חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

ריתוק בלתי מילולי

שלום לכולם,

בואו נדמיין ביחד סיטואציה שעשויה לקרות לכל אחד מאיתנו בתחום בו אנחנו נמצאים:

התבקשתם להכין מצגת קצרה אותה תצטרכו להעביר לפני קבוצת אנשים בעוד יומיים. לצורך העניין, האינפורמציה אותה תצטרכו לצקת לתוך המצגת זמינה עבורכם ולכן הדבר הבא לו אתם דואגים הוא כיצד תעבירו את המצגת עצמה.

אנחנו יודעים עד עכשיו כי התקשורת שלנו מחולקת לשני חלקים עיקריים – התקשורת המילולית (עליה נדבר בהרחבה בהזדמנות אחרת) והתקשורת הבלתי המילולית. מכיוון שהתקשורת הבלתי מילולית תופסת את רוב רובה של פעולת התקשורת, אם נוותר עליה אנו נוותר על חלק משמעותי מהיכולת שלנו להעביר את המסר.

בספרות העוסקת בשימוש בתקשורת בלתי מילולית קיימות תיאוריות מכל מני סוגים – בחלקן אומרים דבר אחד ובחלקן אומרים בדיוק את ההיפך המושלם. כל אחת מהתיאוריות נכתבה על ידי איש מקצוע כלשהו ומלווה בהסברים הגיוניים המלווים במחקר כזה או אחר. ועם כל הכבוד הראוי – הזמן דוחק והמלאכה מרובה. מה עלינו לעשות בכדי להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר?

ובכן, בואו נבדוק מהם הכלים שעומדים לרשותנו כרגע – הרגליים שלנו, היציבה שלנו, הידיים שלנו, הראש שלנו, והשימוש בקול שלנו כשאנו מעבירים את התוכן. אם ניקח כל אחד מהם לחוד ונתמקד בדרך שבה יעזור לנו להעביר את המסר בצורה הרבה יותר חלקה נוכל ליצור שיטה בה המסר יועבר ברמות נוספות מעבר לרמת החומר המועבר במילים.

בזמן שאתם כבר חושבים איך אפשר יהיה להשתמש בכלים שציינו מקודם, הרשו לי לפרט:

הרגליים שלנו

בקשר לרגליים שלנו יש מספר דברים שנצטרך לשים לב אליהם:

א. לעמוד במקום או לצעוד? בינינו? זה פחות משנה, כל עוד אתם לא עומדים קבועים במקום אחד כמו פסל או מתרוצצים הלוך ושוב כאילו אתם באמצע מרוץ שליחים 2 מטר… אתם בסדר גמור.

ב. איפה לעמוד ומתי? אם תחלקו בראשכם את הבמה ל- 6 חלקים שונים (בדומה לצורה בה חילקנו את כיווני העיניים המצביעים על תהליך מחשבתי) ותרגילו את הקהל לקבל מסר מסוג מסויים במיקום מסויים, תוכלו לגרום לקהל שלכם לתגובות ספציפיות מתי שרק תבחרו בכך.

היציבה שלנו

לפי וירג'יניה סאטיר קיימות 5 סוגי התנהגות שניתן להבחין בהם לפי היציבה:

א. מאשים – שימוש ביציבה זו מפגין בדרך כלל דומיננטיות וכוח. יש לשים לב כי כי שימוש מוגזם ביציבה זו עשוי להיתפס כמאיים. איך זה ייראה? בדרך כלל העמידה תהיה יציבה ותיטה קדימה תוך שימוש בהצבעה ובתנועות קצרות ותקיפות.

ב. מנחם/ ממתן – שימוש ביציבה זו מיועד להרגיע ולפוגג חששות ותחושות של כעס. איך זה נראה? בדרך כלל היציבה תראה כמתגוננת ויהיה שימוש בידיים כאילו הן מתגוננות או דוחפות אויב בלתי נראה.

ג. מחשב – שימוש ביציבה זו מיועד להסתיר את רגשות הדובר ואת עמדתו בנושא. איך זה ייראה? בדרך כלל הדובר יעמוד במקום כאשר ידיו שלובות.

ד. מסיח דעת – שימוש ביציבה זו נועד בכדי ליצור בלבול אצל השומע. איך זה ייראה? בדרך כלל הדובר יחליף בין שלושת סוגי היציבות שהובאו קודם תוך שהוא עובר מגישה אחת לאחרות וידבר ללא הפסקה.

ה. מיישר – שימוש ביציבה זו מיועד להעברת עובדות ותוצאות חד משמעיות. לסגנון זה אין מאפיין חיצוני דומיננטי מלבד כך שאינו מתאים לאף אחת מהיציבות האחרות.

הידיים שלנו

שימוש נכון בידיים שלנו מאפשר לנו ליצור עוגנים שיחזקו את התחושות כלפינו וכלפי המסר שלנו. ניתן להבדיל בין 2 סוגי עוגנים שנישתמש בהם במהלך הרצאה:

עוגנים קבועים, אותם נעדיף לבצע בתחילת ההרצאה כמו למשל עוגנים המיועדים ליצור תחושות קבועות שיורגשו כלפי הדובר וכלפי ההרצאה עצמה, וישנם עוגנים שמיועדים להעלות תחושה כלשהי אצל הקהל בהם נשתמש כשנרצה ליצור את אותה התחושה בנקודה כזו או אחרת במהלך ההרצאה.

שימוש בקול

ישנם מספר מאפיינים של הקול בהם נוכל להשתמש בכדי להעביר את המסר:

א. טונאציה ועוצמה – נוכל להשתמש בהן בכדי ליצור קיטועים (לצרכי יצירת פקודות מוסוות עליהן נדבר בהזדמנות אחרת) ולהדגיש מילים מסויימות

ב. מקצב ומהירות דיבור – נוכל להשתמש בהן בכדי להתחבר לאנשים דרך המערכת המועדפת שלהם (ויזואלים ידברו מהר יותר, מול קינסטטים שידברו לאט) נוכל להשתמש בהן בכדי להכניס את הקהל לטראנס או להעיר אותו.

נאום טוב הוא נאום המוכן ואנו יודעים מה נוכל לעשות במדיה ודברים לא יעבדו כצפוי. נקודה חשובה מאוד אותה אנו מדגישים ככל האפשר בתחום ה-NLP הוא שתמיד צריך לבדוק את התגובה שאנחנו מקבלים למה שאנחנו עושים – אם נפקח את עינינו ונסתכל על האנשים, נשמע את רחשי הקהל ונרשה לעצמנו לקרוא את תגובות האנשים, נוכל לדעת מתי יצרנו את התוצאה הרצויה ומתי לשנות יציבה, מתי לשמור על הטון או העוצמה ומתי לשחק איתו למעלה ולמטה ומתי להשתמש בעוגן המתאים וליצור שינוי שיעזור לנו להעביר את התוכן.

כל עוד נשמור על קווים מנחים אלה נוכל לראות בצורה ברורה הרבה יותר כיצד יכולת העברת החומר שלנו משתפרת מהרצאה להרצאה עד כדי כך שנוכל לרתק כל קהל שהוא בכל רגע נתון.

שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: