חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
shieldprotection

שלא יעבדו עליך בעיניים: שיטה בת 3 צעדים תעזור לך להתמודד מול מניפולציות שכנוע

היי,

בפעם הקודמת, הבאתי טיפ מעולה שבו אני משתמש לקבלת החלטות נכונות במהירות. היום, רציתי לענות על שאלה ששלחה עדן, קוראת ותיקה בבלוג, בנוגע למאמר שכתבתי לפני שבועיים – איך אפשר לנטרל מניפולציה רגשית שעושים עליך בזמן אמת?

כל הכפתורים הנכונים

רגע לפני שהוציא את כרטיס האשראי, הוא נעצר. לא הייתה לזה באמת סיבה נראית לעין. הכל היה טוב "על הדף". רק שמשהו בראש שלו צעק לו לעצור. אינטואיציה נקייה כמו שהוא מעולם לא חווה. ולא היה ברור לו איך הגיע לזה.

אז הוא הודה לאיש המכירות ואמר לו שהוא רוצה להתייעץ עם אשתו ויחזור. ולא רק כי הוא באמת רצה להתייעץ עם אשתו. אלא כי הוא רצה לקחת הפסקה לרגע מהמכירה. לעבור על המספרים. להשוות שוב. כי משהו לא התחבר לו נכון.

יותר מאוחר, היא חזרה. והוא, שידע שהאינטואיציה שלה עובדת שעות נוספות, רצה לשמוע את דעתה. כששאלה אותו למה בכלל רצה לקנות את זה, הוא נעצר. ונכון שבטאבלט החדש ראו את המשחק באיכות ובחדות שמעולם לא ראה. הוא פשוט לא היה צריך אותו.

זה לא שהוא לא רצה את הטאבלט. הוא פשוט חשב על זה לרגע וגילה שכמעט קנה משהו שעולה כמו המשכורת שלו. רק כי הדחף השתלט עליו משום מה. והיה לו ברור שזה לא משום מה. זה היה משום שאיש המכירות לחץ לו על כל הכפתורים הנכונים. והוא שנא את זה.

חיסון למניפולציות

זה קרה לכל אחד מאתנו, לפחות פעם אחת. מצאנו את עצמנו עושים משהו שלא ברור לנו בדיעבד למה עשינו אותו. וזה יכול להיות כל דבר. רכישה לא נדרשת. בחירה במפלגה מוזרה. דייט מוצלח מדי עם האדם הלא נכון. יכולות להיות יותר מדי דוגמאות לדבר כזה.

בכל אחת מהדוגמאות הללו, מישהו השפיע עלינו לעשות משהו. בחלק מהמקרים, זה היה משהו לטובת האינטרס שלנו. בחלק, עשינו משהו שאולי לא היינו צריכים לעשות. ומכיוון שאין לנו באמת דרך לחזור אחורה בזמן, אין טעם בהאשמה עצמית. היא מיותרת לחלוטין.

החיסון הכי טוב נגד מניפולציות שמיועדות לגרום לנו לעשות דברים נגד רצוננו הוא לשלב בין מידע מקדים להגיון בריא. ככל שיש לנו יותר משני אלה, יהיה לנו קל יותר לשים לב מתי מישהו או משהו מנסים להסיט אותנו להחליט החלטה שאינה נכונה עבורנו.

רק שלפעמים, אין לנו מספיק ידע מקדים בנושא מסוים. ואנחנו נמצאים שם כרגע. בזמן אמת. ולא יודעים האם כרגע האדם שמולנו רק עוזר לנו להחליט. או שאולי הוא מנסה להשפיע עלינו לבחור משהו שלא באמת יעזור לנו. עבור מצב שכזה בדיוק נועדה השיטה הבאה.

מהי השיטה הפשוטה להתמודדות עם מניפולציות שכנוע?

כאשר אנחנו צריכים להתמודד בזמן אמת עם אדם שעושה עלינו מניפולציה, רצוי שתהיה לנו שיטה מהירה לבחון את דבריו. לשם כך, נוכל להשתמש בשיטה הבאה:

1. לשים לב לתחושה שלנו – בשלב הראשון, עלינו ראשית לזהות שעושים עלינו מניפולציה רגשית. לשם כך, עלינו לזכור חוק בסיסי בנוגע להתמודדות עם מניפולציות – ברגע שאנחנו מרגישים רגשיים מדי ביחס להחלטה מסוימת, כדאי שנעצור לרגע.

במצבים מסוימים, אנחנו בוחרים מתוך חוסר נוחות. כי לחצו עלינו לעשות. במצבים אחרים, אנחנו בוחרים כי אנחנו עשויים להרגיש אשמים אם נבחר את האפשרות השנייה. במצבים שכאלה, כנראה שמישהו דחף אותנו רגשית לעשות משהו.

2. לבקש הסבר פשוט – כל דבר נכון אפשר להסביר במשפט פשוט. קצר. הגיוני. שכל אחד יכול להבין. ואם האדם שמולנו משתדל לסבך את ההסבר… משהו מוזר פה. רק שרוב האנשים לא מעז בדרך כלל לבקש הסבר פשוט. כי הוא מפחד להיתפש כטיפש.

אין דבר מטופש ברצון להבין. להיפך. אלה שמניחים כי הם יודעים הכל, גם כשהם לא מבינים, הם לא חכמים גדולים. ואותם ספציפית, הכי קל למניפולטורים לשכנע. כי האגו שלהם מסתיר להם את ההבנה שלא הבינו. וכי עומדים לנצל אותם בעוד רגע.

לכן, בשלב השני, עלינו לבקש הסבר פשוט יותר כשמעמיסים עלינו מידע. או כשזורקים המון מונחים טכניים. או כשההסבר רווי במילים ולא ברור בכלל. כי אנחנו רוצים לדעת על מה מדובר. גם אם זה ידרוש מהאדם שמולנו לחשוב על זה קצת. זה תפקידו.

3. להבין אילו אפשרויות קיימות – לפעמים, מנסים להסביר לנו כי עלינו לבחור במשהו רק כי האפשרות השנייה רעה יותר. משמיצים אותה. ובמקרים אחרים פשוט מסתירים מאתנו אפשרויות שעשויות להתאים לנו יותר.

עושים לנו את זה המון. יורדים על המתחרים. מציגים את הבחירה שהם מייצגים כטובה ביותר. רק שלא מספרים לנו למה היא באמת טובה עבורנו. איך היא עוזרת לנו. והאם זו האפשרות המתאימה ביותר עבורנו מבין כל האפשרויות הקיימות.

עכשיו אני יודע מה יגידו לי. אין להם אינטרס להגיד לאדם שלא לבחור בהם. אני אישית מאמין כי זו דרך שגויה. כי אדם לא מרוצה עשוי להיפגע מבחירה שלא טובה עבורו. שלא לדבר על הנזק שעשוי להיגרם מפרסום העובדה שעשו עליו מניפולציה ברשתות החברתיות.

זו בדיוק הסיבה שבגללה בשלב השלישי, עלינו לשאול את האדם שמולנו מה האפשרויות שעומדות בפנינו. או אם זו האפשרות הטובה ביותר עבורנו, לאחר שהסברנו לו מה אנחנו צריכים. ואם התשובה שלו מתחמקת… עדיף להתחמק ממנו.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?