חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

למי יש זמן פנוי לסטרס?

היי,

קודם כל רציתי לבקש סליחה. סליחה מכל אותם אנשים שהיו מקבלים את המייל מאיתנו ובחודשים האחרונים, בגלל תקלה שגילינו שבוע שעבר, לא קיבלו את העדכונים שלנו. אמנם לא הפסדתם כלום, בעיקר כי בבלוג שלנו יש את כל הניוזלטרים שלנו, אבל מגיעה לכם ההתנצלות.

ועכשיו, אחרי ההקדמה המרגשת, רציתי לגעת בשני נושאים, כל אחד יותר מרתק מהשני:

1. ממה עוד נובע לחץ?

הרבה מדובר היום על הנושא של סטרס (stress) ועל ההשפעה שלו על חיי היום יום שלנו. מחקרים גילו כי רמה גבוהה של סטרס עשויה לפגוע במערכת החיסון, להעלות את לחץ הדם שלנו, לחשוף אותנו לכל מני גורמים מזיקים (רדיקלים חופשיים לדוגמא) ולפעמים אפילו להביא אותנו לסכנת חיים של ממש.

כל זה ידוע ומוכר (ובגלל זה הרשיתי לעצמי טיפה לרפרף על מה שאנחנו כבר יודעים ומכירים) אבל יש בזה יותר ממה שזה נראה. השאלה היא ממה בדיוק נגרם אותו הסטרס… על פניו, השאלה נשמעת פשוטה כל כך עד שזה נראה מובן מאליו ואתם מרגישים שהשאלה נשמעת מיותרת. מצד שני, כמו שאתם כבר מכירים אותי, יש לזה נדבך נוסף ב-NLP.

אותו סטרס, שמשפיע למעשה על כולנו לא נוצר מתוך שקיעה בתוך רגשות שליליים כמו שרבים נוטים לחשוב. זה נכון שהוא מורגש בעיקר כשאנו מרגישים את הרגשות השליליים אבל זהו לא מה שגורם אותו. לכן, הצעד הראשון שעלינו לעשות בכדי לחיות חיים שבהם הסטרס תופס חלק מזערי אם בכלל הוא להבין, איך אנחנו יוצרים סטרס בגופנו.

ב-NLP אנחנו מודעים לכך כי גוף ומחשבה משפיעים האחד על השני כל הזמן ולכן כשאנחנו חווים משהו פיזית הוא מיד משפיע עלינו בצורה כלשהי מנטאלית. מצד שני, כשאנחנו חושבים משהו או משנים משהו בהלך המחשבה שלנו, הגוף שלנו מגיב אוטומטית. זכרו את הפסקה הזו, כי היא חשובה מאוד להבנת הסטרס.

כשאנחנו שומעים שיר והדרך שבה הזמר (או הזמרת) מבצע את השיר אינה תואמת למוזיקה שברקע, אנחנו מרגישים צרימה (Dissonance). כאשר אותו זמר מבצע את השיר בצורה שתואמת למוזיקה נוצרת הרמוניה.

כשאנחנו מרגישים תחושה מסוימת, נניח כועסים על אדם שאנחנו לא אוהבים ולא אכפת לנו לכעוס עליו, אנחנו מרגישים תחושה שנחשבת כשלילית, אבל, אנחנו משדרים על אותו תדר שלנו, כלומר, נוצרת הרמוניה בין מה שאנחנו מאמינים שמותר בין הדרך שבה אנחנו מגיבים. ומתי נוצר סטרס?

כאשר אנחנו מרגישים משהו או מאמינים במשהו ומחויבים חברתית או פיזית להגיב בצורה הפוכה, נוצרת אותה צרימה תודעתית שבאותה נקודה יוצרת את הסטרס. אחרי הכול, אנחנו נעים לשני כיוונים הפוכים ברגע נתון ונאגרת אצלנו "אנרגיה" רגשית מסוימת שחייבת להתפרק איפה שהוא.

איך נוכל להעלים את הסטרס?

מעשה בנזיר זן שהיה הולך עם בן טיפוחיו בטבע ומלמד אותו את צורת החשיבה של הזן. כאשר באו לחזור למנזר, שמעו לפתע קול בכי חלוש. כאשר התקרבו לאותו מקום, הם ראו בחורה בלבוש פשוט ולא צנוע מדי מתייפחת. כאשר שאל אותה הנזיר לפשר בכייה, השיבה לו הבחורה כי היא הלכה להשיג תרופות לבעלה החולה ועכשיו, הנהר עלה על גדותיו והיא לא מסוגלת להגיע לצד השני.

בלי לחשוב פעמיים הציע לה הנזיר לטפס על גבו והעביר אותה לצד השני. מאותו רגע, לא פסק מוחו של בן הטיפוחים ממחשבות – הרי המסטר כל הזמן הרצה לו כי אסור לדבר עם נשים שלא לדבר על להסתכל או לגעת, והנה לא רק שדיבר, גם נגע בה פיזית והעביר אותה לצידו השני של הנהר.

רוחו של הנער געשה בו כנהר ולמרות זאת שתק. הם הגיעו למנזר וכל אחד פרש לחדרו, ורוחו של הנער געשה בו חזק מתמיד – הרי זה המסטר והרי הוא אמר, ואיך זה שהוא מטיף ומטיף ובסופו של דבר לא עומד בדבריו. הוא געש וגעש עד שלבסוף נשבר, הלך לחדרו של המסטר ודפק על הדלת. כאשר שמע קריאה המאשרת לו להיכנס הוא התפרץ לחדר בסערה.

"מאסטר, הרי אתה אמרת לא לגעת בנשים ולא לדבר ולא להסתכל אפילו, ואתה ואתה…" והמסטר רק חייך וענה לו "אני… לקחתי אותה מצידו האחד של הנהר לצידו האחר, אתה לוקח אותה איתך עד עכשיו…"

ומכאן, כאילו ללא כל קשר, לחלק השני:

2. איפה אפשר למצוא עוד זמן?

חשבתם פעם מה הייתם עושים אם הייתה לכם רק עוד שעה ביום העמוס שלכם? במה יכולתם להשקיע את הזמן החדש שהיה נוצר לכם? איפה הייתם מוסיפים כיף לחייכם שתמיד דחיתם כי לא היה לך מספיק זמן פנוי?

רובנו היינו מוצאים ישר מה לעשות עם הזמן הפנוי, זה הרי החלום הכי טוב שלנו – להכניס את התחביבים שלנו ללוח הזמנים הצפוף, את חדר הכושר שאף פעם לא היה לנו זמן אליו, להנות מיותר זמן עם הילדים, להספיק יותר בעבודה ומי יודע, אולי אפילו לנוח יותר.

אני לא יודע מה היית רואה את עצמך עושה בזמן שאמרת לעצמך "עוד שעה… בדיוק כמו שרציתי תמיד", ועם זאת, יש לנו הצעה מעניינת עבורכם – עוד זמן. אני מזמין אותך לקרוא בעמוד הבא קצת יותר על סדנת הדגל החדשה שלנו שנקראת "השעה ה-25" שנוצרה מתוך מחקר אינטנסיבי שביצענו במהלך השנה האחרונה על אנשים שיודעים לנהל את זמנם ואת מוחם בצורה אחרת ממה שמקובל.

הרשו לעצמכם לפנק אתכם ביותר זמן והירשמו לסדנה זו, המתחילה ב- 14 למאי עוד היום וגלו כיצד הסדנה מחברת בין שני חלקי הניוזלטר שאתם כרגע בשלבי סיום קריאתו.

עד כאן לבינתיים
ליאור

נ.ב. השעה ה-25 היא רק הראשונה מתוך סדרת סדנאות שיעלו בקרוב ובשל כך תרד תדירות סדנאות ההכשרה שלנו. הירשמו עוד היום לסדנת הפראקטישנר (הכשרה לעיסוק ב-NLP) הקרובה ותיהנו מהנחת הרשמה מוקדמת בת 500 השקלים.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: