חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

לרכוש מבלי לקנות

היי לכולם,

שמעתם פעם את הביטוי "לרכוש"?

מהי המחשבה הראשונה שעולה לכם לראש כשאתם חושבים על "לרכוש"?

האם גם אצלכם התמונה הראשונה שעולה לכם לראש היא שליפת ארנק?

ומה בקשר לרכישת ידע? איך תגדירו רכישת ידע? האם רכישת ידע בהכרח מחייבת הוצאת כסף?

ובכן התשובה לשאלה זאת היא די פשוטה.

לא. רכישה היא הפעולה שבה אדם הופך משהו לרכושו ולא כל רכוש הוא מוחשי.

לצורך ההמחשה נוכל לקחת לדוגמא את ד"ר יוסי כהן (דמות בדיונית, כל קשר בינה לבין המציאות הוא מקרי).

ד"ר כהן הוא כירורג בבית חולים גדול במרכז, בן 38 שלמד רפואה באוניברסיטת תל אביב. למרות שעל פניו ניתן להגיד כי ד"ר כהן ידידנו קנה את ההשכלה שלו בכסף (שהרי תואר ברפואה בימינו הוא לא זול), הכסף הוא דווקא החלק הקטן בתהליך:

הוא היה צריך להגיע לממוצע ציונים גבוה מאוד המשוקלל עם פסיכומטרי גבוה במיוחד, ללמוד קשה בסביבה מאוד תחרותית, לקחת את התיאוריה שלמד ולהתנסות בה ב"שטח" (בבית החולים על חולים אמיתיים) מתוך לימוד מאנשים שכבר בעלי ניסיון וטובים בתחום, לבחור התמחות ולהתחיל לעבוד בה.

אם ניקח לשנייה את יוסי כהן, כפילו הלא אקדמי, שחיפש ומצא בדרכים (חלקן חוקיות יותר וחלקן חוקיות פחות) מידע על אנטומיה אנושית, ספרוני EBOOK שמסתובבים להם חופשיים בכלל האינטרנט ואפילו סרטונים שלמים ב-YouTube שבהם מראים כיצד לנתח, הוא יידע המון על מה שנדרש בכדי לעשות את זה.

אז מה ההבדל? לשניהם הרי יש ידע ונניח ששניהם השקיעו כסף בכדי לקנות את מקורות הידע הללו…

לפני תקופה מסוימת נסעתי ברכבת ומולי ישב אדם המלמד קבלה. תוך כדי השיחה שהתפתחה הוא הסביר לי שישנם שני אנשים שמתעניינים בתחום – אנשים שיודעים על הקבלה ואנשים שיודעים קבלה.

כששאלתי אותו מהו ההבדל הוא נתן לי את ההסבר הבא "אנשים שיודעים על קבלה קראו כל מה שאפשר על קבלה ושמעו כל מה שאפשר על קבלה ולעומתם אנשים שיודעים קבלה הם אנשים שהתנסו בקבלה, חיים אותה ועושים אותה – ממש יודעים על מה מדובר".

זה בדיוק כמו… אדם שקרא כל מה שאפשר על פיתוח שרירים ומעולם לא הרים משקולת. האם לדעתכם הוא יוכל לבוא לחדר כושר יום אחד ולהרים משקולת של 150 ק"ג?

אז מה ההבדל? ההבדל הוא בצורת הלמידה. כשלומדים למידה תיאורטית, חשוב ללמוד ממישהו שיודע ולצורך העניין אפשר ללמוד זאת גם מספרים טכניים, אך כשהלמידה היא למידה של כישור יישומי – עדיף ללמוד זאת מאדם שעושה את זה בשטח.

למה? למידה היא הרי תהליך של חיקוי, התלמיד לומד לא רק את מה שהמורה מלמד, אלא גם את הצורה שבה המורה מבצע דברים בפועל. כשלומדים מאיש מקצוע, בנוסף ללמידת אותו כישור כמו שהמקצוען מבצע אותו, יש גם את האופציה לשאול שאלות שעולות.

תארו לעצמכם רופא מנתח שלמד בהתכתבות ומגיע לבצע ניתוח מורכב, איך הוא יכול לדעת אם הוא חותך את הדבר הנכון או האם הוא חותך בצורה הנכונה?

עכשיו השאלה שנשאלת היא – איך אתם מעדיפים ללמוד? רק בכדי לדעת על…? או שתעדיפו לדעת באמת מתוך למידה מאנשי מקצוע?

יום מעולה

ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?