חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
החלטת החלטות

החלטת החלטות: איך לדעת מתי לשחרר את הישן ולהתחיל לעשות משהו אחר?

בפעם הקודמת, הבאתי שאלון שיעזור לך לדעת אם מתאים לך ללמוד NLP. היום, רציתי לגעת בשאלה שהעלתה ענבר, אחת מקוראי הבלוג הנאמנים – מתי נרצה להילחם כדי לשמור על מה שיש לנו ומתי נבחר ליצור שינוי בחיים שלנו? או במילים אחרות: איך לשפר את המיומנות שלנו בהחלטת החלטות.

לבדוק שוב אם הדלת סגורה

הוא אף פעם לא היה בטוח אם זה באמת דיכאון יום א'. אם הקושי שלו לקום בבוקר היה בגלל שזה טבעי עבורו לישון עד מאוחר. או שאולי הוא מעולם לא אהב את העבודה שלו. שהיא לא עוזרת לו לממש את ה"אני האמתי שלו". "אני" שיגרום לו לקום כל בוקר מאושר וערני.

שלא תבינו אותי לא נכון, הוא בגדול אוהב את החברים שלו לעבודה. כבר שנים יודע לבצע את הדבר שהוא צריך. התוצאות שלו טובות. הבוסים שלו יודעים את זה ומחמיאים לו. שלא לדבר על זה שהוא נהנה לקבל שכר בזמן. פשוט… משהו בו הטיל ספק כל הזמן בבחירות שעשה.

זה יכול להיות דברים פשוטים. כמו לא להתפשר על חניה מתוך תקווה כי תהיה אחת קרובה יותר. או לא לזכור אם נעל את הדלת בלילה. וזה יכול להיות גם דברים מורכבים יותר. כמו מחשבות על מה היה אם לא היה מתחתן. או אם הוא מממש את עצמו באמת.

הספק כרסם בו. והוא פחד לעשות צעד שישנה את המצב הקיים. כי מה יהיה עם הילדים. ועם הזוגיות. והמשכנתא. ומנהל הבנק. והטיול המשפחתי באמצע החורף שהוא כל כך בנה עליו. ומה אם מה שיש עכשיו יהיה טוב יותר עבורו מהשינוי שהוא רוצה לעשות?

שאלת השאלות

הרבה מאוד מאמרים (וספרים וסדנאות ועזים) נכתבו על יצירת שינוי. על מציאת מהות אישית או חזון אישי לחיים שלנו. כזה, שיוסיף תוכן ומשמעות לחיים שלנו. לתרום לאנושות הרבה יותר משאנחנו עושים כרגע. ועדיין – השאלה "מתי לצאת פיזית לדרך" נשארת ללא מענה.

בשנה האחרונה יוצא לי לפגוש הרבה מאמנים אישיים שסיימו קורס אימון ועוד לא הפסיקו את "עבודת היום" שלהם. הם עדיין מהנדסים, קוסמטיקאיות ומנהלים ביום ומדי פעם הם מאמנים אנשים. הם פשוט עוד לא מרגישים מספיק מוכנים להשאיר את ההווה בעבר ולהתקדם.

וזה לא מאפיין רק עוסקים באימון אישי. זה מאפיין כמעט כל שינוי רציני שאדם רוצה לעשות בכל תחום בחיים שלו. החל מלשנות את המאפיינים שהוא מחפש בבת זוג עתידית וכלה בהחלפת תחום עיסוק. וזה מובן. באמת שזה מובן.

לו היה להם איזה שהוא כלי, שיעזור להם להחליט אם להישאר או לשנות, היה להם יותר קל. היו בוחנים את ההחלטה ובהתאם לתוצאה בוחרים. ואז יוצאים לדרך ומתמודדים עם התוצאות. זו בדיוק המטרה של המאמר הנוכחי.

שיטה פשוטה ויעילה שתעזור לך לגלות מתי לצאת לדרך

כאשר אני אישית נמצא בפרשת דרכים רצינית ולא יודע אם לצאת לדרך או להישאר עם התוצאות הנוכחיות שלי, אני משתמש בשיטה הבאה (שלב אחר שלב כמובן):

שלב 1 בהחלטת החלטות: לצאת לחופשה של שבוע

לפעמים שינוי לא באמת נדרש. זה פשוט שאנחנו כל כך מעורבים בתוך משהו והוא הופך להיות שגרתי, עד שקשה לנו להעריך אם הוא נכון עבורנו או לא. אם התנתקנו ממנו במשך שבוע וזה גם לנו לרצות להמשיך אותו, פשוט נמשיך.

העיקרון שמאחורי היציאה לחופשה הוא הגיוני מאוד. כשאנחנו מתנתקים מלחוות משהו במשך שבוע, אנחנו יכולים להתנתק ממנו קצת רגשית (נקרא גם זווית הסתכלות שלישית ב-NLP). והניתוק הזה מאפשר לנו להיות קצת יותר אובייקטיבים כדי לבצע את השלבים הבאים.

שלב 2 בהחלטת החלטות: לבדוק את התחושה הפנימית

זה בסדר להרגיש לפעמים קצת באסה. או להתחיל את היום מדי פעם עם חוסר חשק. מצד שני, אם באופן טבעי אנחנו אנשים שמחים ובעבודה אנחנו כבויים לגמרי וחוזרים בסוף היום עייפים ומותשים יותר משהיינו אמורים… זה מעורר שאלות.

שוב, זה לגמרי הגיוני מדי פעם להרגיש רע. מצד שני, אם אנחנו נמצאים כל הזמן במצב רוח רע ואפילו חופשה לא טוענת לנו את המצברים, זה כנראה סימן שהשינוי חייב להגיע בקרוב. בעיקר כי התחושה מצטברת ומשם, זה כנראה כבר לא ישתפר ולעתים אף יגמר בפיצוץ.

שלב 3 בהחלטת החלטות: לבדוק את התוצאות

התחושה הפנימית היא לא המקום היחיד שבו אנחנו יכולים לגלות אם הגיע הזמן לעשות את הצעד. לעתים קרובות, ניתן לשים לב דרך תוצאות ההתנהגות שלנו עד כמה אנחנו מרוצים מהמקום שבו אנחנו נמצאים.

אם במשך תקופה מסוימת, אנחנו מקבלים תוצאות שליליות במקום שבו היינו מקבלים חיוביות רוב הזמן, זה מעיד על משהו. אם לא משנה מה אנחנו עושים דברים לא עובדים, זה עוד רמז. אם התוצאה היחידה שמשלהבת אותנו היא להגיע לסופ"ש… הבנת את הרעיון.

שלב 4 בהחלטת החלטות: לבחון אם אנחנו בורחים מהתמודדות

בחלק מהמקרים זה ירגיש אותו הדבר. ולא תמיד קל להבחין ישר אם אנחנו צריכים להחליף הכל ולהמשיך. או שאולי אנחנו צריכים להתמודד עם משהו שלא קל או לא נוח לנו להתמודד אתו.

על מנת לדעת אם אנחנו בורחים מהתמודדות נוכל לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:

א. מה אנחנו יכולים לשנות במצב הנוכחי שישפר אותו?

ב. האם אנחנו יכולים לבצע כזה שינוי?

ג. מה המחיר של השינוי או ההחלטה הזו?

ההצלבה בין 3 התשובות תעזור לנו להבין אם יש דבר שיכולנו לעשות וישפר את המצב הקיים או שהגיע הזמן לשינוי גדול יותר.

שלב 5 בהחלטת החלטות: לבחור את עומק השינוי

לכל שינוי יש השלכות. עם כל השלכה אנחנו נצטרך להתמודד. מצד שני, יש השלכות שרצוי לבדוק לפני ביצוע השינוי. כמו השפעה על הכנסות או על מיקום גאוגרפי למשל. ובעיקר אם יש לנו משפחה שצריך לפרנס.

אם אנחנו רווקים, זה פחות בעייתי. כי אז מדובר בעיקר על לוגיסטיקה או רגשות. עם זאת, ברגע שהשלכות השינוי עשויות לפגוע במשפחה שלנו או באנשים שתלויים בנו, עלינו לחשוב האם אנחנו נוהגים באופן אחראי.

אם תוצאות השינוי יותר מדי מסוכנות ואנחנו כבר לא יכולים שלא לבחור בשינוי, עדיף שנמצא אפשרות שינוי אחרת. כזו שאינה קיצונית ועדיין ממלאת את הצרכים שלנו. לשם כך, נוכל לשאול את עצמנו 4 שאלות ראשיות:

א. למה אני רוצה לעשות את השינוי?

ב. מה חשוב באופן מהותי שיהיה במצב החדש?

ג. ממה אני רוצה להימנע בכל מחיר במצב החדש?

ד. מה חסר לי כדי להגיע למצב החדש?

ריכוז התשובות לשאלות הללו יעזרו לנו לחדד מהי מהות האפשרות החדשה שאותה אנחנו רוצים למצוא. ואחרי שנגדיר את המהות, יהיה לנו יותר קל למצוא את האפשרות שפותרת את המצב הנוכחי בצורה הטובה ביותר עבורנו כרגע.

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

  1. מאמר מצויין ללא ספק, רק אם אפשר לשנות את שמו מ"לקיחת החלטות" ל"החלטת החלטות" אני אשמח. כמעריץ של השפה העברית (אע"פ שאינני שולט בה), ההשאלה הזו מאנגלית פשוט חורה לי.
    תודה רבה! ושוב, מאמר מצויין כהרגלך (;

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: