חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
readbodylanguage

מסקרן: איך לחדד את היכולת לקרוא שפת גוף בלי לצאת מהבית ובלי לפגוש אנשים חדשים?

היי,

בשבוע שעבר הסברתי איך נוכל למנוע מהרגשות שלנו לשלוט בנו ולהשפיע יותר בקלות על אחרים בו זמנית. היום, נענה על שאלתו של משה, קורא חדש של בלוג ה-NLP שלנו: איך אני יכול לפתח את היכולת לקרוא שפת גוף גם עכשיו, בתקופת הסגר?

האתגר הלא מוכר של התקופה הנוכחית

במהלך תקופה נורמלית, יוצא לנו לתקשר עם לא מעט אנשים. בזמן עבודה. בזמן בילוי. ואפילו בזמן שאנחנו מבצעים משימות פשוטות ויומיומיות. וזה, מאפשר לנו לתרגל את הכישורים הבין אישיים שלנו ולפתח את היכולות והמיומנויות שלנו. בין אם במודע או שלא במודע.

אחת מתופעות הלוואי של המצב הנוכחי היא שכמות המצבים הזו קטנה באופן משמעותי. אנחנו יוצאים בצורה מאוד נקודתית מהבית. אנשים ממעטים לנהל אתנו שיחות. על אחת כמה וכמה אנשים זרים.

עם זאת, זה לא אומר שאי אפשר לפתח יכולות בין אישיות. וכן, אני יודע שזה נשמע כאילו שאני אומר דבר והיפוכו. רק שהפתרון, כמו תמיד, חייב להיות יצירתי. וכמובן, הוא לא בא להחליף את התרגול מול בני אדם אחרים. אלא רק להוות גלגלי עזר ליום שאחרי.

למה אנשים כל כך סקרנים בנוגע לשפת גוף?

המון אנשים רוצים לקרוא שפת גוף. וזה לא מפתיע. קריאת שפת גוף היא הדבר הכי קרוב לקריאת מחשבות שקיים. ותמיד מסקרן אותנו לדעת מה עובר לאנשים אחרים בראש. או ליתר דיוק – מה הם חושבים עלינו?

רק שרובנו לא מאמין ביכולתו לקרוא שפת גוף. שזו יותר אמונה מגבילה ושגויה ממציאות. הרי את רוב שפת הגוף אנחנו יודעים לקרוא. וההוכחה? אנחנו יודעים להבין מחוות ידיים או נידות ראש. אנחנו יודעים גם לזהות רגשות. ואינטואיטיבית, אנחנו יכולים גם לרוב לזהות כוונה.

יש רק 2 סוגים של שפת גוף שאנחנו לא יודעים לזהות באופן טבעי: כזו, שאנחנו לא יודעים לחפש וכזו, שאנחנו לא יודעים מה המשמעות האמיתית שלה. במילים אחרות, אפשר ללמוד לעשות את זה. ולהפוך את זה לאינטואיטיבי ומהיר, תוך כדי השימוש.

המפתח לקריאת שפת גוף

אז לא. במאמר אחד אי אפשר ללמוד את כל סודות שפת הגוף. רק שאפשר לעשות את אחד הדברים הכי חשובים בדרך לשם – ללמוד לשים לב לפרטים קטנים. לפתח ערנות. וזה, משהו מרתק. כי בלי לשים לב לדברים הקטנים, אי אפשר להתחיל לתת להם שמות.

איך אפשר לעשות את זה דרך מחשב? ובכן, דרך תרגול יצירתי. ופה, בדיוק מתחיל החלק שלכם במאמר הזה והאתגר שלכם, אם תבחרו לבצע אותו, כמובן. אז מה צריך לעשות? פשוט מאוד. בחרתי 3 תמונות ומתחת לכל אחת מהן, שאלות.

האתגר, הוא להתאמץ פה טיפה ולענות על השאלות האלה בצורה מלאה ככל האפשר בתגובות שמתחת למאמר. כדי שגם כאלה שלא ענו בצורה מלאה יילמדו מהתשובות. ואם לא בא לך ספוילרים, אני ממליץ לך לכתוב קודם את התשובות על דף ורק אחר כך בתגובות.

תמונה 1

על פניו, התמונה הזו קלה במיוחד. מבט בתקריב על פניה של אישה מבוגרת. רק שיש 2 דברים שאני רוצה לשמוע ממך:

א. בצורה מפורטת ככל האפשר, למה שמת לב בהבעות הפנים שלה?

ב. מה לדעתך היא מרגישה?

תמונה 2

אוקיי, נעלה הילוך, זו תמונה קצת שונה. 3 בחורים שותים בירה ביחד ונהנים. וזה מעלה מספר שאלות שהייתי רוצה ממך תשובות עליהן:

א. בצורה מפורטת ככל האפשר, למה שמת לב בהבעות הפנים שלהם?

ב. האם שלושתם באמת מחייכים לדעתך?

ג. מה מוזר בתמונה הזאת?

תמונה 3

מעולה. עכשיו לתמונה השלישית. פה, יש כבר משהו אחר. כמעין קפטריה או בית קפה שיש בו אנשים שיושבים בשולחנות ומנהלים שיחות. וזה מעלה כמה שאלות שהייתי רוצה ממך תשובה עליהן:

א. בצורה מפורטת ככל האפשר, למה שמת לב בהבעות הפנים שלהם?

ב. כמה מהקבוצות האלה באמת נמצאות במהלך שיחה?

ג. כמה מהאנשים האלה באמת מדברים כרגע?

נקודה חשובה לסיכום: אני יודע שחלק מהשאלות עשויות להיות מוזרות. עם זאת, כשאנחנו רוצים להבין טוב יותר את המציאות שסביבנו, אנחנו חייבים לבדוק את הפרטים הקטנים. ולפעמים, דווקא דרכם, אנחנו מגלים שמה שאנחנו רואים הוא לא באמת מה שנדמה לנו.

עכשיו, בתגובות שמתחת למאמר אשמח לקרוא את התשובות שלך.

שיהיה לך שבוע משובח,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

9 תגובות

  1. שלום ליאור!
    תודה רבה על המאמרים הנפלאים שלך, פעם ראשונה שאני מגיב..
    בתמונה הראשונה פה סגור וקמוץ, עיניים פתוחות לרווחה וקפואות, מראה על עצב דאגה פחד.
    בתמונה השניה מחייכים חיוך מאולץ, רק חצי חיוך ופנים מתוחות ולא משוחררות, חיוך נימוס, על הימני לא כל כך רואים, נראה שהוא עם ראש מורם עף על עצמו, ושני השמאליים מחייכים חיוך מאולץ לנימוס.
    מקווה שניתחתי נכון אשמח לשמוע ממך.
    תודה רבה

  2. תמונה מס' 1 – אני שם לב שהאישה מרימה גבות למעלה, ואני חושב שהיא מרגישה סוג של דאגה או חוסר סבלנות.

    תמונה מס' 2 – אני שם לב לבחור מימין שמנפח את החזה, ומרים סנטר למעלה. זה משדר שיש לו ביטחון עצמי גבוה, או שהוא מנסה לשדר את זה בצורה מאולצת. אני חושב שהוא באמת מחייך כי רואים את השרירים של עצמות הלחיים שלו מתכווצים, וגם ליד העיניים יש לו קמטים כאשר מחייכים.
    הבחור באמצע נראה שהוא לא כ"כ מרוצה מהסיטואציה, כאילו הוא לא רצה שהעסקה תתרחש. או לחילופין, הוא לא רצה להגיע לפגישה הזאת כי יש לו דברים אחרים לעשות. הוא גם מנסה לאלץ חיוך מכיוון שהחיוך הוא אינו מלא.
    הבחור משמאל נראה שהוא שמח מהפגישה הזאת. גם מיישר מבט וגם כל הפנים שלו מחייכות. מה שכן הוא הרגיש שהוא לא שולט בסיטואציה, מכיוון שהיציבה שלו על הכיסא היא עקומה, ולא ישרה. כמו הבחור האמצעי.

    תמונה מס' 3
    כמה מהאנשים באמת מדברים כרגע? – אני רואה שיש 4 אנשים שמדברים כרגע: הבחור שהכי קרוב למצלמה עם המשקפיים, הבחור שיושב בשולחן הקרוב (נקרא לו בחור 2), הבחורה עם השיער השחור שמביטה למטה בשולחן אחרי, והבחורה עם השיער השטני המתולתל שעומדת ביחד עם הקבוצה, הכי רחוקה בתמונה.

    כמה מהקבוצות האלה נמצאות במהלך שיחה? – 5 קבוצות, הראשונה היא עם הבחור עם המשקפיים והאישה שמולו. השניה זה בשולחן ממול, בגלל שבחור 2 מדבר אל מישהו וזה די ברור שזה לא רק הוא והאישה שלידו. השלישית בשולחן אחרי עם הקבוצת בנות שיושבות על השולחן. הרביעית זה הקבוצה שעומדת עם האישה עם השיער השטני. והחמישית קצת לא ברורה, כי הבחור עם המשקפיים מסתיר את אותה הקבוצה, אני רואה שם בחור, אישה, ועוד מישהו עם טוקסידו אפור.

    הבעות פנים – האישה עם החולצה הלבנה לא באמת מחייכת, אלא זה חיוך מזוייף, וזה נראה כאילו שהיא רוצה משהו, או מחכה למשהו, או שהיא לא כזה אוהבת לדבר איתו.
    בשולחן ליד, בחור 2 מדבר על משהו שהוא עושה, והוא אוהב לספר את זה. האישה שמסתכלת עליו לידו, מסתכלת בצורה כזאת של "אתה מתכוון להתייחס אליי?".
    בשולחן אחרי, הבחורה עם השיער השחור מחייכת, וכשהיא מביטה למטה, אני חושב שהיא מספרת על חוויה נחמדה וכיפית שהייתה לה, למשל היא יכולה לספר פה על בחור שהיא יצאה איתו, או חוויה כיפית כלשהי שהיא מספרת עליה.
    כשאני מסתכל על קבוצת האנשים מאחורה, אני רואה את האדון עם השיער הלבן מחזיק את היד כאגרוף מול הפנים שלו כאשר הפנים שלו נוטות קצת מטה, זה מראה על משהו שהוא לא מרוצה ממנו, או שהוא רצה להגיד משהו ובדיוק מישהו אחר קטע אותו, אז הוא לא אוהב שקוטעים אותו.

    אשמח לשמוע מה אתה חושב על הניתוח שלי, תודה רבה!

    1. 2 התמונות הראשונות, לדעתי ניתחת מצוין!
      בתמונה השלישית ניתחתי מעט שונה ממך…
      הבאת צדדים שמראים שיש לך עיניים ששמות לב לפרטים הקטנים!

  3. תמונה מס' 1 -שפתיים הדוקות כאילו שומרות סוד,מבט בפנים חלק משרירי הפנים רפוים(מרגיש לי סוג של אכזבה או חוסר ציפיות)
    תמונה מס' 2-הקרוב לתמונה (1)מרים את ראשו יותר מהשאר והחזה שלו מנופח ,חיוכו גדול (מעיד על אושר/שמחה זמנית),האמצעי(2)מחייך בצורה קצת מאולצת כאילו לצאת לידי חובה או חיוך מזויף ,ידו השנייה נאחזת בכיסא,(3)מחייך ומסתכל על החבר ממול
    מה שמוזר בתמונה הזאת-שיש סכום על מפית לאדם אחד מתחת לכוסות השתייה
    תמונה 3-הגבר בתמונה השמאלית מפנה את מבטו למשהו אחר וידיו על הכיסא,צוואר האישה נטוי לצד .כמה מהאנשים האלה באמת מדברים כרגע-3 אנשים
    האישה בלבן כולה חיוך ,האם שלושתם באמת מחייכים לדעתך-לא ,נראה 2 מתוך ה-3 מחייכים
    מה שמוזר בתמונה 3 שעוצמת האור בחלק הימני חזקה יותר מהחלק השמאלי.
    אשמח מאוד לדעת מה אתה חושב על הניתוח שלי ,המון תודה טל

  4. קודם כל תודה ליאור על המאמר המיוחד ועל המבחן המסקרן להלן התשובות.

    תמונה ראשונה:

    1. קמטים במצח, עיניים קפואות ונפולות, מבט נוגה, שפתיים קמוצות, לחיים שמוטות

    2. היא מרגישה עצב, געגוע, כאב של שכול, מעט אכזבה

    תמונה שניה:

    1. חיוך, האמצעי משפיל מבט וקצת יותר מאופק עם חיוך סגור, הימני מרים מבט גאה, השמאלי מביע התרגשות ומחייך בפה מלא.

    2. הימני מחייך חיוך קצת מעושה וגאוותני, האמצעי מחייך חיוך נינוח, השמאלי מחייך מאוד ופה מלא.

    3. מה שמוזר שלכל אחד יש הבעת פנים שונה מאוד מהאחר.

    תמונה שלישית:

    1. הכהת עור מצד שמאל מביעה הקשבה והתעניינות,
    זה שיושב לידה מרוכז במה שיש לו לספר ונראה שהוא מעט מרוגש, הבחורה עם התג והבגד הלבן מחייכת ונראית שמחה ומתרגשת וזורמת, זה שעומד מולה מעט מאופק ורשמי, הימני בתמונה עם החליפה האפורה נראה שסתם עומד ומסתכל כאילו מחפש פנים מוכרות או מקשיב מהצד.

    2. כל הקבוצות נמצאות במהלך שיחה למעט הבחור הימני הנ”ל שרק עומד ומקשיב מהצד כביכול.

    3. הבחור משמאל עם החליפה והדש הוא מדבר כרגע,
    הבחור ממול הבחורה עם הבגד הלבן והתג מדבר כרגע, מבין שתי הבחורות שיושבות בשולחן העגול זאת הכהה עם הפנים אלינו מדברת כרגע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?