חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
stressless

אתגר מיוחד: איך להילחץ פחות ולהוריד את רמת הסטרס ב-4 דקות ביום?

היי,

בשבוע שעבר, הסברתי מהו השינוי החשיבתי הקטן שביצעתי וגרם לי לפתח ביטחון עצמי מפלדה. היום, נענה על שאלה ששלחה נעמה, קוראת חדשה של בלוג ה-NLP שלנו: איך אני יכולה להוריד את רמת הסטרס (הלחץ) בחיים שלי, כשהקאץ' הוא שאין לי המון זמן פנוי?

מלחץ ללחץ

בחיי היום יום שלנו, אנחנו נמצאים בלא מעט לחץ. לחץ להספיק כמה שיותר בעבודה. לחץ להספיק לעשות כל מני מטלות בבית. לחץ להספיק לאסוף את הילדים לעיסוקים שלהם ומהם בחזרה. ובנוסף, גם לחץ פנימי שלנו להספיק לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו.

בעוד שלחץ בכמות סבירה דוחף אותנו לעבוד, עודף לחץ כבר עשוי להיות מסוכן. במקרה הטוב, הוא עשוי להתיש אותנו. במקרה הרע, לעורר כל פוטנציאל גנטי של מחלות שמסתתר בתוכנו. ולצערנו, יש דברים שכשמעוררים אותם, לא קל להרדים או לרפא אותם אחר כך.

לכן, עלינו לשאוף למצוא את מינון הלחץ שיעיל עבורנו. זה האידיאל בכל מקרה. רק שכמו שכתבתי קודם, לפעמים יש תקופות שדחוסות בדברים שצריך להספיק. ולפעמים, אלה פשוט החיים שלנו. זו בדיוק הנקודה, שבה אנחנו חייבים לשלוט ברמת ובעוצמת הלחץ שבתוכנו.

למה לא מספיק להגיד לעצמנו שלא להילחץ?

לא מספיק להגיד לעצמנו שלא להילחץ. על פי ה-NLP, התת מודע שלנו מבין רק הגדרות מפורשות. לא ברור לו מה זה "לא להילחץ". הוא צריך לדעת מה לעשות במקום. ואם לא נכווין אותו לכיוון אחר, הוא יחזיר אותנו לנטייה הטבעית שלנו – ושוב נילחץ.

מעבר לכך, שינון של אמירות כמו "אני רגועה ומלאת אנרגיה" לבדו (למרות שיש "מומחים" שיגידו אחרת, כולל בעולם ה-NLP) לא מספיק כדי ליצור שינוי. אם החלק הביקורתי במוח שלנו יזהה שזה שקר, הוא יחסום את המשפטים החביבים האלה מלהגיע לתת המודע.

בגלל זה, אנחנו צריכים להוכיח לו. להראות לו תוצאות. ובכך, לערער את האמונה הקיימת שמגבילה אותנו. ולאפשר לאחרת להיכנס במקומה. כזו, שתאפשר לנו לשחרר את הסטרס ולהשתחרר לתוך עשייה שתאפשר לנו להספיק לעשות את כל מה שצריך.

מה צריך לעשות כדי להוריד את הלחץ?

זה בדיוק המקום שבו נרצה ללמוד טריק. והטריק הוא שימוש בשאלות. למה שימוש בשאלות הוא יעיל? כי הוא מאפשר לנו להסיק לבד את המסקנות הרצויות. לחשוב דרך זווית חשיבה מאוד מסוימת. ואפילו לתכנן דרכים להגיע לתוצאה רצויה.

כאן בדיוק נכנס האתגר שלנו. ולא, זה לא חייב להיות אתגר של חודש. אפשר להתחיל ממשהו קטן שנעשה במהלך שבוע. משהו, שלא ידרוש מאתנו יותר מדי מאמץ. רק בחינה של משהו מאוד חשוב בחיים שלנו, מתוך מענה על שאלה.

האתגר הוא כזה: במשך 7 ימים, נשאל את עצמנו בכל יום בערב (לפני השינה) "מה עשיתי היום ששימח אותי?". אני יודע, לשאול את השאלה זה לא מאתגר. ופה הקאץ' – בכל יום, חייבת להיות לנו תשובה. אז כדאי שנכין אותה לשאלה היומית.

למה שזה יעבוד?

בדרך כלל, רובנו עסוק בשגרת היום יום שלו. מבצעים את המשימות. ולעתים קרובות, אנחנו מקריבים את ההנאה האישית שלנו לצורך העניין. החזרת המיקוד שלנו לשמחה האישית שלנו (לא לתמיד, רק לקצת) מכוונת אותנו לשתול נקודות שמחה בחיים שלנו.

בנוסף, כשאנחנו שמחים יותר משתחררים במוח שלנו אנדורפינים. אותם חומרים כימיים טבעיים שעוזרים לפוגג מתח, חרדה ופחד. כך שהשילוב בין העשייה החיובית שמניבה תוצאות משמחות לאנדורפינים… הוא מסיבה של ממש.

עכשיו, נצא לדרך ונכוון לעשות בכל יום לפחות דבר אחד שמשמח אותנו. כך שכשנשאל את עצמנו לפני השינה "מה עשיתי היום ששימח אותי?", תהיה לנו תשובה מעולה. נכון שפשוט וקל ליישום?

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות שמתחת למאמר: אילו תוצאות יצרת בשבוע האחרון ומה קרה לרמת הלחץ שלך בעקבות האתגר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

6 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: