חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
intuition

להקשיב לאינטואיציה: 3 שאלות קצרות יעזרו לנו להבדיל בין האינטואיציה למחשבות שלנו

היי,

בפעם הקודמת הצגתי 7 טעויות קטלניות שאנשים עושים בזמן דיבור בפני קהל. הפעם, רציתי לענות על שאלה שהמון אנשים שואלים ומעולם לא קיבלו תשובה חד משמעית עליה – איך לזהות מתי האינטואיציה שלנו יוצרת אתנו קשר ומתי אלה סתם מחשבות שעולות לנו לראש?

כשזו האינטואיציה ישר מזהים?

כולנו מכירים את התחושה הזו שיש לנו לפעמים. כאילו שאנחנו צריכים לעשות משהו עכשיו. וכולנו מכירים גם את הספק שמחלחל לנו כשהיא עולה. יכול להיות שזו האינטואיציה שלנו? יכול להיות שזה סתם ספק, מחשבה טורדנית או אמונה מגבילה?

האמת היא שזה קורה גם לי. זה טבעי. אחרי הכל, סיפרו לנו שיש לנו דבר כזה שנקרא "אינטואיציה" והוא הדבר הכי טוב בעולם. האינטואיציה אמורה לעזור לנו להחליט החלטות. היא עוזרת לנו לזהות אמת ושקר. מסמנת לנו למי להתקרב וממי להתרחק.

רק שליד האינטואיציה הזאת, לימדו אותנו שיש גם תחושות ומחשבות. ולא לימדו אותנו איך להפריד ביניהם. לא מתוך רוע כמובן. אלא כי גם הם לא ידעו איך להפריד. אז הסתפקו באמירת "כשזו האינטואיציה ישר מזהים". רק שלא באמת "ישר מזהים" אם לא יודעים מה לחפש.

מהי האינטואיציה שלנו?

רבים מתייחסים לאינטואיציה בהערצה. בעיקר כי משום מה היא בדרך כלל צודקת. וכשלא מקשיבים לה, נוטים לשלם על כך ביוקר. אפילו אלברט איינשטיין אמר כי "הדבר החשוב ביותר לאיש מדע אינו התעודות, מספר שנות הלימוד וגם לא הניסיון אלא האינטואיציה שלו."

לא מדובר בכוח על טבעי. האינטואיציה שלנו היא דרכו החכמה של תת המודע לתקשר אתנו. למה חכמה? כי היא אינה עוברת דרך שעות של הסברים. היא משקללת בתוכה את כל המידע שיש לנו בנושא. את הדברים שאנו קולטים בעזרת חושינו ולא תמיד הספקנו או יכולנו לפרש.

את כל המידע הזה, תת המודע מאחד תוך אלפיות שנייה למסר פשוט. מסר שעשוי להגיע כתחושה. או כמשהו שנאמר בתוך ראשנו. ואפילו כהבזקי תמונות שחולפות בראשנו. המסר הזה, שמנחה אותנו כיצד לפעול, הוא האינטואיציה. השורה התחתונה. כן או לא.

איך לזהות מתי זו אינטואיציה ומתי לא?

על מנת לזהות מתי התחושה, הקול או התמונה שבראשנו היא אינטואיציה המגיעה מתת המודע, נוכל להצליב את התשובות השאלות הבאות. אלו הן השאלות:

1. האם זה עולה באופן מיידי? – בדומה לאסוציאציות (הקשרים) שעולות מיד כשמשהו אחר נאמר, גם האינטואיציה עולה באופן מיידי. זו מהירות עיבוד המידע של תת המודע. אם נתקלנו באדם ויש לנו תחושה לא נעימה בקשר אליו מהשנייה הראשונה, זו האינטואיציה שלנו כלפיו.

2. האם היא מגיעה עם הסבר? – זה נכון שאפשר להסביר כל תחושה או מחשבה. מצד שני, השאלה פה אם התחושה, הקול או התמונות מגיעות ישר עם הסבר. החשיבה שמניבה הסבר היא חשיבה מודעת. ואם יש הסבר, זה רמז משמעותי על כך שזה לא מסר אמתי מתת המודע.

3. האם היא מחוברת לרגשות אשם? – האינטואיציה היא מידע נקי. ניטראלי. פשוט "פלט" של תת המודע. כמו נייר שהודפס על ידי מחשב. במידה ואנחנו לא מקשיבים לה, אין לנו רגשות אשם. במידה ויש לנו רגשות אשם כשאנחנו חושבים על לא להקשיב לה, זו לא אינטואיציה.

שאלת בונוס: כל אדם שעבר קורס NLP גילה מהי המערכת הייצוגית המועדפת עליו (ראייה, שמיעה או תחושה). בדומה לכל דבר אחר המתבצע בראשנו, גם האינטואיציה מגיעה דרך המערכת המועדפת עלינו. לכן, עלינו לבדוק: האם האינטואיציה מגיעה דרך החוש הנכון?

חשוב לשים לב כי לא ניתן לדעת באופן חד משמעי אם מדובר באינטואיציה על פי תשובה חיובית אחת בלבד. לכן, עלינו להצליב את כל התשובות לשאלות ולוודא כי לפנינו אינטואיציה. אז, עלינו לפעול על פיה וליהנות מפרותיה.

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

8 תגובות

  1. מאמר מעולה.
    סעיף 3 קצת בילבל אותי,
    "במידה ואנחנו לא מקשיבים לה, אין לנו רגשות אשם. במידה ויש לנו רגשות אשם כשאנחנו חושבים על לא להקשיב לה, זו לא אינטואיציה.
    תודה.
    כי הרי אם היא מאותת לי משהו ואני מסרבת להקשיב לה/ מתעלמת ממנה אמור להיות לי רגשות אשם לא? איך זה מסתדר..?
    אשמח אם תוכל לפשט את זה.

    1. אשתדל למקד:

      כשעולה אינטואיציה היא יותר כמו ידיעה חד משמעית מה צריך להעשות או מה טיבו של אדם או משהו. היא לא סתם מחשבה כמו "אם אני לא אעשה את זה יקרה משהו רע", כמו שנשמעות מחשבות הנובעות מהגיון.

      1. כן אבל מה אם האינטואיציה היא בנוגע להחלטה שצריך לקבל? אם לא מקשיבים לה ובדיעבד מתברר שהיא צדקה – יש מקום לרגשות אשם. לא כך?

        1. כן, רק שלא על זה דיברתי. דיברתי על המצב שבו יש לנו רגשות אשם על הבחירה עצמה בזמן אמת. אם לא הקשבת לאינטואיציה והתחרטת על זה, זה מצב אחר 🙂

  2. המאמר שכתבת על האינטואיציה
    המאמר לדעתי עלול לבלבל ולהכניס אנשים לחרדות מיותרות כי…
    נתת 3 שאלות שיזהו האם מדובר באינטואיציה
    אך גם במקרים של חרדה ופחד. מודחק מופיעים תמונות ,קולות בראש ומחשבות מיידיות המבוססות על פחד שנמצא בתת המודע.
    אז….. איך אתה מסביר את ההבד בין שני מצבים מנוגדים אלו ?

    1. מאוד פשוט – מהי התחושה שיש לך כתוצאה מהתמונות, הקולות והמחשבות המיידיות? אם התחושה היא חרדה ופחד, כנראה שלא תפספסי שזו אינה אינטואיציה אלא פוביה. אינטואיציה היא פשוט ידיעה.

  3. כתבת שאם התשובה לכל השאלות היא 'כן' זוהי אינטואיזציה, אך בסעיף 2 לפי ההסבר שלך התשובה אמורה להיות 'לא'.
    לא מבינה אם זו טעות או שלא הבנתי נכון וכן אמור להיות הסבר לאינטואיציה..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: