חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
wakeup

להיות פשוט מי שאנחנו: איך לא להשתנות ועדיין לשפר את היכולות שלנו?

היי,

בשבוע שעבר דיברנו על 5 כלים שיעזרו לך להתמודד עם הפיתוי. היום, רציתי לפתח נושא שהזכרתי אותו בעבר על רגל אחת והרבה אנשים ביקשו שארחיב עליו כי הוא חשוב להם.

לפני שאתחיל, חשוב לי להזכיר כי אשמח לקבל רעיונות למאמרים. אם יש משהו שמעניין אותך, מסקרן אותך או שהפיתרון שלו חשוב לך, אני מזמין אותך לשלוח אותו אליי. במידה והוא משותף למספיק אנשים, אכתוב עליו.

פשוט להיות מי שהוא

נועם הרגיש כאילו החיים שלו הם מים. יש תנועה, לפעמים גם סערות קטנות ועם זאת, לא היה להם טעם מיוחד. רגיל כזה, כמו כולם. כל יום אותו המסלול מהמיטה דרך העבודה, מספר מילים לאשתו, טלויזיה ושוב לישון. הוא עשה את זה כבר הרבה מאוד שנים. הוא לא היה מרוצה מזה.

אבל זה מה יש. ככה הוא הסביר את זה לכולם. כשהם שאלו אותו מה נשמע, תמיד היתה לו תשובה אחת בפה "כרגיל". וזה גם לא היה סתם. השיגרה הרדימה לו את המוח. מדי פעם, כשחבר המליץ לו ללכת ללמוד משהו חדש, הוא הפטיר אנחה ואמר "איך משהו חדש, זה פשוט לא אני".

וזה פשוט לא היה הוא. אחרי הכל, הוא ישן בעמידה. ישן בישיבה. ישן בעבודה. וכל זה עד שהגיע יום אחד שהוא בחיים לא ישכח. היום שבו הוא התעורר. הכל התחיל כרגיל. הוא הלך לעבודה, חזר, כמה מילים לאשתו ופתאום הוא הבין שמשהו לא בסדר.

היא גם בהתה אל אוויר החדר בזמן שדיברה איתו. רק שהפעם היא אמרה משהו אחר. "נועם, משהו לא עובד לי" היא אמרה בערפול מוזר, "אני לא יכולה להמשיך ככה, אתה פשוט לא אותו אדם שהיית, משהו בך נכבה". היא רצתה להתגרש. בדיוק בשניה הזו, הוא התעורר בפעם הראשונה.

להתעורר משינת החיים

נועם הבין במקום מסויים במוח, שרק התעורר משינה עמוקה, שזה לא בגללו. לא בדיוק בגללו בכל מקרה. הוא הפך עם השנים למכונה שעושה את מה שצריך ונכנסת להטענת לילה. שנים הוא תירץ את זה שהוא עובד מסביב לשעון כי הוא עושה את זה בשבילה, בשבילו ובשבילם.

בפעם הראשונה מזה שנים, הוא הבין. זו היתה קריאה להצלה. ולא רק של מערכת היחסים שלהם. זו היתה הדרך שלה להראות לו שהיא באמת אוהבת אותו. היא רצתה אותו מלא חיים. כמו שהיה בהתחלה. לפני שהפך לאפליקציה זוגית.

השינה שאליה הוא נכנס, היא השינה שרבים נכנסים אליה. כן. כמובן שיש להם חלומות. העניין הוא שהחלום שייך לפנסיה. כשתגיע. ואיתה המיליונים. הוא היה רחוק מהחלומות הללו, בדיוק כמו שהיה ביום שבו הוא חלם אותם לראשונה.

"מי שהוא" כבר לא עבד לנועם יותר. מצד שני, הוא פחד להודות בכך. בעיקר כי "מי שהוא" זה כל מה שהיה לו. אם הוא ילך ויעשה שינוי, יכול להיות שהוא יצליח. השאלה היא אם הוא יוכל לחיות עם עצמו החדש אחרי כל ההצלחה.

השאלות הציפו את ראשו, אבל הפעם, הוא כבר לא יכל לקבור את הראש בחול. הזוגיות שלו היתה על הפרק. ואולי גם הדירה והחסכונות. הוא לא רצה לוותר עליהם. הוא ידע שהפעם הוא יהיה חייב לעשות צעד ולהתחיל משהו חדש. ולא היה לו מושג מאיפה להתחיל.

מי אנחנו בכלל?

לי אישית יש בעיה עם הביטוי "מי שאני". אדם לעולם לא יכול להפסיק להיות מי שהוא. אחרי הכל, מי זה "אני". הדבר שרוב האנשים מתייחסים אליו כ"אני" זה אוסף התפקידים והתארים שצברו בחיים שרותכו עם הזכרונות והאמונות שלהם. וזה לא באמת מי שהם.

אנחנו הרבה יותר מסתם העבר והניסיון שלנו. אנחנו גם העתיד שלנו. מצד שני, כשאנחנו חולמים את העבר שלנו בזמן שאנחנו חיים, אנחנו ישנים כמו נועם. ורוב האנשים יבחרו להמשיך לחיות כמו נועם, תוך העדפה לא לשפר את מי שהם. רק כדי לא לאבד את מי שהם היו.

האמת היא שאי אפשר לאבד את מי שהיינו. אף פעם. בעיקר כי זה לא מי שאנחנו. זה סתם זכרונות שאנחנו מייחסים להם הרבה חשיבות. מי שאנחנו, זה האדם שבוחר. האדם שחושב. האדם שמטיל ספק ורוצה לבחון את האפשרויות. עד שלא ניתן לאדם הזה להתעורר, השיגרה תהיה השינה שלנו.

מי אנחנו יכולים להיות?

"מי שאנחנו" הוא זה שעליו אנחנו מרכיבים את כל היכולות שלנו. אותן יכולות, הן אלו שמאפשרות לנו להגיע לתוצאות. הסיבה שאני אישית התאהבתי ב-NLP היא זו בדיוק. כשאדם נהיה מודע למה שהוא עושה כדי להגיע לתוצאות, הוא פתאום יכול לשים לב למה שהוא עושה.

יותר חשוב מזה, הוא יכול לשים לב לנקודות שבהן הוא יכול לשפר משהו בחיים, כדי להשיג יותר תוצאות. כשאנחנו משפרים את היכולת לעשות משהו, ה"אנחנו" שלנו לא משתנה. רק מה שהוא יכול לעשות. בדיוק כמו הסמארטפון שלנו.

אם נשים אפליקציה על הסמארטפון, הוא לא הופך להיות טלפון אחר. הוא פשוט מסוגל לעשות עוד משהו. היכולות המובנות והבסיסיות שלו לא ישתנו.

איך לדעת מה צריך לשפר?

אלברט אינשטיין הגדיר פעם טירוף בתור האמונה כי אם נעשה את אותו דבר שוב ושוב נקבל תוצאה אחרת. אנחנו נרצה להגדיר למידה בצורה הפוכה – המקום שבו נרצה לעשות משהו אחרת, כדי לקבל תוצאה אחרת.

כדי לעשות את זה, אני מזמין אותך לענות על השאלון הבא שיעזור לך להתכוונן לשינוי שהם באמת צריכים. לאמיצים מבין הקוראים, שרוצים לראות שהם ענו עליו כמו שצריך, אני ממליץ אפילו לכתוב את התשובות בתגובות פה למטה:

1. באיזה תחום בחייך הכי היית רוצה ליצור תוצאות אחרות?

2. אילו תוצאות אחרות (הגיוניות) היית רוצה שיהיו במקומן?

3. איזו יכולת עליך לשפר כדי להביא אותך אל התוצאה הרצויה?

4. האם יש יכולות משנה שחשוב לפתח כדי ליצור אותה?

5. כמה זמן, פנאי וכסף יעלה לך לא לפתח את היכולת הזו?

6. כמה עולה כן לפתח את היכולת שתביא אותך אל התוצאות?

7. מתי בהקדם האפשרי אפשר להתחיל לפתח את היכולת?

המענה לשאלון הזה, לא ייצור שינוי בחייך. המענה לשאלון הזה, שאני ממליץ לך לעשות עם עצמך פעם בתקופה, יתן לך את נקודת השיפור הבאה שנדרשת. בצורה זו, יהיה לך יותר קל לפקח על השיפור העצמי שלך.

זהו לבינתיים. עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה, אילו תובנות קיבלת מהמאמר הזה?

שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?