חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אתגר שפת גוף 3

אתגר שפת גוף 3: מה אפשר היה לזהות בתמונות שפרסמנו בשבוע שעבר?

בשבוע שעבר, פרסמתי אתגר שפת גוף מיוחד שמיועד לפתח את היכולת שלנו לקרוא סיטואציות חברתיות טוב יותר. אז קודם כל, אהבתי את התשובות של אלו ששלחו אליי במייל ופרסמו מתחת למאמר בתגובות. אני אוטוטו אכתוב את הפרשנות שלי פה בהמשך.

רק רגע לפני זה, אם רצית לבצע את האתגר ועוד לא הספקת, אני ממליץ לעצור כרגע, להיכנס לאתגר, לענות על השאלות ורק אז להמשיך. זה חד משמעית יפתח את היכולת לקרוא מה אנשים משדרים לנו בתקשורת הבלתי מילולית שלהם. ועכשיו נתחיל:

מה אפשר היה לזהות בשפת גוף האנשים שבתמונות משבוע שעבר?

בשבוע שעבר הצגתי 3 תמונות. מתחת לכל אחת מהן שאלתי מספר שאלות בנוגע לדמויות שבהן. השאלות לא היו סתמיות. הן הכווינו אתכם לשים לב לפרטים מסוגים שונים שלא בהכרח היה קל לזהות, אם כי בתחושת הבטן היה ברור שמשהו שם לא לגמרי כשורה.

למה זה? כי בצורה לא מודעת כולנו "מכונות לקריאת אנשים". זה גובל באינסטינקט הישרדותי. אנחנו בצורה לא מודעת מחפשים ישר אם יש סכנה או ביטחון בסיטואציות. ואם משהו מסמל סכנה או שמשהו לא מסתדר, אנחנו מקבלים ישר תחושת בטן אינטואיטיבית – תיזהרו!

רק שבאתגר שלנו, היה חשוב לי להכווין אתכם לזהות מה בדיוק לא מסתדר. וזו, היתה בדיוק המהות של השאלות ששאלתי אתכם. אז לא אמתח אתכם יותר ונתחיל לענות על השאלות.

תמונת אתגר מס' 1

בתמונה הראשונה, ראינו שתי נשים ששותות ביחד קפה. בנוסף, כתבתי שניתן להניח שהן חברות שמנהלות שיחה האחת עם השנייה. רק שזה לא בדיוק היה המצב. וכדי להבין למה, שאלתי אתכם מספר שאלות:

1. החיוך של מי מהן הוא חיוך אמיתי ולמה? – החיוך של האישה עם השיער השחור הקצר הוא אמיתי. קשה לפספס. קצוות השפתיים עולים, איתם שרירי הלחיים, קפלי חיוך בעיניים ויש אפילו סיכוי לא רע שהיא צוחקת (אפשר לראות מאמץ קל באזור הגרון שמעיד על הוצאת אוויר ב"מכה").

השאלה המעניינת היא למה יש תחושה שהאישה עם השיער הבלונדיני לא מחייכת חיוך אמיתי. על הדף, גם אצלה קצוות השפתיים עולים, יש צמצום של העיניים שיוצרים קפלי חיוך. מאוד דומה למה שהיינו מצפים לראות בחיוך אמיתי ועדיין משהו שם קצת… לא נכון.

אסביר למה: חיוך אמיתי נוצר מתגובת שרשרת. קצוות השפתיים עולות. אחריהן, שרירי הלחי התחתונים ואז העליונים וזה מה שמצמצם את העיניים. במילים אחרות, הכל עולה, בשני צידי הפנים (עד אזור הגבות ולא כולל). רק שכאן, החיוך שלה הוא מאוד טכני.

היא יודעת שבחיוך צריך להעלות את קצוות הפה ולצמצם את העיניים. אז זה בדיוק מה שהיא עושה. רק ששאר שרירי הפנים לא עולים. ואיך אני יודע שלא מדובר סתם במקרה של בוטוקס (שמשתקים קלות את האזור שבו הוזרק הבוטוקס)? כי אני מסתכל על שאר שפת הגוף שלה.

2. האם שתיהן מרגישות מרוצות מהסיטואציה הזו? מה רומז על זה? – על פניו, כל התקשורת הבלתי מילולית של האישה עם השיער הכהה הקצר משדרת שהיא "בתוך השיחה". היא נוטה קדימה ומחייכת חיוך מלא. היא עושה רושם שהיא רוצה בחברתה של השניה.

רק שהאישה עם השיער הבלונדיני… מעבר לחיוך המנומס, כל שפת הגוף שלה משדרת רתיעה. הראש והצוואר שלה נוטים אחורה. הידיים עם הקפה כמו מעין חומת הגנה. היא נוטה החוצה משיווי המשקל שלה על הכיסא לכיוון ההפוך מזה של האישה שמולה.

מה זה יכול לרמוז? היא לא עושה רושם מפוחד. הבעות פחד נוטות להרחיב את העיניים. היא פשוט לא מרגישה בנוח עם הקרבה של האישה שמולה. ההיא מתקרבת וזו נרתעת. כמו קווים מקבילים שלא נפגשים. שיקוף ששומר על דיסטאנס.

אם אנחנו פוגשים תגובה כזו מאדם בחיי היום יום שלנו, זה הסימן להתרחק טיפה פיזית. יכול להיות שאנחנו פולשים למרחב האינטימי של האדם שמולנו. וכרגע, זה לא מתאים. תאמינו לי, הם יודו לכם על המרחב שתיצרו וירגישו יותר בנוח להמשיך את השיחה אתנו.

תמונת אתגר מס' 2

בתמונה השנייה, ראינו גבר לוחץ את ידה על האישה שמולו בסיטואציה עסקית. על פניו, נסגרה כאן עסקה מעולה. רק שמשהו כאן מוזר. למה מוזר? נענה על השאלות:

1. האם איש העסקים שבתמונה שמח? למה לדעתך? – החיוך של איש העסקים, גם הוא, הוא חיוך טכני. כזה שנעשה כי זה הדבר הנכון ולא בהכרח כי זה מה שהוא מרגיש. יש עליה קלה בשני קצוות השפתיים רק שחוץ מזה, כלום לא עולה.

2. האם לדעתך הוא מכבד את אשת העסקים שמולו? מה מרמז לנו על זה? – יכול להיות שהוא מכבד אותה ואפילו יותר יכול להיות שהוא מפחד ממנה או מרגיש חוסר ביטחון כלפיה. אם הייתי צריך לנחש, זו בכלל לא פגישה עסקים אלא ריאיון עבודה.

שימו לב ליד הלא מושטת. היא צמודה לגוף. זה מסמן בדרך כלל חוסר ביטחון עצמי. שימו לב ליד המושטת. היא לא מושטת קדימה בצורה מלאה, כולל הטיית הכתף, כמו שהיינו עושים בלחיצת יד לבבית. הכתף נעולה במקום והיד מושטת ללחיצה.

הלחיצה גם היא מוזרה. האישה שמולו אוחזת את ידו בצורה נכונה. רק שהאיש מיישר את האצבעות הלחוצות והאגודל הפרוסה שלו מונחת לה על היד. זה משדר קצת רפיסות. נסו לשבת כמוהו ולדמות את לחיצת היד שלו ותרגישו מיד איזו תחושה זה מייצר לכם בגוף.

3. עד כמה לדעתך איש העסקים שבתמונה ותיק ומיומן בעולם העסקים? מה רומז על זה? – כתבתי שהאיש בתמונה הוא איש עסקים כי על פניו הוא בפגישה שנראית רשמית ולבוש בחולצה מכופתרת ועניבה. רק שמבט עמוק יותר בתמונה מגלה עוד כמה פרטים.

אנשי עסקים מיומנים בדרך כלל לא ילכו עם חולצה שכל כך גדולה עליהם, ישימו לב כשהעניבה שלהם כל כך לא מיושרת וילחצו יד בצורה מלאה. לצורך העניין, היינו מצפים שהאגודל שלו תהיה מכופפת וגם קצות האצבעות הישרות, מה שייצור את תחושת ה"יד ביד" במקום את תחושת ה"מלקחיים שתופסות לי את היד".

מעבר לזה, הסיבה שאני משער שמדובר בסיום ראיון עבודה טמונה במה שביניהם. שניהם עם דף והמחשב נוטה כלפיה. הוא התלבש בצורה שהוא תופש כ"רצינית" לריאיון ומנסה לרצות אותה בזמן שהם עוברים על קורות החיים שלו. זו רק השערה כמובן. רק השערה מושכלת.

תמונת אתגר מס' 3

בתמונה השלישית, ראינו קבוצה של 4 נשים צעירות במהלך פגישה חברתית. וכתבתי שלמרות שהיא דומה לתמונה הראשונה, היא שונה ממנה בצורה מהותית. נענה על 2 השאלות כדי להבין למה:

1. מי מהנשים לא מקשיבה לשיחה? מה רומז לך על זה? – אין באמת דרך חד משמעית לדעת מי לא מקשיבה. עם זאת, ניתן להניח שהבחורה המתולתלת מרוכזת במשהו אחר. היא מסתכלת החוצה מהשיחה, מעבר לכתפה של זו עם העגיל.

לא רק זה. תסתכלו על כוסות המים. יש משהו חברתי בשתייה. ובדרך כלל, בקבוצה של אנשים שיש ביניהם כימיה, יש נטייה לא מודעת לשתות באותו הזמן. כוסות הקפה של שתיים למעלה. הצוחקת כבר סיימה חצי כוס. ושל מי הכוס עדיין מלאה? אולי היא לא צמאה. רק שזה יכול להעיד משהו.

2. מי נחשבות כמובילות או דומיננטיות יותר בקבוצה הזו? איך הגעת למסקנה הזו? – יש כמה דרכים לזהות הובלה או דומיננטיות בקבוצה מתוך תשומת לב להתנהגות בדינמיקה החברתית.

דרך אחת, היא להסתכל מי יושב כמו מי. וכשמישהו משנה את הדרך שבה הוא מתנהג ואחרים משנים את ההתנהגות שלהם לכזו שדומה לו, ניתן להניח שהוא המוביל. דרך נוספת, היא להתבונן מי צוחק ממי ועד כמה.

לרוב, אנשים צוחקים "למעלה" במעלה המדרג החברתי. כשאדם שאנחנו תופשים ממנו יותר אומר משהו מצחיק, אנחנו עשויים לצחוק צחוק מלא. כשאדם שאנחנו תופשים ממנו כשווה או פחות אומר משהו מצחיק, לפעמים נגיב רק בחיוך.

למרות שאי אפשר לדעת באופן חד משמעי מי בסיטואציה היא המובילה או הדומיננטית, ניתן להניח שיש סיכוי גבוה שהבלונדינית עם החולצה הכחולה היא המובילה החברתית בסיטואציה. ולמה?

כל השאר נוטות כלפיה, משקפות חלק מהיציבה ותנוחת הידיים שלה והמבטים שלהן (למעט המתולתלת שמוסחת) מופנים אליה. הבחורה שיושבת מולה "נקרעת" מצחוק כנראה ממשהו שאמרה. היא אגב, מסתכלת על זו עם העגיל  כך שככל הנראה שתיהן הדוברות בשיחה הזו.

משהו שחשוב להגיד על שפת גוף לסיכום

קריאת שפת גוף היא לא תורה מוחלטת. עם זאת, מאוד חשוב לשים לב לשילוב בין חלקי התקשורת השונים שמשודרים בה כדי לקבל "תמונה" מלאה יותר עליה. ובכך, להבין הרבה יותר טוב מה אנחנו רואים.

היכולת לשים לב לפרטים הקטנים, יכולה לקחת את האינטואיציה הכללית שלנו ביחס למצב ולאפשר לנו להגיב נכון יותר למה שקורה. וזו, כבר אומנות שדורשת תרגול. מבטיח שיהיו עוד אתגרים שכאלה בהמשך.

שיהיה לך המשך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

  1. האמת? פתרתי הכל נכון 🙂
    רק העניין של הכימיה עם השתייה ששותים באותו הזמן לא ידעתי. מעניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: