חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
breakcomfortzone

אתגר 21 הימים: איך להפסיק להיות עבדים של החשיבה האוטומטית שלנו בשינוי אחד פשוט?

היי,

בפעם הקודמת, הצגתי 9 ביטויים שחשוב להחליף כדי להכפיל את כמות המכירות שלנו. היום אענה על שאלה שהעלה מתן, אחד מקוראי הבלוג – איך להפסיק להיות עבדים של ההרגלים שנמצאים עמוק בתוך התת מודע שלנו?

לנפץ קלות את האשליה

יש דברים שעדיף להגיד דוגרי. מבלי ללכת הרבה מסביב. לא קל לשנות הרגלים. לא מספיק לדמיין משהו ופרסטו – שינוי. למרות שיש לא מעט אנשים שימכרו לנו את זה. כולל בתחום ה-NLP. ואני יודע, זה קצת מוזר לשמוע את זה מאדם שמלמד NLP.

אז לא, זה לא אומר שעבודה עם NLP לא מסוגלת לעזור לנו לקדם שינוי. רק שבגדול, זה כל מה שזה. לרתום את תת המודע כך שיתמוך בשינוי. רק שאם אנחנו לא מתחילים לבצע אותו, אין לתת מודע שלנו במה לתמוך בדיוק.

בסופו של דבר, אין תחליף לעשייה. אין קיצורי דרך. לעשות, לעשות ועוד קצת לעשות. כל השאר זה גלגלי עזר. רוח במפרשים. סוללה שטוענת אותנו. רק שכל אלה, לא מחליפות את התרגול הבלתי פוסק עד שמשהו הופך להרגל אוטומטי.

למה אנחנו מתקשים להחליף הרגלים?

כמו שאני תמיד מסביר בקורסי ה-NLP, בדרך כלל, הדבר שעוצר אותנו בדרך ליצירת ההרגל החדש הוא ההרגל הישן. זה שאנחנו רוצים להפסיק. רק שיותר קל לדבר על זה מאשר לעשות. כי התרגלנו להרגל הישן. חזרנו עליו המון. ועכשיו, אנחנו רגילים אליו. זה הקטע של הרגל.

המוח שלנו לא שש להחליף הרגלים. הרי מאז שלמדנו אותם, אנחנו רק מתמקצעים בהם. הופכים אותם ליעילים יותר. לוקחים פחות זמן. עובדים בצורה יותר עוצמתית. ונדרשת פחות מחשבה כדי להפעיל אותם. ההרגלים הרעים שלנו אגב, פועלים באותה הצורה.

גם בהרגל רע המוח שלנו מתמקצע. כמו פחד למשל. אנחנו לומדים לפחד יותר מהר. באיזה שהוא שלב, מתחילים לפחד עוד לפני שנחשפנו למה שמפחיד אותנו. רק ממחשבה על זה. או מהמחשבה שאולי, אם נגיע למצב מסוים, נרגיש את אותו הפחד. וכל זה, במהירות וביעילות.

השאלה היא מה עושים בשלב הזה. כי לפעמים, אנחנו מגיעים למצב שבו אנחנו יודעים שאנחנו חייבים שינוי. שינוי בתזונה. שינוי בהרגלי העישון. שינוי בהרגל להילחץ. שינוי בהרגל להתעצבן מכל דבר. או כל דבר אחר שבו אנחנו רוצים לשדרג את החיים שלנו.

שינוי באוטומט

על מנת לאמץ שינוי, חייבים לקרות שני דברים: הראשון, הוא להוכיח לעצמנו שהשינוי מניב לנו תוצאות. והשני, הוא לחוות הצלחה בפעם הבאה שניישם. אם ראינו הוכחה לשינוי, מיד בפעם הבאה שהתמודדנו עם אותו הנושא, נוצרת למידה חדשה במוח.

אם לא, אגב, השינוי עשוי להתערער. כי אם קיבלנו תוצאה לא חד משמעית ולפעמים אפילו שלילית, המוח יודע שכנראה שמה שלמדנו לא בהכרח עובד. רק שאם נחווה הצלחה פיזית (מתוך עשייה ולא דמיון), המוח שלנו יאמץ את השינוי בקלות גדולה יותר.

גם לאחר שאימצנו את השינוי, יש לנו עדיין עבודה. כי האמונה בכך שעברנו שינוי תיווצר. רק שעכשיו, עלינו ללמד את המוח להעדיף את הלמידה החדשה על ההרגל הישן. וכאן, רוב האנשים לא מצליח להתמיד לאורך זמן. חלק ישר פורש. חלק מנסה את זה לתקופה.

ההבדל בין אלו שמצליחים להתמיד לאלו שלא הוא שהם לא מצפים שהתרגול יקרה מעצמו. הם יודעים שהם יצטרכו לתרגל בצורה מודעת. כן, גם אם זה קשה. וכן, הם יצטרכו להזכיר לעצמם לתרגל. רק שזה לא כל כך פשוט, כשאנחנו נמצאים רוב היום באוטומט.

איך מגדילים את כמות הזמן שאנחנו ערניים?

במהלך חיי היום יום, אנחנו נמצאים רוב הזמן באוטומט. עושים את מה שאנחנו יודעים כבר לעשות. זו הסיבה שבגללה, אנחנו יכולים לשקוע במחשבות או לדבר בטלפון בזמן שאנחנו עושים משהו אחר. אנחנו פשוט עושים אותו אוטומטית.

זו הסיבה שבגללה, אנחנו גם לא זוכרים לתרגל את הדבר שלמדנו. כי אנחנו פשוט זורמים עם ההרגלים שלנו. רק שאם חשוב לנו להשתפר, חשוב שנפסיק לחיות מתוך האוטומט. ולשם כך, נרצה לעשות שינוי קטן שישבש לנו את ההרגלים.

כשמשהו משבש לנו את האוטומט אנחנו חייבים להיות יותר ערניים. כמו מישהו שחותך אותנו בכביש. או כשמבריזים לנו לפגישה. או שהעיתון לא מגיע בזמן. לרגע אנחנו מבולבלים. כי האוטומט לא הצליח לפעול. ואז אנחנו חייבים להגיב בצורה מודעת.

הגדלת כמות הזמן שאנחנו מתנהגים בצורה מודעת ביום, תעשה פלאות בכל תחום בחיים שלנו. ראשית, נפסיק לקחת דברים כמובן מאליו. שנית, זה מאפשר לנו להחליט איך להתנהג. להימנע מחזרה על אותן התנהגויות שמובילות לאותן תוצאות. ויותר מזה – לשנות.

אתגר 21 הימים לערנות מוגברת

על מנת שהרגל יתקבע, חשוב לבצע אותו במשך 21 ימים ברצף. או לפחות זה מה שטוענים כל מני אנשים בעולם ההתפתחות האישית. אז לא נשבור להם את המילה. לא כי זה לא ראוי למחקר מקיף מעצמו. אלא כי זה לא העניין.

העניין פה הוא לבצע איזה שהוא שינוי נקודתי קטן. לא משהו מורכב או מסוכן. משהו פשוט לחלוטין. משהו שיעבוד מעצמו וישבש לנו את האוטומט. ופשוט להשאיר אותו במשך 21 ימים. הוא כשלעצמו ישבש את מה שהוא אמור לשבש. על איזה שינוי אני מדבר?

השינויים הבאים הם שינויים מהסוג שאנחנו מחפשים. שינויים שאנחנו עושים פעם אחת ויפעלו מעצמם. שינויים שיגרמו לנו להיאלץ לשים לב אליהם. ואנחנו צריכים לבחור רק אחד מהם ולהתמיד אתו במשך 21 הימים (לא לשנות בחזרה):

א. לענוד את השעון על היד השניה (או לשים שעון, אם אנחנו רגילים שלא לענוד אחד)

ב. להחליף מיקום של טבעות על האצבעות שלנו

ג. להחליף צלצול לצליל השיחות הנכנסות בטלפון שלנו

ד. לשנות שפה למערכת ההפעלה של הטלפון

האתגר הזה הוא מאוד פשוט. עלינו לבצע את אחת מ-4 הדרכים שהוצעו מבלי לחזור למצב המקורי בחזרה במשך 21 ימים. זה כשלעצמו יגרום לנו להיות יותר ערניים למתרחש סביבנו. בכל יום, חשוב לשים לב לדברים שלא היינו מתייחסים אליהם בעבר. זה הכל.

בתום (ואפילו במהלך) 21 הימים, אשמח לשמוע את התובנות שעולות לך כתוצאה ממנו. עכשיו נצא לדרך!

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

    1. בוודאי. עם זאת, אני מלמד אותה כבר שנים כבסיס ליצירת שינוי, עבור אנשים שעוד לא עברו קורס ב-NLP ורכשו כלים מעט יותר מתקדמים לעשות את זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?