חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

לקואצ'רים אסור לקרוא את זה

היי לכולם,

לפני תקופה מסוימת, במהלך אחת הסדנאות שאני ואמיל מעבירים בסמינר אפעל הבחנתי בראשו של אדם לא מוכר מציץ מאחורי הדלת ומאזין להרצאה עצמה. כשיצאנו להפסקה ניגש אליי אותו אדם, הציג את עצמו כמרצה המעביר סדנאות באחת הכיתות שלידנו וציין כי ההרצאה מאוד עניינה אותו ומסקרן אותו לדעת מי אנחנו ומה ההכשרה שלנו (אם מסקרן גם אתכם, כנסו לפה).

בואו נעצור פה לשנייה וננסה להסתכל על זה כאילו שאלו אותנו. האם חשבתם אי פעם מהי המשמעות של הדרך בה אתם מגדירים את עצמכם? בה אחרים מגדירים את עצמם? נשמע לכם כמו התעסקות בסמנטיקה? ואם אני אספר לכם על בחור שבמשך תקופה ארוכה ניסה בצורה עקבית לחזר אחרי נשים ורק כשייעצתי לו לשנות את הכינוי בו קראו לו חבריו, זכה תוך פחות משבועיים להצלחה מסחררת?

מה? אחרי שבוע וקצת? אתה לא רציני

אז מסתבר שאני דווקא מאוד רציני. וזה גם מאוד הגיוני אם תחשבו על זה – אם אנשים קוראים לכם בכינוי מסוים שמרמז על תכונה שלילית, תקיעות או חוסר הצלחה, ואתם לומדים (אגב התניות) להגיב למשמע הכינוי הזה – אתם למעשה מלמדים את עצמכם להזדהות עם הכינוי.

במידה וכבר מצאתם את עצמכם מגיבים לכינוי שכזה, ושמתם לב לכך שכנראה יש קשר בין הכינוי לתוצאות לא מרשימות, פשוט המציאו לעצמכם כינוי חדש ודאגו שחבריכם יכנו אתכם בו. אם הם לא מוכנים לשנות כינוי, פשוט תאמנו את עצמכם לא להסתובב או להגיב.

אז למה אסור לקואצ'רים לקרוא את הפוסט?

קודם כל אפתח בחידה: אם הייתם כלואים בחדר ולו 4 דלתות – מאחורי דלת אחת יש מלכודות סכינים שלבטח יחתכו אתכם לחתיכות קטנות, מאחורי השנייה יש להבות אימתניות שיהפכו אתכם לסטייקים מפוחמים, מאחורי השלישית יש נמרים רעבים ומאחורי הרביעית עומדים קואצ'רים חמושים שיעצרו אתכם, איך תצאו?

קחו לעצמכם שנייה וחצי לבחור דלת ועשו זאת בדיוק במהירות שבה נוח לכם להמשיך לקרוא.

התשובה היא די פשוטה: בעוד שלושת הדלתות הראשונות יובילו אתכם למוות בטוח, מאחורי הרביעית לא יעמוד אף אחד. למה?

כי אין יצור שנקרא קואצ'ר. בעוד שהקואצ'ינג כמו שהוא היום נוצר בשנת 2001 כתנועה בשם coachville על ידי אדם מדהים למדי בשם תומאס ליאונרד, והפך להיות טרנד פופולארי ומצליח בשנים האחרונות בעולם, הוקמו להם לא מעט "בתי ספר" ללימוד קואצ'ינג שלא באמת עברו הכשרה ספציפית לכך ומלמדים מתוך פילוסופיה כזו או אחרת של מקימי החברה.

מכיוון שהם כבר עוסקים ב"כאילו" ובלנצל טרנדים, גם לא היה אכפת להם לתת לבוגרי הקורס שלהם תעודה שמכשירה אותם כקואצ'רים. בניגוד ל-Coach, שהוא מאמן, coacher  הוא האדם שרוכב על כרכרה וככזה, כנראה שאין לו הכשרה מספקת לעזור לאנשים להצליח בחיים, להתגבר על חרדות ולעשות דברים שלא העיז.

הרי בינינו, מי שלא יודע באיזה תחום הוא נמצא, הוא לא ממש מה שהוא מתיימר להיות וקהל היעד איננו טיפש ברובו הגדול. אם תהיו חולים לא תלכו לאדם שמציג את עצמו כדוקטורר ואם הצנרת שלכם תתקלקל לא תלכו לחפש אינסטלטרור.

משמעותה של מילה מנוסחת היטב

עצרו לשנייה וחישבו, איך אתם מציגים את עצמכם כשאחרים שואלים אתכם מי אתם. האם אתם קודם כל מציגים את שמכם (למשל: יהודה כהן, רופא ילדים) , אולי אתם אומרים את התואר שלכם קודם (ד"ר יהודה כהן לדוגמא) ואולי אתם אפילו בוחרים להיות לא פורמאליים לחלוטין ולהציג את עצמכם רק בשמכם הפרטי (יהודה).

אני בטוח שבסיטואציה כזו או אחרת השתמשתם בכל דרכי ההצגה העצמית שפירטתי ועם זאת, אני רוצה תעצרו שוב ותחשבו – מתי בחרתם להשתמש בכל אחת מהדרכים? מה הייתה המטרה בכך שהצגתם את עצמכם בצורה כזו או אחרת? האם זה שירת את אותה המטרה?

במידה וכן, מעולה – אתם יודעים איך להתאים את עצמכם למקום שבו אתם נמצאים ובכך מקדמים את עצמכם ואת מטרתכם בצורה הטובה ביותר. אם עדיין לא, אני בטוח שעם קצת תרגול ומחשבה על מה שקראתם פה היום, תוכלו להגיע לתוצאות הרבה יותר מרשימות.

ובעוד אני מסתכל על אותו אדם, שהציץ קודם אל תוך הסדנה שלי ושאל אותי מהי ההכשרה שלי, היה לי ברור לחלוטין שהוא מחפש לשמוע מהם התארים שלי. אני בתורי הסתכלתי עליו בחיוך והשבתי לו "זה מאוד תלוי, אתה רוצה את התארים הרשמיים שלנו או את התארים שמחלקים לנו מאחורי הגב?"

להתראות בקרוב,

ליאור

נ.ב. אל תחכו שאני אודיע על תחילת סדנה והתקשרו עוד היום בכדי לשריין את מקומכם בסדנה הקרובה. הסדנה הקרובה הולכת להיות יוצאת דופן ביותר מצורה אחת – אני ואמיל יושבים כל הזמן ורוקחים לכם נוסחאות הרבה הרבה יותר מדהימות שישאירו את כל המתחרים שלכם עם פה פתוח מאחוריכם

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?