חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הצבת מטרות

הצבת מטרות: השאלון שיגלה מהו סגנון המשחק שלך ואיך להשתמש בו כדי להציב מטרות שבאמת יגרמו לך לפעול?

היי,

בפעם הקודמת הצגתי 5 טעויות שכנוע שיהרסו לנו פגישות שדווקא התקדמו טוב. היום, נענה על שאלתו של נדב, קורא ותיק של בלוג ה-NLP שלנו על הצבת מטרות: ניסיתי כבר כל מני שיטות להתחייב למטרות שלא תפסו, איך להציב מטרות שיגרמו לי להתחייב אליהן?

על אנשים ומשחקים

לפני 6 שנים, כתבתי על מבחן בארטל. מבחן בארטל הוא מודל מרתק שבוחן מה האסטרטגיה של אנשים כשהם משחקים משחק כלשהו. מודל, שיש לו השלכות מאוד מעניינות על הדרך שבה אנחנו מבינים אחרים ואת עצמנו. ככה המודל נראה (הסבר יבוא אחרי התמונה):

בקצרה, המודל ממקם אנשים על 2 קווי רצף בתוך המשחק: הראשון, הוא המידה שבה אדם הוא תגובתי למה שקורה במשחק או יוזם, מניע ומוביל התרחשויות בתוכו. והשני, הוא המידה שבה אדם נותן חשיבות לעולם המשחק (לכללים למשל) על פני האנשים שאיתם הוא משחק.

כך, נוצרים 4 סוגי אנשים: ה"הישגיים", שרוצים להשיג את התוצאה הגבוהה ביותר במשחק. ה"חוקרים", שבוחנים את גבולות המשחק. ה"חברתיים", שמתמקדים בעזרה לחבריהם במשחק. וה"רוצחים", שרוצים לנצח את המשחק על חשבון השחקנים האחרים.

עכשיו, הקטע המעניין הוא, שזה לא מודל מהסוג של "או או". כלומר, יש מעט מאוד אנשים שהם חד משמעית סוג אחד. לרובנו, יש ציון שמורכב מאחוזים שונים של כל אחד מהסוגים. ואם נדע מהם האחוזים הדומיננטיים אצלנו, נוכל לבנות מטרות טובות יותר.

איך נדע מה ציון הבארטל שלנו? נוכל להיכנס לקישור הבא ולעבור את המבחן (זה באנגלית).

מה הקשר בין הצבת מטרות למודל בארטל?

למרות שמודל בארטל עוסק בדרך שבה אנחנו משחקים, הוא מגלה דברים מהותיים על האופי שלנו. הרי במשחק, אנחנו מתפקדים בדיוק כמו מי שאנחנו באמת בפנים, כשמאפשרים לנו לתפקד בסט חוקים ששונה מהרגיל. ובכך, אנחנו חושפים את הנטייה הטבעית שלנו.

בדיוק באותה המידה, הגדרת המטרות שלנו בהתאם למי שאנחנו באמת יכולה להניע אותנו הרבה יותר. אחרי הכל, זו הדרך שבה אנחנו מעדיפים לגשת למשחק. וגם החיים הם סוג של משחק עם כללים מוגדרים היטב ו"דמויות אחרות" שמשחקות בהם במקביל אלינו.

עכשיו נשאלת שאלת השאלות: איך נציב מטרות בצורה נכונה לפי סגנון המשחק שלנו?

הצבת מטרות ל"הישגיים"

הישגיים מתמקדים בעיקר במעמד שלהם ובמהירות שבה הם השיגו את תוצאותיהם במהירות או בצורה מלאה. הם לא יסתפקו ב-90% מטרה. הם לא ירצו להגיע אליה שניים או שלישיים. הם ירצו להיות או מספר אחד או התוצאה הגבוהה ביותר וכמה שיותר מהר.

אם אנחנו הישגיים, עלינו לקחת את זה בחשבון. לכן, עלינו לוודא שבתוך הגדרת המטרות שלנו, יהיו שניים או יותר מהמאפיינים הבאים:

א. הצטיינות שניתן למדוד באופן חד משמעי

ב. שיפור התוצאה הטובה ביותר הקודמת שלנו

ג. השגת התוצאה הטובה ביותר בתחום (בתנאים האפשריים הקיימים)

ד. הגעה לתוצאה מצטיינת בפרק הזמן הקצר ביותר

לדוגמה, נניח שעצמאי הישגי שרוצה לשפר את ההכנסה שלו. מטרה כמו "להרוויח עוד 3,000 שקלים בכל חודש עד ה-1 לספטמבר" תהיה מאתגרת ולכן מעולה עבורו. זה סכום שאפשר למדוד והזמן הוא קצר יחסית. וזה, בדיוק הפלפל שהוא צריך כדי לזוז.

הצבת מטרות ל"חוקרים"

חוקרים מתמקדים בעיקר בגילוי דברים חדשים. הדרך יותר מעניינת אותם מאשר התוצאה הסופית. ובניגוד להישגיים, מטרה מוגדרת או קרובה מדי, עשויה להלחיץ אותם. הם ירצו לקחת את הזמן. לחפש. לגלות. ולמצוא פתרונות.

אם אנחנו חוקרים, עלינו לקחת את זה בחשבון. לכן, עלינו לוודא שבתוך הגדרת המטרות שלנו, יהיו אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:

א. למידת ידע חדש (בין אם מדובר בידע תיאורטי, מיומנות או הבנה עמוקה יותר של משהו)

ב. מציאת פתרון לבעיה שאין לה פתרון עד עכשיו (עבורנו או בכלל)

ג. מציאת דרך החדש ויעילה יותר לפתור משהו

לדוגמה, נניח שמאמנת אישית חוקרת רוצה לשפר את היכולות שלה. מטרה כמו "ללמוד 3 דרכים חדשות לפירוק אמונות מגבילות עד אמצע שנת 2022" יכולה להיות מעולה עבורה. אחרי הכל, זה מספיק זמן לצאת למסע שכזה ואתגר מסקרן מאוד.

הצבת מטרות ל"חברתיים"

חברתיים מתמקדים בעיקר בצד החברתי. מעניין אותם יותר להתחבר עם אנשים וליצור קשרים חברתיים ועסקיים. אחרי הכל, עבורם החיים הם מסע משותף. ומבחינתם, לבד הם לא יצליחו להגיע לתוצאות שחשובות להם.

אם אנחנו חברתיים, עלינו לקחת את זה בחשבון. לכן, עלינו לוודא שבתוך הגדרת המטרות שלנו, יהיו אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:

א. יצירת קשרים חדשים עם אנשים שעשויים לקדם אותם

ב. עזרה לאנשים אחרים להתגבר על מכשולים

ג. עזרה לאנשים אחרים להשיג את המטרות שלהם

ד. יצירת קבוצה או קהילה כחלק מהשגת המטרה

לדוגמה, נניח שמרצה חברתי רוצה ליצור קורס לשיפור יכולות התקשורת. מטרה כמו "ליצור קורס שמשפר את יכולות התקשורת של ילדים מהפריפריה כדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלהם בחיים" יכולה להיות מעולה עבורו. הרי זו מטרה מעולה מבחינתו לעזור להם וזה הופך את המוצר שלו מסתם מוצר, לכזה שיכול לשפר באופן מהותי חיים של אדם שזקוק לכך.

הצבת מטרות ל"רוצחים"

רוצחים מתמקדים בעיקר בהצטיינות מול אחרים. בתחרויות שמוכיחות מי הכי טוב. אותם, מעניין להגיד לתוצאה לפני אחרים. להצליח יותר מאחרים. ואם אפשר, גם לנפנף בזה. כדי שכולם יידעו שהם טובים יותר. זו אמנם הקצנה של הטיפוס, רק שהבנת למה אני מתכוון.

אם אנחנו "רוצחים", עלינו לקחת את זה בחשבון. לכן, עלינו לוודא שבתוך הגדרת המטרות שלנו, יהיו אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:

א. זכייה בתחרות שבה מתמודדים אנשים אחרים

ב. הגעה לתוצאה מצטיינת לפני אנשים אחרים

ג. פרסום תוצאות ההצטיינות במקום שכולם יוכלו לראות

ד. קבלת תעודת הצטיינות בטקס או מעמד פומבי כדי שהמשתתפים האחרים ייראו

ה. למנוע מאחרים להצליח כחלק מהגעה לתוצאה המצטיינת

לדוגמה, נניח שספורטאית "רוצחת" רוצה לשפר את התוצאות שלה. כל מטרה שהיא פחות מ"לעמוד על פודיום הזכייה במקום הראשון ולקבל את המדליה מול כולם" לא תדליק אותה לצאת לדרך. אחרי הכל, זה לא רק שהיא הצליחה. היא הצטיינה. ניצחה אחרים. וכולם רואים.

כמה מילים לסיכום

ציון הבארטל של רובנו הגדול לא יהיה מורכב רק מסוג אישיות אחד. הוא יהיה מורכב מאחוזים שונים מכל אחד מסוגי האישיות. עבורנו, חשוב לשים לב לסוג או לסוגים הראשיים ולשלב מאפייני מטרה שמתאימים להם.

כך, יהיה לנו ברור יותר על מה לשים דגש בניסוח המטרה שלנו. רק לצורך הדוגמה, אם אנחנו הרבה יותר הישגיים וחוקרים מכל דבר אחר, נוכל לשים דגש גדול יותר על השגת תוצאה מדידה שעבורנו מסמלת הצלחה במקביל לדרך להשגתה.

ואיך נדע אם המטרה שלנו נוסחה בצורה הכי טובה לנו? מאוד פשוט: פשוט נגיד אותה לעצמנו ונבדוק עד כמה היא מזיזה לנו. עד כמה היא מרגשת אותנו להתחיל לפעול. אם ניסחנו אותה בצורה שהכי מתאימה לנו, ישר נדע. וכמובן, זה יהיה השלב שבו נצא לדרך.

עכשיו, די להיום. ואותי מסקרן לדעת בתגובות שמתחת למאמר: מה דעתך עליו? ולא פחות חשוב מכך, אם נדרשת לך עזרה להגדיר מטרה שכזו, אשמח לשמוע בתגובות מה יצא ציון הבארטל שלך וביחד נגדיר אותה.

שיהיה לך המשך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

  1. הי, ליאור, מאמר יפה, תודה ! אני רואה את עצמי בפן מסוים כרוצח אך תמיד הסתכלתי על זה כתלות חברתית מסוימת ולא בריאה שכל הערך העצמי שלך מגיע מהערך הסביבתי שלך ואשמח לשמוע את דעתך בנושא. עוד אשמח לתגובתך האם אתה חושב שלטפח את זה שהסיפוק שלך יבוא מרמיסת האחר זהעומד בנורמה המוסרית או שזה דחף יצרי שאף אם הוא מביא הנאה כל שהיא צריך לעבוד עליו ולשנותו

    1. היי משה,
      אני אישית מאמין מאוד במציאת הדבר שכבר עובד לך ובייעול שלו בצורה שפוגעת בצורה הקטנה ביותר באחרים. אפשר לקחת את ה"רוצח" לקיצון שעוסק ברמיסת אחרים ועם זאת, אפשר גם אחרת: להתמקד במציאת מודלים לחיקוי ולפעול כדי להצליח יותר מהם. במילים אחרות, ניתן ליצור תחרות בריאה שתניע אותך לפעול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?