חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תת מודע

7 מיתוסים על תת מודע שחשוב לך לנפץ על מנת להגיע לתוצאות עוצמתיות עם NLP

היי,

בשבוע שעבר דיברנו על 8 דרכים להתמודד עם לקוחות ישראלים מעצבנים. הפעם, רציתי לגעת בנושא שמרתק את רוב האנשים שיצא לי להכיר כשאני מדבר איתם על NLP – תת מודע.

הנושא נהיה כל כך פופולארי לאחרונה עד שנדמה כאילו זו מילת קסם שכל מי שיצליח לפענח אותה יזכה בכוחות קסם.

סרטים כמו "הסוד", ספרים כמו "כוחו של התת מודע" ומגוון שלם של קורסים שמבטיחים לנו הרים וגבעות. אחד אומר שמשאלה שמנוסחת נכון, תגרום לג'יני הלא מודע שלנו להגשים אותה.

אחת אומרת שמספיק רק לדמיין. אחרים גם מספרים לנו שאם נתחבר לתדר הנכון נוכל לתעל את היקום למיגנוט התוצאות הרצויות שלנו.

אני רואה בעיני רוחי 4 ציפורים, 3 כוכבים ו-2 בטטות מתכוננים בבוקר לגרום למשה (או דנה) להצליח בראיון העבודה היום. כזה הוא היקום שלנו – מפרגן, מפרגן ומפרגן.

אם נרצה להגיע לתוצאות כשאנחנו משתמשים ב-NLP, נצטרך להבין מה זה באמת תת מודע. אחרי הכל, איך נוכל לצפות להשפיע על משהו אם אין לנו באמת מושג מה הוא?

על מנת שנוכל להשתמש טוב יותר ב-NLP, נתחיל בניפוץ המיתוסים המצוצים מהאצבע, שכל מרצה שלא באמת בודק את המקורות שלו חוזר עליהם כמו תוכי:

1. תת מודע הוא כל יכול ומקשר אותך לאמת האינסופית

לפי מילטון אריקסון, אבי ההיפנותראפיה, ישנם 2 חלקים בתפקוד שלנו – מודע ותת מודע. מודע הוא כל התהליכים במוח שלנו שאנחנו מודעים אליהם. תפקיד התהליכים האלה הוא בעיקר להתמודד עם המידע שנתפש ע"י החושים שלנו כדי להגן עלינו מסכנה או להוביל אותנו לתוצאה רצויה.

תת מודע (או "לא מודע" בשפה המקצועית) הוא כל התהליכים שהמוח והגוף שלנו מנהלים מבלי שנצטרך להיות מודעים אליהם כרגע. בתוך תהליכים אלו ניתן למצוא גם מערכות טכניות כמו מערכת הדם וגם מערכות לעיבוד מידע המאפשרות לנו להבין וללמוד.

"מודע" ו"תת מודע" הן בסך הכל 2 דימויים למערכות העוזרות לנו להבין את תפקוד המוח שלנו. אף אחד מהם הוא לא יצור או ישות חיזרית שמתקשרת עם דברים שהאדם הפשוט לא יכול להבין.

2. אנחנו משתמשים רק ב-10% מהמוח שלנו

למעשה, אין ולו אפילו מחקרון שתומך בשטות הזו. לעומת זאת, נערכו המון מחקרים שבהם באמת בדקו את תפקוד המוח. במחקרים האלה גילו בעזרת מכשירי fMRI שבכל פעם שאנחנו עושים סוג מסוים של פעולה, אנו מפעילים את אותם איזורים במוח.

חוץ מזה, המוח האנושי שוקל 1.5 קילו ומוח של כבשה שוקל 150 גרם. כל מי שמאמין שהוא משתמש ב-10 אחוזים מהמוח שלו, סתם מתנהג כמו חלק מהעדר.

3. חוק המשיכה ממגנט למציאות שלנו הצלחה/כסף/זוגיות

חשוב לשים את הדברים על השולחן אחת ולתמיד. ישנם מספר חוקי משיכה פיזיקליים (כמו כוח המשיכה, כוחות בין חלקיקים, כוחות חשמליים וכן הלאה).

"חוק המשיכה" הספציפי עליו מדובר פה הוא המצאה של מוכרי ספרות עידן חדש, שמוכרים לאנשים תמימים מכיוון שזה נראה כאילו כסף מגיע לעשירים והצלחה למצליחנים אז יש חוק סודי שגורם להם למגנט את ההצלחה אליהם.

למעשה זאת אמונה מאוד ילדותית. אני לא יודע אם ידעת את זה כבר ועם זאת, לפני שגילו את כוח הכבידה היתה אמונה שחפצים נמשכים לקרקע כי הם אוהבים אותה. זה בדיוק אותו הדבר.

אנשים מצליחים לא מושכים אליהם כסף אלא מרוויחים אותו. עצם כך שהם עבדו נכון, ניצלו הזדמנויות ויצרו קשרים, גרם להם להרוויח עוד כסף. מצד שני, הרבה יותר קל למכור לאנשים "סודות" מאשר לספר להם את האמת: כדי להצליח צריך ללמוד, ליישם ולהיות מוכנים לטעות.

4. שינוי שנעשה בתת מודע מספיק על מנת ליצור שינוי במציאות

ובכן, אולי אני אהרוס את האשליה לרבים מהאנשים בתחום ועם זאת, רק שינוי בתת מודע לא מספיק. אפילו אם התבצעה עבודה מושקעת במיוחד של דמיון מודרך, זה לא מספיק כדי ליצור שינוי אמיתי שיתפוס.

עד שאין התנסות פיזית, שהיא לעשות באמת ולבדוק שהתוצאה תופסת גם במציאות, השינוי לא התבצע. גם אם במהלך עבודה זה היה נראה שכן. אנחנו יוצרים אמונה או משנים אותה רק אם יש לנו לפחות שתי התנסויות שמחזקות אותה. הראשונה נדרשת ללמידה, השנייה נדרשת להוכחה.

5. רק על ידי שימוש בהיפנוזה, ניתן להשיג גישה אל תת המודע

המיתוס הזה הוא רק חצי מיתוס. היפנוזה, אם היא נעשית כראוי על ידי אדם שהוסמך לבצע אותה היא תהליך שנועד ליצור שינוי בתת המודע. מצד שני, לא חייבים להפנט אנשים כדי להגיע אל תת המודע שלהם.

יצירת כימיה, שימוש נכון בשפה, שימוש נכון במקצבי מילים, בטון הקול ועוד מגוון כלים שנלמדים בקורס NLP מאפשרים לך להשפיע על אותו תת מודע.

6. בהריון, מחשבות אם נספגות טלפתית לתת מודע של התינוק

אנחנו לא באמת יודעים מה בדיוק יש בתוך תת מודע עד הסוף ולכן, פעם בכמה זמן קמים אנשים מוזרים וממציאים המצאות. עד שלא ימציאו מבחן תת מודע ראוי, יכול להיות באמת שיש לנו בתת מודע גלגולים קודמים, גלגולים עתידיים ואפילו גלגלון הצידה.

יכול גם להיות שיש לנו שם גם כוחות שליטה על מזג אוויר, ירי לייזר מהעיניים והכי חשוב, הכוח לדעת מתי ביצה קשה מוכנה. אחרי הכל, אנחנו רק מילימטר מלהפוך לדמות קומיקס בעלת כוחות על.

7. לפני שינוי בתת מודע צריך לעשות ניקוי אנרגטי

אני מודה, שוקים חשמליים יכולים לעזור לאפס אדם. זה דווקא כן מוכח מדעית ולא ממש כיף. על מנת שנוכל ליצור שינוי אמיתי בתת מודע, צריך קודם כל ללמוד איך לעשות את זה. כשאני אומר ללמוד איך לעשות את זה אני מדבר על הכשרה רצינית יותר מסתם קורס רוחני לייט.

אחרי הכל, אני מעדיף להאמין שיש בך מספיק שפיות לבחור איש או אשת מקצוע שעברו הכשרה מקצועית שחורגת מתקשור עם חייזרים או מלאכים (או יקומים). אחרי הכל, כשאנחנו ניגשים למשימה של אימון התת מודע, חשוב שיהיה שם מישהו שנוכל לסמוך עליו לעשות את זה.

עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה, מה דעתך?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

89 תגובות

  1. "המוח האנושי שוקל 1.5 קילו ומוח של כבשה שוקל 150 גרם. כל
    מי שמאמין שהוא משתמש ב-10 אחוזים מהמוח שלו, סתם מתנהג כמו חלק.
    מהעדר."
    חחח כ"כ נכון…

  2. http://en.wikipedia.org/wiki/10%25_of_brain_myth
    http://www.scientificamerican.com/ar…rcent-of-brain
    http://www.snopes.com/science/stats/10percent.asp
    http://web.archive.org/web/200604022…a%2Fbrain-myth
    http://www.scientificamerican.com/ar…e-brain-need-s
    http://faculty.washington.edu/chudler/tenper.html
    http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.ph…entOfYourBrain
    http://cafe.themarker.com/post/109720/
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%…9E.D7.95.D7.97
    http://www.csicop.org/si/show/the_ten-percent_myth/
    http://health.howstuffworks.com/huma…in-myths10.htm
    http://home.ix.netcom.com/~suzumi/badmedicine_ch1.pdf
    http://www.eoht.info/page/10+percent+myth

    https://www.youtube.com/watch?v=rB_zFeOaaFo
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%…9E%D7%95%D7%97

    1. היי אדיר,

      יש לי הסתייגות ענקית מהמשפט הזה. לא אוהב אותו. אם אתה מודע לכך שאתה מזייף, זה יתפקד כמו מסיכה. ברגע שלא תתחזק אותה, היא תיפול ותגלה שאין לך כלום מתחתיה.

      פשוט צריך להתחיל להתנהג בצורה הזו. גם אם אין תוצאות מדהימות בהתחלה, ככל שתעשה יותר הן ישתפרו. אם לא, יכול להיות שמה שאתה עושה שגוי ואז אפשר ללמוד ולשנות עד לקבלת התוצאה הרצויה.

  3. היי ליאור,
    בפסקה השנייה הזכרת את הספר "כוחו של התת מודע" בצורה לא כ"כ מחמיאה.
    אשמח אם תוכל לומר לי מדוע.

    תודה,

    יואב

    1. היי יואב,

      על אף שאני בטוח שכוונתו של הסופר היתה טובה, הוא מחבר בספר בין עובדות למיתוסים ללא כל אבחנה ומתבל בתיאוריות ניו אייג'יות רק כדי שיהיה מעניין.

      יום מעולה,
      ליאור

  4. כל אחד אומר ככה ואז מציע ספר אחר (עיין פרסומת מעל דברי הכותב) שבאמת ילמד איך להפיק את המירב מהתת מודע, מצחיק. הזכרת את ספרו של מרפי בצורה כאילו הוא בדה דברים מליבו ויש מקום להתנצל, אם קראת את הספר תוכח לדעת כמה הדברים נכונים מאוד, ומנסיוני, עד לפני שקראתי את הפוסט הבאמת מצוץ שלך השתמשתי בטכניקות שמוזכרים שם ותתפלא כמה שזה עובד בכל תחומיי החיים, גם בחייו וגם במותו של מרפי הדברים קיבלו הוכחות שחלקם מוזכרות בספר, ועוד דבר אחרון אולי לך זה לא עובד ואתה ממורמר כי הסיבה שזה לא עובד זה אם מתייחסים לזה בצורה של "טוב בוא נראה אם זה עובד" זה לא ככה…זה דרך חיים שצריך להאמין בה

    1. צר לי שזה מה שהסקת ממה שכתבתי. הביקורת שלי על מרפי לא היתה שבספר הוא כתב דברים שבדה מליבו, אלא שהוא חיבר הסברים ניו אייג'יים משלו (שאינם בהכרח קרובים למציאות) לתופעות קיימות. לא מדובר על כך שמרפי שיקר אלא על כך שהסיק מסקנות שגויות על הסיבה שבגללה דברים קורים.

      מצד שני, צר לי גם על הנימה השלילית והממורמרת שבה כתבת את מה שכתבת. בעוד שהתגובה שהגבתי על מרפי (לאחר שנשאלתי לדעתי האישית) היא רק דעתי (וזכותי לאחת אני חושב), הפוסט עצמו הוא עובדתי ואשמח שתראה לי ולו עובדה אחת (ואני מדגיש, עובדה) שאינה נכונה בו.

      ובנימה מעט יותר אישית, לפעמים, לפני שאתה כותב תגובות מתלהמות מתוך הנחת הנחות שגויה, אפשר לעצור ולשאול "למה התכוונת כשכתבת…". במקרה הזה, אתה תוכל לחסוך הרבה מלחמות מיותרות ומי יודע, אולי ללמוד משהו חדש.

      כשאדם מחפש הוכחות שמשהו קורה מסיבות מסוימות, הוא תמיד ימצא אותן. עם זאת, זה לא בהכרח האמת. אם אתה נדרש להאמין במשהו כדי שהוא יעבוד והוא לא עובד כשאתה לא מאמין, זה רק אפקט הפלסיבו. במקרה כזה, הגורם לשינוי הוא לא אותו הדבר אלא האמונה עצמה, שהיא הדבר היחיד שעושה את ההבדל.

      במקרה כזה, זה גם לא משנה אם תאמין שזה קרה כי אל הנהר מרוצה, כל עוד זה מתאים לעולם האמונה שלך.

      מקווה שהבהרתי,
      ליאור

      1. אני ממש לא התכוונתי שהמילים ייצאו כך ואני מתנצל פשוט הרתיח אותי משו ויצא בלי כוונה, בפוסט שלך לא ניתן להבין האם אתה בעד או נגד הרעיון שהתת מודע יכול להיות זה שיעשה את ההבדל, שים לב ליאור מצד אחד אתה מונה כמה וכמה סיבות למה כל הבאזז סביב התת מודע והצפיות שהוא זה שעושה את ההבדל הן לא נכונות , מצד שני בסוף הפוסט שנראה כמתנגד לרעיון אתה מציע קורסים וספרים שמתבססים על הרעיון שהתת מודע יחולל משו אחר (איך לגשת "באמת" לתת מודע) אז באיזה צד אתה? לא הצלחתי באמת להבין..

        אז כמוך יש עוד מליון אנשים שסוברים שאצלם (תמורת כמה אלפי ש"ח) ילמדו איך לגשת "באמת" לתת מודע והציבור שמחפש פתרונות קסם נוהר אחריי זה, אני מודה זה אחלה דרך לעשות כסף. גם הונאה פסיכולוגית זה דרך מפורסמת עיין ערך אורן זריף…

        אני אשמח אם תבהיר, אני מאוד בתוך זה ומתעניין בזה לכן נכנסתי לפוסט מלכתחילה..

  5. תת המודע עשוי להיות זה שעושה את ההבדל ועם זאת, חשוב להבין שגם ליכולות שלו יש גבול. לדוגמא, אדם שיש לו אנמיה חרמשית דרגה 5, לא ממש יחלים תוך שימוש במנטרות ובדימיון מודרך.

    עם זאת, לתת המודע יש השפעה נרחבת מאוד על שיפור היכולות שלנו (המחשבתיות והפיזיות) ויכול לשפר, לעזור ולכוונן אותנו ואת התוצאות שאנחנו משיגים במסגרת מה שאפשרי.

    ההבדל המהותי בין הגישה שלי לזו ה"מקובלת" היא שאני ממליץ להטיל ספק ולהשתמש בהגיון הבריא ולא לקבל כל מה שאומרים לך כמובן מאליו.

    כל מה שתמצא בבלוג הזה הוכח כעובד ואני ממליץ גם לך – תטיל ספק בהכל ותבדוק. אתה תופתע מהתוצאות שיגיעו, גם אם לא תאמין. זה הרעיון שמאחורי ה-NLP: למצוא מה עובד ולהשתמש בו כדי להשיג תוצאות.

  6. אוקיי, הבנתי אותך נשמע מעניין…

    אגב, מרפי עצמו סובר( לא חייתי בתקופתו כדי לראות ממש) ומספר בספר שהוא החלים מסוג של סרטן העור ע"י התת מודע בלבד, מה אתה חושב?

    ומביא סיפור לצד ההפוך לאדם בריא לחלוטין שחדר להכרה שלו שהוא הולך למות ואכן תוך חודש כל המערכות קרסו והוא מת..

    מה שאני הבנתי, ומאמין בו זה שהתת מודע הוא זה שלמעשה מתפעל ומחזיק את הגוף, ואחראי ישיר (כמובן שיש את בורא עולם והתת מודע זה חלק מיצירותיו ולא איזה אלוהים בפני עצמו ) ליצירה עצמה של הבניה עוד בבטן, הכל מתחיל שם, אז אם משו מתפקשש למה שהוא לא יוכל לתקן זאת? כמובן שאדם חולה מקבע בראש שהוא "חולה" והגוף פועל "לתחזק" את המחלה, מרפי טוען שצריך להתעלם מהמציאות הסותרת את מה שרוצים להאמין( בריאות מוחלטת) ואז תגיע הרפואה המיוחלת, איך אתה בעניין הזה?

    שמע ליאור, עכשיו שהבנתי נרשמתי לקבל מאמרים חדשים, אני לא מעוניין להאריך לך וליצור ספאם אבל אין לך מושג איזה דברים השגתי בדרך הזו, בכל דבר אני לא יודע איזה אפקט או משו…אני פשוט מאמין שבסופו של יום כמו שאמרת אדם צריך את האמונה אפילו במזרח הרחוק כל השיקויים לא באמת עוזרים והטקסים למיניהם, אלא הם שותלים אמונה בתת מודע שזה הפתרון ומשם הדרך קצרה…

    שבת שלום גבר.

  7. יש מצבים שבהם תת המודע יכול לחולל שינוי כל עוד פיזיולוגית זה אפשרי. לכן, אפשר לרתום את תת המודע גם להחלמה ממחלות מסוימות (או שנמצאות בשלב מסוים) ולכן אפשר גם לרתום אותו לגרום נזק, כמו שתיארת.

    עם זאת, אני אישית מאוד נזהר מהתחייבות לתוצאות במקרים של מחלות קשות. זה יכול לגרום להקלה במצב או בכאב (ולפעמים זה שווה לחולה המון) ועם זאת, אין ערבונות שזה יעבוד תמיד.

    לכל אחד יש את בסיס היכולת שלו ב-DNA עוד שהוא נמצא ברחם ומאז הוא מנצל (או לא) את הפוטנציאל הגנטי הזה. לפעמים, הוא פוגע ביכולת שלו לנצל את מלוא הפוטנציאל על ידי מחסומים פסיכולוגיים (כמו אמונות מגבילות למשל).

    עם זאת, אני לא בטוח שאנחנו עונים על השאלה הנכונה. לדעתי, השאלה הנכונה היא לא אם אנחנו יכולים למנוע מחלות אלא עד כמה אנחנו עושים את המיטב עם מה שקיבלנו מובנה בגנים שלנו.

    הרי גם אדם שנולד עם נכות מסוימת יכול להגיע להישגים מרשימים יותר מאדם בריא שלא עושה עם עצמו שום דבר. הלמידה להפעיל נכון את תת המודע יכולה לאפשר לך להוציא מעצמך ומהמצבים שקורים סביבך יותר.

  8. למדתי את הנושא. לא אמרתי שאין השפעה פיזיולוגית או השפעה נפשית של אם התינוק על אופיו, אלא שזה פשוט לא נעשה דרך טלפתיה ולא הוכח שזה קשור לתת המודע אלא להשפעות ביולוגיות כימיות (וזה הדבר היחיד שהוכיחו מחקרית).

  9. השאלה היא אם אתה יכול לשים את האצבע, לבודד את כל שאר המשתנים ולומר ש"הסוד" לא תפקד כפלסיבו (תרופת דמו). הרי ללא האמונות המגבילות, כולנו יכולים להגיע לתוצאות מרשימות הרבה יותר. פשוט בלתי אפשרי לשייך את זה לכוח מאגי שקשור לישות הנקראת "היקום".

  10. האמונה היהודית מעולם לא קבעה ואף לא רמזה שהקב"ה יעבוד עבורנו ויגשים לכולנו את תשוקותינו ורצונותינו הפרטיים אם רק נדמיין אותם. על פי האמונה היהודית, הקב"ה מסייע בדרך ההשראה למי שלא רק מאמין אלא גם עושה כדי לאכוף את רצונו.

  11. ליאור היקר!
    א.תודה רבה שאתה מתיחס לתגובה שלי באופן אישי
    ב. סליחה על האופן שבו נסחתי את הערה( זה היה הכתבה הראשונה שקראתי) כיום אני בין המעריצים שלך
    ג.אני יוכל לספר סיפורים שבו עבד ה"סוד"מעל לכל ספק ולא כדמו. (למעוניין מספר הפלאפון שלי0548476857(
    ד.האם אתה מקיים קורסים באזור ירושלים
    תודה

  12. בכיף. אני שמח שאני יכול להגיב ולענות על כל שאלה שעולה. הרי המטרה היא שהמסר יעבור וכל הצדדים יוכלו ללמוד (כן, גם אני). ברוב המקרים אני מנסה למצוא תגובות שהשאירו לי כי אני לא מקבל התראות על תגובות שנכתבו למאמרים. אם אני מפספס הודעה, תרגיש חופשי לשלוח אליי גם מייל.

    בנוגע לקורסים, אנחנו מקיימים אותם אך ורק ברמת אפעל כרגע ותלמידינו באים מכל רחבי הארץ (מרמת הגולן ועד לאילת). אשמח אם תבחר ליהנות איתנו באחד הקורסים שלנו!

  13. http://dsc.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-database/ten-percent-brain.htm פורסם בתוכנית מכסחי המיתוסים בערוץ דיסקברי אם תתאמץ אני גם בטוח שתוכל למצוא סרטון

  14. אני חושב שאתה מדבר שטויות ומנסה לקדם את הקורס שלך על חשבון הקטנת כל השיטות,האנשים,המחקרים,העובדות שהם לא אתה. קשה לי להאמין שיש מספיק טיפשים שיקנו את המאמר בפלצני והמתנשא שלך ובאמת יבחרו בך "כאיש המקצועי". אם אתה כל כך מאמין בדרך שלך תמצא הוכחות ותעלה אותם על הכתב, אל תנסה להשמיץ את כל השאר.

    "חוק המשיכה" הספציפי עליו מדובר פה הוא המצאה של מוכרי ספרות עידן חדש, שמוכרים לאנשים תמימים כי מכיוון שזה נראה כאילו כסף מגיע לעשירים והצלחה למצליחנים אז יש חוק סודי שגורם להם למגנט את ההצלחה אליהם.
    אתה פה בחינם לעולם טוב יותר לא?

  15. ולי נמאס שמחרטטים אנשים תמימים שמאוד רוצים להצליח יותר. מצד שני, יכול להיות שאתה אוהב שמורחים אנשים ובגלל זה אתה מגן על כל מני שרלטנים שמוכרים קורסי רוחניות בשקל (או באלפי שקלים) לאנשים שצריכים דווקא מישהו שילמד אותם כלים פרקטיים שיעזרו להם להצליח יותר. אם יש לך משהו חכם לתרום לדיון שנובע הפעם מתוך הבנת הנקרא במאמר, אשמח לשמוע.

  16. כפיר מניסיון מקצועי בקליניקה והכרות מעמיקה עם התת מודע ובתור אחת שהייתה תקופת מה בתוך הסיפור של הסוד הבנתי שהאמת נמצאת תמיד איפשהו באמצע, כי כן יש כוח מגנטי למחשבות שלנו הרי כל אחד מכיר את זה שהוא חושב על משהו וזה קורה העניין הוא שזה הרבה יותר מורכב ממה שמוכרים לנו בסוד. הסיבה שדברים קורים אחרי שאנחנו חושבים אותם היא שזה משפיע אוטומטית על הפעולות שלנו וגם תלוי באיזה אופן חשבנו אותם ,כי ליצור תמונות בראש זה בטוח לא מספיק חייבים להכניס אותן לגוף לשמיעה לרגש ,החוויה חייבת להיות כוללת ועמוקה מאוד והכי חשוב זה להעיף את האמונות המגבילות שיושבות שם שנים ויש להן רווח משני שבאופן טבעי יגרום לנו לעשות פעולות שיכשילו את החלום שלנו. בקיצור זה יותר מורכב ממה שמפליצים בסוד. ואגב אני חושבת שהתגובה שלך הייתה חסרת כבוד ודי מעצבנת. נוכחתי לגלות שקיימים אנשים שמסתובבים ברשת ובמקום ללכת לטיפול טוב ורציני כדי ללמוד לנהל את הרגשות שלהם ,פשוט מוצאים כל פעם מישהו להיכנס באימאימא שלו סתם בשביל להתפרק. נראה שיכולת להגיד בדיוק את מה שאמרת רק בדרך יותר מכבדת 🙂

  17. וליאור אני מאוד אשמח לשמוע עוד ולהיחשף לחומר נוסף בנושא של המשפט הזה שכתבת : "עד שאין התנסות פיזית, שהיא לעשות באמת ולבדוק שהתוצאה תופסת גם במציאות, השינוי לא התבצע. גם אם במהלך עבודה זה היה נראה שכן. אנחנו יוצרים אמונה או משנים אותה רק אם יש לנו לפחות שתי התנסויות שמחזקות אותה. הראשונה נדרשת ללמידה, השניה נדרשת להוכחה."

  18. קרן, למרות שבטוח אגע בזה שוב בעתיד, העיקרון הוא פשוט: הנחת היסוד ב-NLP אומרת כי אנחנו לומדים מהתנסות אחת. עם זאת, כדי שמשהו יוכל להיצרב כאמונה בראש שלנו, לא מספיקה הוכחה אחת לכך ולכן אנחנו צריכים עוד הוכחה אחת לכך שזה נכון מבלי שיש אחת סותרת באמצע. מאותה הנקודה, זה כבר לא למידה אלא אמונה חדשה ועכשיו אנחנו מתחילים למצוא הוכחות לכלל ולסמן את היוצאים מהכלל. אשמח לענות על כל שאלה שתעזור נוספת.

  19. תוכל לתת לי דוגמא ?אני נלפיסטית כמוך ותמיד השראה ממנחים אחרים לטכניקות חדשות פותח לי עולם שלם של יצירה 🙂

  20. דוגמא: נניח שהעברת למישהו את התהליך שנקרא "הטיפול המהיר בפוביות" כדי להתמודד נניח עם פוביה ממעליות. אותו אדם בסוף הפגישה איתך כבר לא מפחד ממעליות. כדי להיפטר סופית מפחד המעליות הוא גם יצטרך להיכנס למעלית כדי ליצור עוד התנסות שתומכת בעבודה שעשיתם.

    אבל (וזה אבל גדול), אם לא הכנת אותו נכון, בפעם הבאה שהוא רואה מעלית הוא עשוי להטיל ספק או לא להיות בטוח אם התהליך עבד ולכן עשוי לפתח מחדש את הפוביה (כי נשארו דפוסי החשיבה שתמכו בעליית הפוביה).

    כדי להימנע מהמצב הזה, אני ממליץ לעשות עקיבה לעתיד (Future pacing) ומראש להסביר לו שעשויים לעלות ספקות וזה רק חלק מהתהליך שהוא אמור לעבור כדי להתגבר סופית על הפוביה.

    בכך, את יוצרת רצף של הוכחות עבורו שהפתרון עובד ומחזקת את עבודת השינוי שעשית.

  21. אין ולו סימוכין או תמיכה אחת לשטויות שדוחפים בקורסי רוחניות ועידן חדש בשקל לאנשים תמימים. רק שטויות רוחניות שמבוססות על שטויות רוחניות ו"יענו" מדע שלא עומד באמת בשום מבחן ראוי.

  22. ליאור שלום,

    ישנן מספר נקודות שאני דוקא כן מאמינה בהן, מהסיבה הפשוטה שהן הוכיחו את עצמן במבחן המציאות. אבל לא זו הנקודה.

    הנקודה היא שאתה רושם פוסט שלם על המיתוסים שהשתרשו בנו, על הספרים הסוד וכוחו של התת מודע ועל הרעיונות שהם מייצגים, ואתה בא נגד כל הדברים האלה שמאכילים אותנו. עד כאן זה נחמד, לשבור מיתוסים ולהביע דעה, מכבדת. אבל תן הסבר מהי דעתך, תן הסבר מה *כן* אפשר לעשות, מה אתה *כן* חושב/יודע שיצליח. או שבשביל לשמוע את זה צריך לבוא לעשות קורס…?

    האמת? מאסתי במוכרי הקסמים, הספרים, העצות, הקורסים. ברור לי שצריך להתפרנס ממשהו, אבל די, שבעתי מלהוציא כספים על ריק.

    שירי

    1. היי שירי,

      בוודאי שיש מה לעשות וישנם דברים שאני יודע שיצליחו. בדיוק לשם כך קיים הבלוג.

      אם קצת התחלת להסתובב בין המאמרים פה מצאת שעד היום פרסמתי 304 מאמרים שאפשר ליישם עוד היום בחינם ומבלי להתנות קבלת ידע בלקיחת קורס.

      כמובן שאם תרצי ליהנות מאחד הקורסים שלנו אני לא אתנגד. עם זאת, רצוי להתנסות קודם בכלים הפרקטיים שניתנים פה ורק אחרי שתראי תוצאות בחייך תוכלי להחליט אם תרצי לעבור קורס או לא.

      יום מעולה,
      ליאור

  23. יש הרבה אנשים שקרו להם המון חוויות שיכולות להוכיח את השיטה של הסוד למשל….לכל שיטה יש את האמת שלה ואני מאמינה שיש לכבד את כל הדרכים ולא לכתוב בזלזול כפי שאתה כתבת …זה הורס בין כל המאמרים היפים שלך פתאום לגלות צד מכוער שלא מקבל את האחר וחושב שאם הוא לומד משהו עך זה כן צריך להגיד אמן. אין אמת אחת ואין תורה אחת אפשר לשלב כמה מהן ולהפוך אותה לשלך – כל אדם והתורה שלו כל עוד היא לא פוגעת האחרים.

    1. לא יודע אם אפשר להגיד ש"כל העשירים והמפורסמים לא השתמשו בהיפנוזה". לא יצא לי (ואני מתאר לעצמי שגם לך) להכיר את כל העשירים והמפורסמים שהיו אי פעם.

      עם זאת, בישראל השימוש בהיפנוזה אסור על פי חוק לאנשים שאינם רופאים או פסיכולוגים שהוכשרו לשימוש בהיפנוזה על ידי האגודה הישראלית להיפנוזה.

      מעבר לכך ועל אף כל המיתוסים, הסרטים והאגדות, אין בהיפנוזה כל סכנה ומעולם לא הוכח כי שימוש בהיפנוזה הוא מסוכן.

  24. מכיוון שהמאמר לא נכתב לקהל של רופאים או מדענים, פישטתי בו מעט את העניין. ככל שאני יודע, השימוש בחשמל באופן רפואי (הליך הנקרא ECT) יוצר סנכרון נקודתי בפעילות הנוירונאלית של המוח ומשפיע על המטאבוליזם המוחי באופן ניכר. מצד שני, תראה לי אדם שלא מתאפס ממכת חשמל… 🙂

  25. הי ליאור מה דעתך לגבי המוח…תת מודע והמודע האוטיסטי….והאם גם פה ניתן לשנות ולדמות למוח"הנורמלייי

    1. אשמח לקבל תשובה לגבי המוח האוטיסטי שכן אם ניתן להשפיע על התת מודע שלו הרי שזוהי פריצת דרך עבורם…..

      1. ככל שבדקתי כך גיליתי שישנן דרכים שבהן אפשר להשתמש ב-NLP כדי לעזור לאוטיסטים. עם זאת, מידת ההשפעה והכלים שיכולים לעזור עשויים להשתנות בהתאם למיקומו על הספקטרום האוטיסטי.

        עם כל זאת, לא הייתי ממליץ לאדם אשר עבר הכשרה ב-NLP בלבד לעבוד עם אנשים הנמצאים על הספקטרום, מבלי לעבור התמחות ספציפית בנושא.

      1. הביקורת שלך לא לגיטימית לדעתי, במיוחד שאתה ממשיך ועוד משתמש במונח "רמאים"
        אם אתה מנסה לקדם את העסק שלך כדאי לך לעשות את זה מבלי להקניט את אותם "מתחרים" עסקיים שלך כמו הסוד וכוחו של התת מודע מהסיבות הפשוטות:
        א. זה שמור לאנשי מכירות לא מקצועיים
        ב. הרמאים האלה מכרו איפשהו בין 20 ל-30 מליון עותקים בעולם מלבד לסרטים, אודיובוקים וכו' אז כמו שכתבתי קודם, אתה קטן מידי מלהזכיר אותם

        כשכתבתי את התגובה הקודמת זה היה אחרי שקראתי את הפוסט שלך, עכשיו גם קראתי את התגובות שקיבלת על הפוסט ואני רואה ש"הדלקת" פה עוד כמה אנשים אז כמו שאומרים שקול מילים בפעם הבאה
        וברוח הספרים אתה מזכיר אני מאחל לך הצלחה וכל טוב

        1. איתי, חבל שאתה מתנהג בצורה ילדותית ומחפש להתנצח במקום להקשיב. אם היית שואל שאלות במקום להניח הנחות לא מבוססות, יכול להיות שהיית מבין את הביקורת שלי או מגיב בצורה עניינית.

          תחשוב על זה בעצמך, האם זה שמכרתי יותר ממה שמכרת בחייך אומר שאני אוטומטית יותר צודק ממך? האם זה מנע ממך להשאיר פה ביקורת בבלוג? כנראה שלא.

          אז כן, יש מיתוסים שראוי לנפץ. אפילו אם מישהו מכר הרבה מוצרים. עצם כך שאדם הוא איש שיווק מבריק, לא הופך את התכנים שלו לנכונים. וכן, הוא ראוי לביקורת. במיוחד אם הוא מוכר חצאי אמיתות מצופות במיסטיקה וב"סודות" לאנשים תמימים שבטוחים ש"פה נמצא הפתרון למצבם".

          כל אדם רשאי להעביר ביקורת, גם אם לא נעים לך לשמוע אותה. ובעיקר אם היא מבוססת. אם היו לך הוכחות שכנגד, מילא. אני מוכן לשנות את דעתי אם מוכיחים לי את ההיפך. אבל לנסות להקטין אותי רק כי דעתך הלא מבוססת שונה משלי? שיהיה לך בהצלחה עם זה…

  26. מעולה. אני בעד דיון ופתוח ללמוד. עד עתה על פי כל המחקרים האחרונים שקראתי, המאמר עדיין נכון ורלבנטי. במידה ויש לך הוכחה מבוססת שטעיתי בדבר מה, אשמח לקרוא אותה ולשנות את המאמר על פי הצורך. יום טוב!

  27. ליאור זה שאתה בנוי בתבנית אחת לא אומר שאנשים שפועלים בסוד תמימים
    שהייתי בת 16 הייתי משמינה משום דבר,ואמרתי טוב נו אז ננסה ובאמת נסיתי בגיל 19 התחשק לי לחוות הרזיה בלי לוותר על אוכל להפך אכלתי פי 4!!! רזיתי ובגיל 16 אכלתי לא מעט,בגיל 16 עוד מדי פעם עשיתי פעילות ארוביט וכמו שהודתי אחיר חודש חודשים הכל חזר.
    בהרזיה של גיל 19 הייתי במשקל במשך שנתיים ןאכלתי כמו פרה ואז אמא שלי כמו כל החיים התחילה שוב להעיר לי על האוכל בצורה קיצונית שלא הצלחתי כמו בעבר לתעלם בחודשיים עליתי את כל המשקל של גיל 16 בחזרה צירוף מקרים?
    בתקופה הזאת לא הצלחתי לחזור למקום הזה כי התהליך היה לי קיצוני מדי ונכנסתע לטראומה
    ואני מתחילה היום שוב את התהליך,ממקום בריא ורגוע

    נ.ב: הייתי הבנאדם הכי סקפטי

  28. יערה, תבניות זה לא העניין פה אלא השיוך של העניין ל"יקום" ש"נרתם עבורך אם רק תדמייני". אם היקום עזר לך כי דמיינת, הוא לא היה אמור להפסיק לעזור לך בגיל 19 רק כי אמא שלך העירה לך על האוכל. שימוש בדמיון לא מפעיל את היקום (על מגוון כוכביו ואטומיו) אלא מאפשר לך ליצור שינוי באמונות שמגבילות אותך (ולכן הצלחת לרדת במשקל). אני מאחל לך הצלחה מלאה בתהליך ובטוח כי הוא יניב לך תוצאות יוצאות דופן!

  29. Lior Barkan
    ליאור מאיזה סיבה לא הצלחתי עד היו להגיב ל אז בבקשה.
    זה לא ההערה,זה משהו שעברתי איתה מאז שאני בת 8
    את כמוני יש לך חילוף חומרים איטי תאכלי מעט[ואני לא כזאת אכלנית,זה היה קשור בה]
    זה כל הזמן האמונה שאני שמנה ושכל מה שאני הכניס לפה ישר יהפוך לקילו,גם שהייתי אוכלת ירקות רק ירקות,שאמא שלי טענה שזה לא משמין השמנתי כי היה לי פחד נוראי שאולי היא טועה,ברגע שהפסקתי לראות אוכל כמשמין,הפסקתי להשמין ולהפך רזיתי,אכלתי שתיתי דברים הכי נוראים!!!
    אבל הרזתי הגעתי למשקל שרציתי כל תגובה מעצבנת של אמא הייתה "מה היא מבינה",ברגע שקיבלתי את זה שאני רזה התחלתי להשמין לא רק בגלל התגובות גם בגלל שהניסיון ההוחכה נעלם ,וכך הביטחון שזה באמת עובד נעלם,צריך להבין שבשביל להגיע למצבשל יצירת מציאות צריך להוריד הרבה אמנונות סותרות ,זאת באמת עבודה!!!והיום אני הרבה יותר קרובה ממה שהייתי,גם יש לי נטייה שמשהו מצליח לי לכחת כמה צעדים אחורה אני מזהה כל מני דפוסים שקיימים בי כדי להגיע למטרה המיודעת ואני מאושרת מאי פעם
    מי שחושב שזה הוקוס פוקוס הוא פשוט לא מבין מה זה כוח המשיכה
    וזה בסדר כי הספר הסוד הוא מאוד שיטחי לפני שנכנסתי לזה אף אחד לא סיפר לי על התהליך שקרוח בשביל להגיע לדבר הזה שנקרא אמונה,אני רואה במה שחוויתי להראות לי שזה קיים ורק אם עבודה נכונה אני הגיע לשם,בלי הוחכה לאף אחד שזה נכון או לא רק לעצמי

  30. ואמונה חוסמת זה על אותו עיקרון של הסוד יקרי כאשר אתה מוציא את כל האמונות החוסמות ממך האנרגיה שלהם לא משפיע עלייך התדר לא משדר לעולם
    העולם לא מבדיל בין טוב לרע זה אנחנו שמבדילים
    העולם שומע אנרגיה של "אני שמן" הוא משדר לך אתה שמן,ויתן לך גם הוחכות כאלה

  31. Yaara Ravivi , את חד משמעית צודקת – תת המודע שלנו מכוון אותנו להשיג את הדברים שבהם אנחנו מתמקדים (או שמהם אנחנו מנסים להימנע). אז, הפעולות שלנו הן אלה שיוצרות את המציאות.

    הסוד, הוא בסך הכל הברקה שיווקית של אדם (המופיע בסרט עצמו בשם ג'ו ויטלי) שעטף את כל העקרונות הידועים על תת המודע במיסטיקה ובביטויים שיתאימו יותר לאנשים שמחפשים אמת רוחנית עמוקה יותר ושם בפרונט מישהי עם סיפור מרגש יותר משלו.

    ג'ו ויטאלי הוא איש שיווק מבריק שכתב גם ספר בשם 'שיווק רוחני' שעקף לתקופה מסוימת את שיא המכירות של הארי פוטר. בהחלט כדאי לקרוא כדי לקרוא איך הוא עושה את זה.

  32. אני חושבת שאתה צודק. ואף חושבת שאין דבר כזה יכולת גבוהה כ"כ לקבל משהו שקשה להשיג בכזו קלות.
    כך לגבי כל השיטות שמציעות משהו בקלות. אני כן חושבת שישנה אינטואיציה וטלפתיה קטנה כמו נניח
    "בא לי גלידה" ובאמת מישהו מגיע עם גלידה אלי,אבל אף טופס לוטו שאני אמלא לא יזכה אותי בפרס ראשון
    לא חשוב כמה ביקשתי, התפללתי ומילאתי טפסים.
    לטעמי יש המדעי עובד באמת וחזק. זו רק דעתי . מי שחושב אחרת זה בסדר גמור כמובן. כל אחד והתפישה
    שלו את החיים בכלל.

  33. ליאור אתה איש שיווק לא פחות טוב כי זה שאתה מסכים איתי ולוכח למקום הנוח שלך זה פעולת שיווק מופלאה
    ב.כוח המחשבה פועל על היקום כוח מחשבה היא בעצם תפילה,אז יש כאן הרבה חשיבה חיובית.

  34. Yaara Ravivi מסכים לחלוטין – החשיבה החיובית היא זו שבסופו של דבר מניעה אותך טוב יותר ומהווה השראה גם על האחרים שסביבך. התובנות שלך יוצאות דופן!

  35. השאלה בסופו של יום היא לא אם החשיבה של אדם היא גשמית או לא אלא עד כמה הגיון בריא הוא לא משהו שאדם מחשיב כחלק חשוב מהחיים שלו. ככל שעולם המחקר הולך ומתפתח אנחנו מגלים את הסיבות האמתיות לכך שדברים קורים ואז יכולים לשים בצד את החשיבה המופשטת ולשלוט בתוצאות שלנו טוב יותר. לא חשוב לך לשלוט בתוצאות שלך בחיים?

  36. אני מניח שאתה אדם רציונלי שמאמין רק במה שהוא רואה למול עיניו ולא בדברים נסתרים או באלוהים . אני צודק ?

  37. איש איש באמונתו יחיה וכדי לחיות בעולם טוב יותר כדאי שנכבד וניתן מקום גם לדעות/גישות סותרות את שלנו… אני אוהבת את שיטת הנלפ, אבל גם את התטא הילינג, תקשור ועוד. כשאתה מגנה שיטות ודרכים שאתה לא מאמין בהם (כמובן שזכותך לא להאמין), זה ממש כמו לגנות דת אחרת רק כי אתה בן דת אחרת ולקבוע עובדה מוגמרת שרק הדת שלך נכונה… זה יוצר מלחמה במקום שלום. אם אתה מסכים עם האמירה שהמציאות שלנו היא סך האמונות שלנו, שהרי זה לא משנה במה אדם מאמין, העיקר שזה עובד עבורו. כל אחד והדרך שמתאימה לו והדברים שהוא מתחבר אליהם. לדעתי כל התורות משלימות זו את זו ולא סותרות או מבטלות. גם בנלפ יש חוסר, זו שיטה שעובדת בעיקר על המנטאל תקן אותי אם אני לא מדייקת) וחסרהבה התיחסות לרגשות, שהרי אנחנו בני אדם, לא רובוטים שמספיק "לתכנת" אותם. החוסר הזה בשיטת נלפ לעיתים גורם לחלק מהאנשים לא להצליח לעשות שינוי אמיתי, אז מה? נכפיש לגמרי את כל השיטה? תמיד יש שרלטנים, בכל תחום (גם בנלפ), זה לא אומר שהתוכן/התורה כולה שגויה, אולי הדרך בה הציגו אותה, או האדם עצמו שניצל אותה לרעה. לעניות דעתי עדיף לכתוב מה השיטה איתה אתה עובד נותנת שאין/ חסר בשיטות אחרות. אתה יכול להעביר ככה את אותו המסר בלי לפגוע באחרים או בעצמך. בכל מקרה- איש איש באמונתו יחיה ואני מאחלת לך בהצלחה.

    1. לעתים קרובות, יש לאנשים נטייה לקרוא כל דבר שהוא דרך ה"משקפיים" שלהם ומחפשים למצוא אם הדבר שנכתב מחזק את הדעות שלהם או שהוא נכתב על ידי מישהו שמנסה להילחם בהם. אם תקראי את המאמר הזה מחדש ללא ה"משקפיים" האלה, תגלי שהוא לא תוקף אף אדם, דת או אמונה אלא רק אמירות לא מבוססות שלא מקדמות באמת אנשים שרוצים להפיק תוצאות מ-NLP (ומכאן שם המאמר).

      NLP הוא לא דת ובכל תחום יש שרלטנים. את השרלטנים צריך להוקיע ולחזק את המיקוד בדברים שמניבים תוצאות אמתיות. הרי זה לא הגיוני לאפשר לשרלטן לחיות על פי אמונתו בזמן שהוא מוכר ביוקר "סיפורים" ושיטות "רוחניות" לאנשים שצריכים עזרה אמתית.

      אגב, NLP עוסק די הרבה בקשר בין הגוף לנפש ובין שאר הנושאים שבהם אנו נוגעים הוא מצבי התודעה (הרגשות והתחושות שאנחנו חווים). NLP אינו עוסק בתכנות אנשים אלא שואב מתוך האנלוגיה של ה"תוכנות האוטומטיות" של המוח שלנו ומאפשר לנו לשנות אותן במגוון שלם של דרכים.

      שיהיה בהצלחה, ואם תתענייני, תגלי שבמאמרים אחרים יש לא מעט מידע מקיף מתוך עולם ה-NLP ומתוך עולם הפסיכולוגיה היישומית שיאפשר לך להצליח הרבה יותר. בהצלחה!

  38. ליאור תודה על ההשקעה אבל אני חושב שהיה מועיל יותר למטרה שלך לנתח מה הסיבות האובייקטיביות שקשורות לשינוי שאנשים תיארו בשרשור. שכן ידוע שלמרות השוני בגישות מה שמשותף לכל מי שהצליח לבצע שינוי חיובי בחייו על ידי הדת, הסוד, חוק המשיכה וכו, הוא האמונה בשיטה.
    בבסיס השינוי ניצב האמונה של סובייקט שהשינוי הזה אכן יקרה. לכן, הייתי מציע שבמקום שתמצא דרכים לשמוט את הבסיס הלוגי תחת אמונות סובייקטיביות, השתמש בבניין שנבנה על ידם ותוסיף קומות. הרי המשותף לכל אותם אמונות הוא ביצירת התנאים האובייקטיביים לשינוי על ידי שימוש בסובייקטיבי. במילים אחרות קיים פרדוקס בו גם אמונה בדבר מוטעה, כל עוד היא חזקה, תוביל ליצירת התנאים לשינוי. אגב אני מאמין גדול בnlp למרות שבאופן אוטו דידקטי. כרגע מתעניין לגבי לימודים בתחום.

    1. היי לירן, ההצעה שלך מעולה ואם הייתי כותב את המאמר היום ולא ב-2011, רוב הסיכויים שהייתי כותב אותו אחרת. עם זאת, חשוב לי לשמור גם את המאמרים הישנים יותר, כי יש בהן תגובות של אנשים שיכולות לעזור לקוראים אחרים (וגם כי כיף לראות את השינוי שנוצר בכתיבה ובאיכות התכנים).

  39. כ"כ לא נכון מה שכתבת פה הרבה הרבה חוסר ידע ודחף להיות זה ששובר מיתוסים ויוצר כותרות
    בתור מטפל בשיטת שלושת הממדים. אני מכיר טיפוסים כמוך שיש להם אצלי תוכנית טיפול מיוחדת
    כדאי ללמוד עוד קצת בחיים עם ראש פתוח לקבל מידע חדש שלא בהכרח חשבנו עליו מתחילה ולא להיות עם דפוס חשיבה מקובע

  40. גם אדם רציונלי יודע ששני קוים מקבילים לא יפגשו לעולם גם לא בעוד מליון קילומטר, למרות שאינו נמצא שם כדי לראות זאת. דע לך שאלוהים קיים גם אם אתה לא נמצא שם לראות זאת. ולדעתי דווקא אדם רציונלי אמור לדעת זאת אם הוא באמת יבדוק. וניתן לבדוק זאת, האמן לי…

    1. האמת היא שהמשפט שקווים מקבילים לא נפגשים, מסתמך על אחת ההנחות של אוקלידס (שהגיאומטריה על פיו נלמדת בישראל בבתי ספר) לא הוכח אף פעם, למרות שניסו. עם זאת, אם אתה מאמין באלוהים, אין צורך בוויכוח או בהוכחה. זה שאתה מאמין, זה מספק ואני לא אנסה לשכנע אותך אחרת. המאמר בשום נקודה לא טוען כי אין אלוהים, אלא עוסק בניקוי הרבה מההנחות השגויות שיש לאנשים שרוצים ללמוד NLP.

  41. לא כל אדם מלא באמונות תפלות על הדת הוא איש דתי (הפילוסוף ליאו שטראוס)
    הדת היא רציונלית ושכלית מאוד- לכל כותבי התגובות שלא קראו את המאמר.

  42. וואוו… יש משהו אחר שאתה מאמין בו חוץ מעצמך?.
    אתה מלא בקנאה, כעס, סומך רק על עצמך, ומאמין רק להוכחות מול העיינים הרואות. לפעמים תשתמש בשאר החושים שלך… ולא רק על תחושת בטן. שתצליח אמן

  43. ורק אחרי שקראתי קצת מתגובות.
    הבנתי שאתה עושה איזו סלקציה פסיכולוגית חכמה… (סתם ניחוש)
    מוזר לי שאני קורא את זה לראשונה בשעת לילה מאוחרת כשמה שאני שומע כל הזמן ברקע זה על הבחירות הקרובות. מנהיגים לא מתים הם רק מתחלפים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?