חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

עוצמת הפשטות – חלק א'

היי לכולם,

אני לא יודע אם כבר יצא לכם להכיר אותי ואת השותף שלי אמיל, או לראות אותנו מדברים בפני קהל (או בתוכניות הבוקר) על NLP ועם זאת, יש משהו אחד שלדעתנו הוא אחד החשובים ביותר, אם לא ה-דבר החשוב ביותר. הסוד הגדול של העברת מידע או ידע, כל דבר שהוא, בכדי להביא אדם אחר לתוצאה של ממש הוא לפשט את החומר.

לכל אדם שמתמחה בתחום מסויים, לעתים קרובות קל לשכוח שאנשים לא מבינים בתחום שבו הוא מומחה בדיוק כמוהו, ולכן קל ליפול למלכודת העתיקה ביותר – דיבור בשפה טכנית, דילוג על נקודות מהותיות והנחה מראש שברור כי האדם שמולנו מבין, מבלי לבדוק זאת בכלל.

אחד מהדברים הראשונים אותם מבקש אמיל מכל תלמיד בקורס שלנו הוא לקחת את כל מה שהוא (או היא) יודעים על NLP, ולהשאיר אותם מחוץ לדלת הכיתה. והוא לא סתם אומר את זה, הוא יודע בדיוק מה הוא מבקש.

כאשר אדם בא להכשרה ועוסק במשך כל ההכשרה בהשוואת מה שהוא לומד למה שהוא כבר חושב שהוא יודע, כל מה שהוא עושה, במקום להקשיב לשיעור ולהתרכז, הוא פשוט לבזבז את הזמן.

יותר בפחות

אז נכון, זה נשמע יותר מרשים כשאתם מדברים על האינדיבידואליסטיות של  כל ציביליזציה בסביבה המולטי קולטוראלית, מצד שני, אם הצד השני התרשם מאוד ולא הבין מילה, אתם משרתים אך ורק את האגו שלכם.

תוך שיחה עם מאות מנהלים בשנים האחרונות גיליתי משהו מרתק – מתחיל להמאס להם מהכשרות סופר אקדמיות שמעבר לכך שהמרצה נראה כאילו הוא שולט בחומר, הם לא מבינים מה הוא רוצה מהם ועל אחת כמה וכמה, הם לא רואים איך ההכשרה באמת יכולה לשרת אותם.

מצד שני, לא צריך להיות מנהל בכדי לדעת שאם אתם מעוניינים להבין משהו, רצוי שמישהו יסביר לכם אותו מבלי להאכיל את הפוזה של עצמו. בדיוק באותה מידה שאנחנו מעוניינים שיסבירו לנו מבלי שיסבכו את העניינים מעבר לרצוי ומצד שני, מבלי שנרגיש כאילו מישהו מזלזל בנו כשהוא מסביר לנו, אנחנו נצטרך להסתכל גם על עצמנו – האם אנחנו מסבירים את מה שאנחנו מעוניינים בצורה שמאפשרת לצד השני להבין או לבצע בצורה הפשוטה ביותר?

ברמה מסוימת זה מזכיר את הבדיחה בה אדם גס רוח נכנס לסניף בנק וצועק על הפקידה "תני לי הלוואה על 80,000 ש"ח ועכשיו" ומסרב להקשיב להסבריה. היא בתורה מסתכלת עליו ואומרת לו בנימוס "אדוני, אני לא יכולה לתת לך הלוואה על 80,000 ש"ח עד שלא תמלא את הטפסים ותעמוד בקריטריונים של הבנק".

אותו אדם רק מאדים יותר וצועק עליה כי הוא רוצה לראות את מנהל הבנק. בזמן שהפקידה המבולבלת עוקבת בעיניה אחרי אותו אדם עולה בזעם אל משרד המנהל, היא מבחינה דרך החלון השקוף של משרדו כי המנהל מחייך אל אותו אדם, מוציא אלת בייסבול ומכה את הלקוח בראשו.

הלקוח מסתובב ויוצא מסניף הבנק והפקידה שהמומה כבר מעבר לגבולות הסיבולת שלה, ניגשת למנהל הסניף ושואלת אותו לפשר מעשיו והוא בתורו אומר לה "את אמרת לו שהוא לא יכול לקבל את ההלוואה, אני פשוט הסברתי לו".

בפוסט הבא בסידרה על פשטות, נדבר על איך להשתמש בעיקרון הפשטות ככלי שכנוע עוצמתי.

עד אז, תהנו המון

ליאור

נ.ב.  במשך ארבעת השבועות הקרובים אני אופיע בפינה משלי בתוכנית "המקצוענים" בערוץ 10 בימי שלישי המתחילה בשעה 9:00 בבוקר. אני אדון בנושאים העוסקים בשימוש ב-NLP בתחומים שונים בחיים כמו ראיונות עבודה, מציאת זוגיות, הנטייה לדחות דברים, פוביות ופחדים וכן הלאה. אם מעניין אתכם, אתם מוזמנים לצפות.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?