חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הצלחה

הצלחה תוקעת: 5 הסיבות שבגללן התוצאות שלך נתקעות אחרי שהצלחת

בשבוע שעבר הצגתי 9 חוקים שיגרמו לאנשים זרים ליהנות משיחה איתך. הפעם, בהמשך המסע שלנו לעבר הכריזמה האישית ושיפור ההצלחה שלנו, רציתי להעלות נושא שגם אם אנשים לא מודים בו הוא עדיין מאוד מאוד מציק – המישור הגדול.

המסע לעבר המישור הגדול

כל אדם שיוצא למסע האישי שלו בעקבות השיפור העצמי, הבריאותי, החברתי והכלכלי שלו מכיר את זה (בעזרת NLP או כל שיטה אחרת). אנחנו יוצאים לדרך מלאי להט בעיניים. למדנו משהו חדש. משהו שאפילו קיבלנו בו תוצאות יוצאות דופן. לפחות בשלב הראשון.

בשלב הראשון חווינו קפיצות דרך מדהימות ברמת התוצאות. היינו מאושרים. סופסוף מצאנו את הפתרון שעובד. ואז… הגענו למישור הגדול. התוצאות מפסיקות להשתפר באותה מידה. המצב הופך לקבוע יחסית. ואנחנו מרגישים תקועים.

כולנו חווינו את זה. זו יכולה להיות הדיאטה ההיא שבהתחלה מאוד הצליחה ופתאום מניבה תוצאות חלשות. זה יכול להיות המהלך השיווקי המבריק שהביא המון פניות בהתחלה. זה יכול להיות כמעט כל דבר בכל תחום שקפצנו בו קפיצת מדרגה משמעותית.

וזה לא שההצלחה חזרה בה אחורה. היא פשוט מתקדמת בעצלתיים. העניין הוא שעם האטת התוצאות, יורדת גם המוטיבציה שלנו להמשיך להתקדם בכיוון ואנחנו בטוחים שאנחנו עושים משהו שגוי.

עם זאת, רבים שהחליטו שהם עושים משהו שגוי והחליפו שיטה, גילו להפתעתם שגם שם עשוי להיות שינוי מאוד גדול בהתחלה ו… אותו הדבר.

מה גורם לנו להיתקע?

5 הסיבות הבאות הן הסיבות המרכזיות לכך שהתקדמות ההצלחה שלנו מואטת לאחר התוצאות הראשוניות:

סיבה להאטת הצלחה 1: פער ראשוני

כמעט בכל תחום ישנו פער בין המצב שבו אנחנו נמצאים בהתחלה למקום שאליו רצינו להגיע. ככל שהפער הזה גדול יותר והכלי או השיטה שלמדנו טובה יותר, תהיה קפיצה יותר משמעותית בתוצאות הראשוניות.

לעתים קרובות, אחרי הקפיצה הראשונית הקפיצות הבאות הופכות להיות פחות מורגשות באופן משמעותי. בגלל ההבדל בתחושה בין התוצאות המדהימות הראשונות והתוצאות העדינות בהמשך נוצרת אצלנו תחושה כי משהו כבר לא עובד.

לדוגמה, התחלנו דיאטה ורצינו לרדת 20 ק"ג. בהתחלה ירדנו 3-4 ק"ג בשבוע. כולם החמיאו לנו. הרגשנו בשמיים. ופתאום, בשבוע ה-3 ירדנו רק חצי קילו. ובשבוע ה-4 ירדנו רק 250 גר'. ואנחנו מרגישים כאילו זה כבר לא עובד.

הפתרון: התאמת ציפיות. אם יש לנו אפשרות, עלינו לשאול את האדם שלימד אותנו את השיטה לאילו תוצאות אנחנו אמורים לצפות. אם אין לנו גישה אליו, אפשר למצוא מקורות מידע חליפיים באינטרנט (כמו פורומים או מאמרים מקצועיים).

כך, אנחנו נוכל לדעת האם אנחנו עדיין מתקדמים על פי המסלול הצפוי או אם אנחנו מבצעים משהו באופן שגוי שאולי פוגע בתוצאות שלנו. העדיפות כמובן נוטה לקבלת המידע מאנשי מקצוע ורק אם אין אפשרות אחרת לפנות למקורות מידע קצת פחות אמינים.

סיבה להאטת הצלחה 2: מידע משובש

לפעמים, אנחנו בוחנים את השינוי בצורה הלא נכונה. אנחנו מוסחים מכל מני טיפים. כל אחד אומר לנו אם משהו עובד או יעבוד. ואם אנחנו לא יודעים איזה סוג מידע נותן לנו אישור שאנחנו באמת מתקדמים או לא, אנחנו עשויים לחשוב שאין שינוי.

לדוגמה, החלטנו להביא לעסק שלנו יותר פניות על ידי יצירת קמפיין כלפיו האתר. בהתחלה, היו המון לייקים ואף אחד לא השאיר לנו פניות. בהדרגה אנשים הפסיקו לעשות לייקים וכמות הפניות עלתה. חוסר התזוזה בלייקים עשוי לגרום לנו לחשוב שזה כבר לא עובד.

הפתרון: הגדרה מדויקת. כאשר אנחנו יוצאים לדרך, רצוי להגדיר מראש עם איש המקצוע מהן תוצאות ראליות למהלך ומהם הכלים שעוזרים לנו לדעת אם אנחנו בדרך אל התוצאות או לא. כך ורק כך נוכל לדעת האם צריך לשנות או להתמיד בדרך.

בדוגמה של שינוי אישי למשל, הרבה מאוד אנשים בוחנים אם הם מרגישים את השינוי ובאיזו עוצמה. והם לא תמיד מסוגלים לאמוד אם השינוי התרחש כבר או לא. אם הם היו בוחנים את השינוי בשפת הגוף של אחרים כלפיהם, הם היו שמים לב ישר לעצמת השינוי.

סיבה להאטת הצלחה 3: חיסון עצמי

אחת הסיבות שבגללן שינוי גדול מתרחש בהתחלה היא בגלל שמדובר בשינוי. אחרי הכל, אנחנו מתחילים לעשות דברים אחרת. וככל שהשינוי יותר גדול מהרגיל, כך התגובה היא גם יותר קיצונית.

העניין הוא שלאחר זמן מסוים השינוי הופך להיות "הרגיל" החדש. ואז הרף עולה והתוצאות לא בהכרח עולות אתו באותן עוצמה. בדיוק כמו שמערכת החיסון שלנו יוצרת חיסון וברגע שהיא מסיימת, היא כבר מחפשת את המטרה הבאה.

לדוגמה, אדם הסובל מדיכאון שעבר תהליך אימון בעזרת NLP והצליח לשפר (במקביל לתרופות) את היכולת שלו להשיג תוצאות חיוביות ולתפקד טוב יותר בחברה עשוי יום אחד להרגיש כאילו שאין שינוי. במצב זה הוא עשוי לחשוב שהדיכאון חזר.

הפתרון: גיוון. כאשר אנחנו מתרגלים לביצוע משהו הוא מפסיק להיות מרגש. לכן, כשאנחנו מרגישים שהשינוי מגיע למישור, עלינו לבצע משהו שונה בתכלית (בין אם לגוון בשיטה ובין אם להציב מטרות יותר נועזות). כך, נוכל להרגיש שינוי חזק ומתמיד.

סיבה להאטת הצלחה 4: ציפייה למושלמות

הרבה מאוד אנשים מצפים שהשינוי שלהם יהיה מושלם. שהוא יתקדם בקצב קבוע. שהוא יהיה ברור. עם זאת כשאנחנו עוסקים בשינוי, חברתי, אישי או פיזי לעתים המציאות שסביבנו משפיעה על התוצאות ואנחנו עשויים לראות בכך כישלון.

לדוגמה, מצאנו שיטה מושלמת לכתוב מאמרים שכל אחד ירצה לקרוא. במשך השבועיים הראשונים הכל עבד נהדר. פתאום בשבוע השלישי, נכנסו רק 80% מכמות האנשים שנכנסו בשבוע שלפני כן. אנחנו מרגישים שהשיטה מאכזבת אותנו.

הפתרון: גמישות מחשבתית. המציאות לא תגיב תמיד כמו שאנחנו רוצים. זו צריכה להיות הנחת היסוד שלנו. עם זאת, אנחנו יכולים לשלוט בתגובה למה שקרה. יכול להיות שקרה משהו שלא צפינו (חג למשל).

לכן, עלינו להתמיד ולבחון את העלייה לאורך זמן. אם הירידה היא נקודתית, מילא. אם היא מתחילה לחזור על עצמה במשך 3 או 4 פעמים, כדאי לעצור ולשאול: האם אנחנו עדיין עושים את הדבר הנכון ביותר עבורנו.

סיבה להאטת הצלחה 5: תאוות בצע

אנחנו רוצים את הכל ועכשיו. וככל שאנחנו מצליחים לקבל יותר בהתחלה, כך הציפייה שלנו לקבל הרבה יותר בהמשך גדלה. עם זאת, לעתים רחוקות צעד שהוא קיצוני מדי בהתחלה ומניב תוצאות מידית הוא הנכון לאורך זמן. וזה נכון לעתים רחוקות בלבד.

לדוגמה, החלטנו להשתמש בתכשיר חדש כדי לרדת במשקל באופן מיידי. בהתחלה הירידה הייתה מידית. שלשלנו ללא הפסקה. אולי זה לא אופטימלי אבל עובד. עם זאת, לאורך זמן הירידה החלה להאט והבריאות שלנו החלה להיפגע.

הפתרון: תאוות בצע ארוכת טווח. אם נגבש צורת חשיבה של תאבי בצע לטווח הארוך נהיה מוכנים לבחור את השיטה שאולי בהתחלה תניב פחות תוצאות ובראייה לטווח הארוך תניב תוצאות שיחזיקו יותר זמן.

זהו להיום. עכשיו, מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

3 תגובות

  1. שלום ליאור!

    זה ישראל מארה"ב . יחסית חדש בסביבתך. (זה כמה שבועות שאני מקבל את המיילים המופלאים שלך)
    וזה מאוד מועיל לי במקצועי החדש במכירת ביטוחי חיים
    ולשאלה: בתחום שאני עוסק צריך להיזהר יותר לא לדחוף את המכירה מהר כי אחרי הכל מדובר במשהו רגשי
    והאמת אומר לך שבשלבים הראשונים של המכירה שזה מתחיל בשיחת טלפון הראשונה ואח"כ ביכולת לסגור על פגישה ואף בפגישה עצמה (אלו שלבים שלאחרים במקצוע זה הולך קשה מאוד) אפשר לומר שב"ה מצליח לי ואני מביא את הלקוחות לכדי התלהבות
    אבל כאן זה מתחיל להזדחל עד כדי להיתקע (זוכר את שהקדמתי? פה, אחרת מתחומים אחרים, אתה לא יכול לדחוף, ולרוב האנשים אתה לא יכול להביא כבר את הטפסים למלאות ולחתום וזאת על אף שזה לא מחייב אותם עדיין ) אז אני מסכם איתם שבעוד כמה ימים אהיה איתם בקשר
    מה שקורה הוא, שהם מתקררים ואז כבר זה נהיה פרויקט שלם לתפוס אותם שוב ולהתקדם.
    הייתי שמח ללמוד איך להתמודד עם זה
    תודה מראש
    ישראל

    1. ישראל שלום,

      כיף לראות אותך כאן!

      בנוגע לשאלה ששאלת, יש 2 דברים שהייתי ממליץ:

      1. כימיה כימיה ועוד כימיה – לפני שמגיעים לדבר על הביטוח, חשוב ליצור קשר אישי ואפילו על סף החברי עם הלקוח הפוטנציאלי (ככל שניתן כמובן) ורק אחר כך להגיע לעיקר. החיבור הזה הוא עיקר העניין. אם הם לא יסמכו עליך, אין באמת סיבה שירכשו ממך ביטוח חיים (או ירכשו ביטוח חיים בכלל).

      2. בהלה מהטופס – מתוך ניסיוני, אנשים "נבהלים" מטופס ההצטרפות רק כשהוא נשלף. אם הוא נמצא על השולחן (או ביד) מהרגע הראשון הוא פחות מבהיל אותם. זה גם מראה לאנשים שאתה בעצמך לא מפחד מהשלב הזה וזה מאוד חשוב. אם נוצר רושם שאתה נלחץ מהטופס, גם הם ילחצו מהטופס. הטופס הוא בסך הכל השלב ההגיוני הבא בדרך להגנה על עתיד משפחתם.

      זאת התורה על רגל אחת כמובן. אני אשמח לעמוד לרשותך 🙂

      יום טוב,
      ליאור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?