חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
jobinterview

איך לזהות שאמרנו את הדבר הלא נכון בראיון עבודה? (ו-3 דרכים לתקן את המצב בזמן אמת)

היי,

בשבוע שעבר, הבאתי הקלטת פודקאסט שבה רואיינתי על NLP, על פוליטיקה ועל יצירת שינוי. הקלטה, שבהחלט שווה לשמוע. היום, בהמשך לתשובות שלכם לסקר הקורונה נענה על שאלה שהעלה יהלי – מה הטיפ הטוב ביותר שלך כדי לעזור לי לעבור ראיונות עבודה?

אבטלה בתקופת הקורונה

מאז שהחלה תקופת הקורונה, המון עסקים נאלצו להתכווץ. וזה, אומר דבר נוסף: המון אנשים איכותיים מצאו את עצמם מחוסרי עבודה. אנשים, שהיו שמחים להתקבל למקום עבודה שיכבד אותם. רק שבשל המצב, פחות משרות מוצעות לקהל הרחב. והתחרות על כל משרה עלתה.

לכן, חשוב היום, יותר מתמיד, לשפר את היכולות שיקדמו אותנו בראיונות עבודה. וכן, אני יודע שחלק מהקוראים שלי אינם שכירים. רק שתוכנו של המאמר הזה יכול להיות שימושי בכל סיטואציה שבה אנחנו מתקשרים עם אחרים. אז יאללה, נתחיל:

איך לתקן טעויות שעשינו בראיון עבודה בזמן אמת?

אם יש דבר אחד מבאס בשיחות עם אנשים, בעיקר החשובות שבהן, זה שמשהו לא הלך כמו שרצינו. בעיקר אם היה נדמה לנו שכל השיחה עברה דווקא טוב. וברמת התוצאה… משהו לא עבד. והכי מבאס, זה שכשהיינו כבר בדרך הביתה, קלטנו מה יכולנו לעשות טוב יותר.

הקטע המעניין הוא כזה: דווקא יש דרך יעילה להתמודד עם זה בזמן אמת. והיא דורשת מאתנו 2 דברים: הראשון, הוא את היכולת לזהות כשעשינו טעות בזמן אמת. והשני, הוא היכולת להגיב בצורה יעילה כדי לתקן את המצב ולהתאים את המסר שלנו כך שיעבור בהצלחה.

רק שאם לא נדע לזהות את הסימנים שכנראה פקששנו במשהו, לא נוכל לתקן. ולכן, עלינו לזהות אותם כשהם מתרחשים בזמן אמת. ויש 2 סוגי סימנים שכאלה: הזעירים (כמו מיקרו הבעות) והגדולים. כרגע, מכיוון שזו אינה הכשרה ב-NLP, נתמקד בגדולים, שקל לזהות מה"ר.

וכן, מה"ר הן ראשי תיבות של הסימנים: מבט בורח, השענות לאחור ורגליים זזות.

סימן 1: מבט בורח

הסימן הראשון הוא כשהמבט של האדם שמולנו "בורח". בורח לשעון שלו. לטלפון שלו. למחשב שלו. ואפילו לצדדים. בעיקר אם עד עכשיו, הוא היה מרוכז בנו ובשיחה. ויש לזה משמעות. הוא איבד את הריכוז בנו ובדברים שאנחנו אומרים.

מה זה אומר עלינו? בדרך כלל, זה רומז שהמסר שלנו לא מספיק ממוקד. או שאנחנו שמים דגש גדול מדי על דברים לא רלבנטיים. או שאנחנו מתפזרים בתשובות שלנו. או שפירטנו מדי במקום שבו היינו צריכים לענות בצורה ממוקדת וישירה.

מה שווה לעשות? במצב כזה, נעצור לרגע. נשתוק שניה. זה ימשוך את תשומת לבם ויספק לנו רגע להתאפס. אז, נגיד "נראה לי שאיבדתי אותך לרגע, איך אני יכול/ה למקד את התשובה שלי?". בצורה מפתיעה, מראיין טוב יעריך את השאלה ואפילו יעזור לנו למקד את התשובה.

סימן 2: השענות אחורנית

הסימן השני שעלינו לשים לב אליו הוא מעבר מהישענות קדימה (שמראה על עניין וחיבור רגשי לדברינו) להישענות אחורה (שמראה על ניתוק רגשי מדברינו). לא, לא בכל פעם שאדם נשען אחורה. רק שאם זה קורה מיד לאחר שאמרנו משהו… שווה לשים לב לזה.

מה זה אומר עלינו? זה יכול לרמוז שהאדם שמולנו פחות סומך עלינו בעקבות משהו שאמרנו. או שהוא קצת פחות מתחבר למשהו שאמרנו. או שהכימיה בינינו נשברה. רק שמשהו שם גרם לו להתנתק קצת מהחיבור הרגשי כלפינו או כלפי משהו שאמרנו.

מה שווה לעשות? כבר המלצתי יותר מפעם, לא להגיע בידיים ריקות לראיונות עבודה. לכתוב שאלות שמסקרנות אותנו בנוגע למקום העבודה. להביא המלצות מודפסות (גם אם לא התבקשנו) או נתונים על התפקוד שלנו.

כל אלה מראים על השקעה. ויותר מכך, על רצון אמיתי לעבוד שם (ולא סתם למצוא עבודה), שזה תמיד מעלה את הערך שלנו בעיני המעסיק. ואם זה רלבנטי לחלק הזה בשיחה, אפשר לתת את הדפים לעיונם. זה יגרום להם לנוע קדימה ולקרוא ובכך, חיברנו אותם בחזרה לשיחה.

סימן 3: רגליים זזות

בעולם שפת הגוף, הרגליים הם סוג של מדד לנוחות. כשאדם משנה את תנוחת הישיבה שלו לעתים קרובות, זה מעיד שלא נוח לו. כשזה מופיע בראיון, זה צריך להדליק נוריות אזהרה אצלנו בראש.

מה זה אומר עלינו? אם זה קורה מיד לאחר שאמרנו משהו, כנראה שאמרנו משהו שלא היה להם נעים לשמוע או גרם להם לחוסר נוחות. זה לא בהכרח אומר שאמרנו משהו לא טוב. אלא שהדרך שבה ביטאנו את זה, כנראה שהפעילה אצלם את חוסר הנוחות.

מה שווה לעשות? אם קלטנו את זה בזמן אמת, שווה לעצור לרגע את ההסבר. ממש להגיד "רגע, אני רוצה לנסח את זה אחרת" ולחשוב איך אפשר להגיד את מה שאמרנו בצורה אחרת. אולי דוגמה ממחישה. אולי הסבר קצת שונה. ובדרך כלל, זה יפתור את המצב.

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות שמתחת למאמר: האם מניסיונך, ישנם סימנים נוספים שיכולים לרמוז שאמרנו דבר לא נכון בזמן ראיון עבודה?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

6 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: