשת מאדם להיות לא מוסרי (ואנחנו הרי מוסריים להחריד), אז בטח שלא נוכל להצליח.

זו אמונה שחשוב לנפץ. להרוס. להשמיד. כי מה שאנחנו מאחלים לאחרים שכמותם נרצה להיות, זה בדיוק הדבר שאנחנו מאחלים לעצמנו. רק מתוך הבנה כי יש מספיק בשביל כולם וכי הצלחה היא נחלת אלה שעובדים נכון, נוכל לאפשר לעצמנו להתחיל להצליח יותר.

5. לא כל האנשים יאהבו את כל מה שנעשה – ככל שנצליח יותר, גדל מספר האנשים שייחשף אלינו. חלקם יאהבו אותנו. חלקם לא. אי אפשר לגרום לכולם לאהוב אותך. והקטע הוא, שגם לא צריך. פשוט צריך לשמור שמספר האוהבים יהיה גדול יותר.

גם אם נעשה את הדברים הטובים ביותר בעולם, תמיד יהיו כאלה שיסתכלו על זה בעין עקומה. יגידו שבטח ההצלחה שלנו היא לא מוסרית. שיש לנו אינטרס מאחורי כל דבר שאנחנו עושים. ואז לא משנה מה נעשה, תהיה להם ביקורת על זה.

אנחנו צריכים להפסיק לשאוף לגרום לכל האנשים להיות מרוצים כל הזמן. זה לא יקרה. במקום זה, נרצה להעביר את המיקוד שלנו ממצב הרוח הפוטנציאלי של אנשים ליצירת ערך עבורם. כך, נוכל לגרום למי שבאמת משנה לנו להיות במצב רוח טוב. ואפילו להתפרנס מכך בכבוד.

6. הצבת גבולות לאחרים אינה מנוגדת ל"להיות אדם טוב" – הרבה אנשים רוצים שיחשבו עליהם שהם אנשים טובים. ובגלל זה הם משתדלים להגיד כן לבקשות עזרה. הרי מי לא יעזור לאדם שצריך עזרה.

עם זאת, לפעמים קל מדי לנצל אדם שכזה. במיוחד אם חשוב לו להיתפש כטוב. ואז מנצלים את טוב הלב שלו ואת חוסר היכולת שלו לסרב לבקשות עזרה. בנקודה שכזו, "טוב הלב" שלו הופך לבסיס לניצול על ידי אחרים.

עצם היכולת לסרב בצורה אסרטיבית לא הופך אותנו לפחות "אנשים טובים". הוא פשוט הופך אותנו לפחות ניתנים לניצול. מותר לנו להגיד "לא" ואפילו רצוי שנלמד להגיד "לא" מדי פעם. במיוחד במקומות שבהם אנחנו נדרשים לעשות דבר שמנוגד לאינטרס שלנו ובא על חשבוננו.

לא תמיד כמובן. מותר לעזור לאחרים. זה ברור. עם זאת, עלינו לוודא שתשובת ה"כן" היא לא ברירת המחדל אלא אחת שבה אנחנו בוחרים מרצוננו החופשי. זה הכל.

7. מאוד קשה להצליח באמת לבד – לכל האנשים שמצליחים יש צוות שנמצא איתם. לפעמים הוא מאחורי הקלעים. לפעמים הוא גלוי לעין. עם זאת, מאוד קשה להצליח לבד. ללא שום עזרה. אנחנו ורק אנחנו.

ויש סיבה לזה: אם אנחנו עושים את כל הדברים לבד, אין לנו זמן לעשות את כל הדברים. אין לנו זמן לעשות את כל הדברים ברמה שבה הם אמורים להתבצע. וזו בדיוק הסיבה שבגללה אנחנו זקוקים לאחרים – יש אנשי מקצוע שיכולים לעזור לנו להגיע לשם.

צריך רק להכיר בקיומם של אותם אנשי מקצוע. להפסיק לחשוב ש"אפשר לעשות את זה גם לבד ולחסוך כסף". כי לבד זה לא לחסוך כסף. לבד זה להשקיע יותר שעות ששוות כסף על דבר שאיש מקצוע היה פותר ברבע מהזמן ופחות כסף.

לסיכום (כי נהיה קצת ארוך היום): 7 הנקודות הללו הן לא היחידות שדרושות כדי להצליח יותר בחיים. עם זאת, אימוץ שלהן בהחלט יעזור לכל אדם לפתח את יכולתו להצליח יותר בחיים. וזו הרי המטרה שלנו פה, לא?

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

9 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?