חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
concentratedboy

איך נגרום למחשבות להפסיק לקפוץ ולהתרכז הרבה יותר במה שאנחנו אמורים?

היי,

בשבוע שעבר, הצגתי 5 מניפולציות שמפעילים עלינו אנשי מכירות טלפוניים כדי לגרום לנו לשלם על משהו שאנחנו לא צריכים. היום, נענה על שאלה שהעלתה אחת מקוראות הבלוג, תהילה: איך אפשר לשפר את היכולת להתרכז בדבר אחד לאורך זמן?

שעת ריכוז

עם השנים, סף הגירוי שלנו יורד. דברים פחות מרגשים אותנו. שלא לדבר על זה שהמוח שלנו לומד מהר מאוד להתרגל לדברים. התופעה הזו משפיעה על המון חלקים בחיים שלנו. וכושר הריכוז שלנו הוא אחד המשמעותי שבהם.

זה לא מפתיע שקל להסיח אותנו מהדבר שבו אנחנו מרוכזים. ברגע שאנחנו מתרכזים במשהו לאורך זמן מה, המוח הופך את הריכוז לאוטומטי. ואם התרגלנו כבר לאותו הדבר, כל מידע חדש שייתפש על ידי חושינו עשוי להסיח אותנו. על אחת כמה וכמה אם הוא רועש או מיידי.

אז נכון, אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז זה הרבה יותר חריף. עם זאת, גם אותנו תקתוק עט או תיפוף רגליים יכולים להוציא מאיפוס. ויש לזה סיבה: ברגע שזה מושך את תשומת הלב שלנו, אנחנו נסחפים להתמקד בזה במקום בדבר הקודם. גם אם השני יותר חשוב.

לכן, עלינו לפתח לעצמנו שיטה יעילה יותר להתרכז. בעיקר כי מעולם לא לימדו אותנו איך להתרכז בצורה יעילה. וזה קריטי. בעיקר כיום. כשיש כל כך הרבה גירויים, אורות וצפצופים שמתווספים למגוון הקיים שמסיח אותנו מהריכוז בדרך כלל.

הבאג ביכולת הריכוז שלנו

בדרך שבה רוב האנשים מנסה להתרכז, יש באג. והבאג הזה טמון בכך שלא באמת לימדו אותנו מה זה בדיוק "להתרכז" או להתמקד. רובנו, פשוט יודע שלהתרכז זה לשים את כל תשומת הלב על משהו ולנסות למנוע מכל מידע אחר להסיח אותנו.

רק שבתוך ההגדרה הבסיסית הזו טמון הבאג. תת המודע שלנו לא מבין מה זה "לא משהו". לא כי הוא לא חכם או משהו, כמובן. אלא כי הוא כמו מחשב שחייב להבין בכל רגע מה הלו"ז. מה עושים. מה הפעולה הבאה. ולכן "לא פעולה" היא לא אפשרות. הוא רוצה לדעת מה כן.

זה כמו ההיא שמנסה להפסיק לעשן וחושבת על זה שאסור לה לעשן. או ההוא שחושב על המאפה שאסור לו לאכול. בתיאוריה זה נחמד. רק שבפועל, הם לא מפסיקים לחשוב על זה. ולמה? בדיוק מהסיבה שציינתי קודם. תת המודע לוקח אותנו לאן שאנחנו ממקדים אותו.

לכן, כשאנחנו "מנסים למנוע ממידע אחר להסיח אותנו", אנחנו מתמקדים במידע האחר. ואז כל רעש יכול להסיח אותנו. או משהו שקרה ברקע. ואני לא רוצה לדבר בכלל על מישהו שאומר במקרה משהו שמזכיר לנו משהו ופתאום… אנחנו כבר במחשבות אחרות.

איך לשפר את יכולת הריכוז שלנו בצורה משמעותית?

הטיפים הבאים שאביא בעוד רגע יעזרו ליכולת הריכוז שלנו להשתפר בצורה משמעותית. כן, למרות כל ההסחות. והתרגול שלה, על כל חלקיה, יכול להיות אחד הדברים הכי משמעותיים שנעשה בחיים שלנו. כי היכולת להתרכז משפיעה על כל תחום ותחום בחיינו.

רגע לפני שנמשיך: נכון, יש אנשים שיש להם הפרעות קשב וריכוז כאלה ואחרות. המאמר לא אמור להחליף טיפול שניתן להן. רק שגם הם (וגם אלו שאבחנו את עצמם ככאלה או שסתם קשה להם להתרכז) יוכלו לשפר את יכולת הריכוז שלהם, אם יתרגלו את הטיפים הבאים.

אז בואו נתחיל:

1. לצרוך פחות סוכר וקפאין – סוכר במהותו גורם לנו להרגיש מאוד נמרצים. וקפאין, גורם לנו להרגיש הרבה יותר ממוקדים. רק שיותר מדי מהם יכול לגרום ליכולת הריכוז שלנו דווקא לצנוח בצורה משמעותית.

אז לא, אני לא עומד להפוך לדיאטן שלך. פשוט מציע בחום לצרוך פחות סוכר וקפאין. לא להפסיק אלא להפחית. וכן, אני יודע שכבר התרגלת. רק שלהתבכיין שמשהו לא קל כי התרגלת ומצד אחר לצפות לתוצאות… זו לא שיטה יעילה.

אם בא לך להפחית את כמות הסוכר, יש שיטה שעבדה לי. הגוף מתרגל לדברים שחוזרים על עצמם. ומכיוון שכך, נוכל להפחית את כמות הסוכר בשתייה החמה. נתחיל מלהוריד כפית סוכר אחת. נכון, בהתחלה זה ירגיש לנו פחות טעים. רק שעם הזמן נתרגל וזה ירגיש לנו מתוק.

ברגע שנתרגל, נוכל להוריד עוד אחת. גם אז, ירגיש לנו נקודתית פחות מתוק. ועם הזמן זה יתאזן. בצורה הזו אפשר להגיע למינימום סוכר בשתייה ואפילו להפסיק. בשתייה קרה, אפשר לעשות טריק אחר. ולא, לא חייבים להפסיק במכה.

אפשר פשוט למזוג את הפחית או הבקבוק לכוס. רק שכשאנחנו מוזגים, נמזוג כל פעם ממש קצת. כאילו 2-3 סנטימטרים של משקה. מצד אחד, זה גורם לנו להאט את קצב השתייה. מצד שני, זה "עובד" על המוח שלנו להרגיש כאילו אנחנו שותים יותר ולכן אנחנו פחות צמאים.

2. לנוח טוב – אי אפשר להתרכז בלי לאכול בצורה מאוזנת (לא ניכנס לשם במאמר הזה) ובלי לנוח. גם הגוף צריך להיטען. לא רק הטלפון שלך. ואם, מכל סיבה שהיא אנחנו ישנים מעט מדי בלילה ולא נחים בכלליות יותר מדי, צפוי שנתקשה להתרכז.

לנוח אגב, זה לא רק לישון בלילה. תתפלאו מה עושה עצימת עיניים של דקה. בעיקר כשכפות הידיים שלכם מונחות עליהן בעדינות ויוצרות מעט חושך. זה יכול לאפס אותנו ברגע. ורצוי לעשות את זה כשאתם יושבים ישר בכיסא. רק כדי למנוע מצב של… הירדמות בעבודה.

3. רק עוד קצת – מגיל קטן אנחנו יודעים שכשאנחנו מאוד רוצים משהו, נרצה לבקש רק עוד קצת ממנו. כי מה זה כבר קצת. והקצת הופך להרבה. רק שאנחנו לא חושבים על צורת החשיבה הזו כשאנחנו אמורים להתרכז במשהו משום מה.

אם נגדיר לעצמנו מראש שאנחנו לא עומדים לעשות אותו הרבה, אלא רק קצת, משהו דומה יקרה לנו בראש. ברגע שנעשה את הדבר עצמו 5 דקות נניח, נישאב כבר לתוך הביצוע שלו. ופתאום, נמצא את עצמנו אחרי חצי שעה, שעה ואולי אפילו יותר של עשייה.

4. נצפה מראש להפרעות – אנחנו לא אמורים לסנן דברים אחרים כדי להתרכז. בפועל, תמיד יהיו דברים אחרים שיקרו. וברגע שנקבל מראש את קיומם של כל שאר הדברים מסביב לדבר שבו עלינו להתרכז, יהיה לנו קל יותר לעשות זאת.

כדי לעשות את זה, עלינו להתאמן על יכולת ההקשבה בעיניים עצומות. נשחרר את הצוואר. ונשים לב איך אנחנו יכולים לשמוע הכל. בו זמנית. מבלי להתמקד בדבר אחד. ועדיין להבין את כל מה שאנחנו שומעים. ובאותה המידה, נוכל לעשות את זה גם עם הראייה.

פשוט נשתמש בראייה ההיקפית שלנו: נבהה טיפה קדימה ולמעלה. מבלי להזיז את העיניים או הפנים. וניתן לכל המידע להיכנס. נכון, זה יגרום לנו לראות טיפה פחות ממוקד. עם זאת, נוכל לזהות כל תזוזה ושינוי. ואז, נבחר מה מעניין אותנו מבלי לנסות להתמקד בו.

מיקוד מהסוג הזה מאפשר לנו לקלוט יותר מידע. להכניס פנימה את כל מה שקורה. ומכיוון שכך, שום דבר לא מסיח את דעתנו. כי הוא גם ככה חלק ממנה. פשוט לא ניתן לו משמעות כאילו היה חשוב.

5. חזרה מחשבתית – כשהייתי מתרגל יותר מדיטציה פעילה היה טריק שמאוד אהבתי. כזה שמאפשר לנו להיות יותר מרוכזים בזמן העשייה עצמה: בזמן שעשיתי משהו, הייתי מספר לעצמי בראש בדיוק מה אני עושה.

נגיד אפילו, אם הייתי אוכל מרק הייתי אומר לעצמי "אני מחזיק כף". "אני מקרב אותה לפה". וכך הלאה. יש בזה משהו מאוד מעניין. עצם כך שאני "מקריין" את העשייה לעצמי בתוך הראש, ממקד את המחשבה שלי על מה שאני עושה.

כך, הייתי הרבה יותר ממוקד ומודע לפעולה עצמה. כך שהייתי עושה פחות טעויות. ובמקביל, כשהייתי מקריין, לא יכולתי לחשוב מחשבות אחרות במקביל. אז לא היו מחשבות שהיו מסיחות אותי ויכולתי לקפוץ ביניהן. מגניב נכון?

השילוב בין 5 הטיפים הללו הוא מאוד עוצמתי. גם כל אחד מהם לחוד. רק שהשילוב, עושה אפקט מלא יותר. ואני ממליץ לך לא להאמין לי. אלא לבדוק בעצמך. לבצע את מה שכתוב ולחזור לספר פה עד כמה זה עבד לך. מסקרן אותי לשמוע על התוצאות.

זהו, די להיום. עכשיו, מסקרן אותי לשמוע: מה דעתך על המאמר? מה היו התוצאות שקיבלת מיישום הטיפים?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

  1. מאמר מרתק
    בתור ילדה מאובחנת קשב וריכוז מגיל קטן והיום אמא בעצמי נתת פה טיפים מעולים הקטע עם העצימת עיניים עבד בטירוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?