חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כריזמה למתחילים

כריזמה למתחילים: טיפ פשוט שיהפוך אותנו להרבה יותר כריזמטיים במאמץ קטן יחסית

בשבוע שעבר, הסברתי איך להרגיש הרבה יותר שליטה עצמית במצבי לחץ שאין לנו שליטה עליהם. השבוע, נענה על שאלה בנושא כריזמה שהעלתה נעמי: איך אוכל להפוך להרבה יותר מקובלת חברתית? מה אני יכולה לעשות כדי להיות יותר כריזמטית?

האמת בנוגע לאנשים עם כריזמה

כריזמה היא מעין מילת קסם. כולם מאמינים בה. לא כולם מאמינים שהם יכולים להשיג אותה. רק שלרוב, אותם אנשים לא באמת טרחו לעצור רגע ולבדוק במה הם בדיוק מאמינים. מה זה הדבר הזה שהיו שמחים, לו הייתה להם.

אם נשווה אנשים כריזמטיים שאנחנו מכירים, נגלה שאין מודל אחד של כריזמה. הרי בנימין נתניהו כריזמטי מצד אחד. הדלאי לאמה כריזמטי, רק אחרת. גם דן אריאלי כריזמטי, בצורה שונה לחלוטין משניהם. ואם נשווה את שלושת האנשים האלה, קרוב לוודאי שניתקע.

המשותף לשלושתם הוא שרבים מעריצים אותם ובזה זה מסתכם בערך. האחד, נותן למעריציו את התחושה שאפשר לסמוך עליו כי הוא יודע בדיוק מה הוא עושה. השני, עוזר למעריציו להתחבר למי שהם יכולים להיות. והשלישי, מעניק הבנה עמוקה יותר של המציאות שלנו.

איך זה יכול להיות?

אין באמת מודל אחד של כריזמה. יש לא מעט. איך זה יכול להיות? פשוט מאוד: אין דבר כזה "יש להם כריזמה". כריזמה היא ה"הילה" שנוצרת סביב אדם כתוצאה מזה שנמשכים אליו. ולמה שיימשכו אל אותם אנשים כריזמטיים?

במציאות שבה יש כל כך הרבה שיגרה, אם אדם גורם לנו להרגיש משהו עוצמתי הוא מעיר אותנו. על אחת כמה וכמה אם אותו אדם גורם לנו להרגיש הרבה יותר טוב בקשר לעצמנו, בין אם הוא משפר אותנו או שהוא מאפשר לנו לדעת ש"איתו יהיה בסדר".

חלק מהכריזמטיים יבדרו אותנו. חלק, ימשכו אותנו מינית. חלק, יקנו לנו ידע שיעזור לנו להבין את המציאות. חלק יעזרו לנו להרגיש יותר טוב עם עצמנו. חלק יעודד אותנו להשתפר. חלק יגרמו לנו להרגיש ביטחון, שליטה או פתיחות. וחלק, ייתן לנו את תחושת השייכות.

כל אחד מאתנו יימשך לסוג שונה של אדם שכזה. ובדיוק באותה המידה, כל אחד ואחת מאתנו יכולים להיות כריזמטיים, אם רק נמצא את הדבר בנו שיגרום לאנשים להרגיש יותר. ואם זה לתת לאנשים גם ערך שיהפוך אותם לשווים יותר… אפילו הרבה יותר טוב.

איך לפתח הרבה יותר כריזמה?

הנטייה הטבעית של רובנו היא להתמקד במה שלא עובד לנו. כי מה שעובד, עובד חלק ואנחנו לוקחים אותו כמובן מאליו. מצד שני, אם משהו לא עובד בחיים שלנו, הנטייה הטבעית היא להתמקד בו. הוא מציק לנו. מורגש. היינו שמחים אם המצב היה משתפר.

חלק מאתנו, מלקה את עצמו שהוא לא מספיק טוב. חלק, בוחר ללמוד ולהשתפר באותן נקודות חלשות. וזה הגיוני. כי אם יש משהו שהוא חלש. רצוי לחזק אותו. זה הגיוני וזה מעולה ואני טוען,  שזה לא קשור בכלל לכריזמה. זה חלק מההתפתחות האישית שלנו.

לרוב, כריזמה מתחבאת דווקא בחוזקות שלנו. בדברים שאנחנו טובים בהם. רק שמכיוון שאנחנו מקבלים בהם תוצאות חיוביות, אנחנו לא עוצרים אחריהם ואומרים כל הכבוד. לפעמים אפילו להיפך – מרגישים שלא בנוח על זה שאחרים מודים לנו. מה זה? זה בקטנה…

איך נזהה את החוזקות שיהפכו לכריזמה?

בגלל שהנטייה הטבעית היא להקטין את ההצלחה, נצטרך לעשות רגע חשבון נפש. לא שיפוטי. כי זה קצת מביך להתמקד בדברים שאנחנו טובים בהם. אפילו טיפה מרגיש שחצני. רק שמכיוון שהמטרה היא בסופו של דבר להעניק ערך לאחרים, זה לא זה.

כדי לזהות את החוזקות שלנו נעצור רגע, נעשה חשבון נפש ונכין רשימה על ידי מענה על השאלות הבאות:

א. מה התכונות הטובות שלנו?

ב. במה אנחנו טובים?

ג. במה אנחנו מבינים הכי הרבה?

ד. מה אנשים אחרים אוהבים בנו?

ה. האם אנשים מרוויחים מאיזו שהיא התנהגות או יכולת שלנו?

ו. מה אנשים הכי מרוויחים מההיכרות איתנו?

המענה על השאלות האלה יעזור להציף אצלנו תשובה או מספר תשובות. וזה בסדר להעריך את החוזקות שלנו. אחרי הכל, הן יהפכו להיות מקור של ערך עבור אנשים אחרים ומתוך כך, יהפכו אותנו להרבה יותר כריזמטיים.

מה הלאה?

בשלב הבא, נחשוב איך נוכל לקחת את החוזקות האלה ולהשתפר דווקא בהם. וכאן, זה נהיה ממש כיף. כי זה אומר ללמוד יותר לעומק נושא שיותר קל עבורנו, להשתפר במשהו שאנחנו מצליחים בו ודוגרי? אנחנו לא צריכים להילחם בעצמנו כדי ליצור מוטיבציה לעשות את זה.

לדוגמה, אם החוזקה שלנו היא ידע מסוים, נוכל ללמוד את הנושא יותר לעומק. ואז, בכל פעם שמישהו יצטרך מידע עליו, הוא יפנה אלינו. זה אולי נשמע מוזר, רק שגם זו דוגמה לכריזמה. וככל שיותר אנשים יידעו שאנחנו יודעים, יותר אנשים ירגישו בנוח להתייעץ אתנו בנושא.

או אם אנשים נוטים להיפתח כלפינו ולשתף אותנו במידע אישי, נוכל לפתח את יכולות ההקשבה שלנו. או אולי דווקא את היכולת לייעץ או לטפל. זה הרי השלב המתבקש הבא. אז, זה יהיה מקור הכריזמה שלנו.

כמה מילים חשובות לסיום בנוגע לכריזמה

לא כולם באמת שואפים להיות כריזמטיים ברמה של "להיות מנהיגים". לרוב, אם נהיה אנשים שמוכרים כ"מבינים" או כ"מומחים בתחום מסוים" זה יספיק כדי שאנשים יימשכו אלינו. ובינינו, זה גם מסביר למה כל מני משפיענים ברשתות החברתיות מצליחים.

כל אחד מהם מספק משהו. חלקם מבדרים אחרים. חלקם מנגישים ידע שמשכיל אחרים ועוזר להם. חלקם אפילו יגרמו לאנשים להרגיש בנוח בקשר לעצמם. ושאלת השאלות היא: מה הערך שהכי נוח לך לספק ובאיזו צורה?

שיהיה לך המשך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

  1. אני חושב שיש כל כך הרבה מאפיינים (אופי, טון וצורת דיבור, קשר עין, וויב, דומיננטיות, פעלתנות ועוד הרבה משתנים) שמגדירים בנאדם כריזמטי שמה שציינת במאמר זה קמצוץ ולא מספיק בשביל להגדיר אדם כריזמטי.
    אני חושב גם ש70 אחוז מהכריזמה זה מה האדם משדר.
    בלי קשר לזה, מת על התכנים שלך.❤️

    1. היי אור,
      בעיקרון אתה צודק, רק שהסיבתיות הפוכה: המאפיינים האלה הם תוצר של אופי שאדם מפתח. אם אתה מפתח אותם ולא מפתח את האופי הנכון שגורם לך לשדר אותם, הם מתפקדים בצורה סינטטית (כמו מעין מסיכה). כשהאופי הוא זה שגורם לך לשדר אותם, זה אותנטי ואחרים מגיבים לזה בצורה הרבה יותר עוצמתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: